Laboratoria Przyszłości

25 listopada na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia przypada rocznica powstania tej niezwykłej maskotki. Z powstaniem zabawki związana jest przedziwna historia, która wydarzyła się w 1902 roku. Theodore Roosevelt  - prezydent Stanów Zjednoczonych – wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono młodego niedźwiadka. Prezydent nakazał uwolnienie zwierzęcia, a całą historię zilustrowano w waszyngtońskiej prasie. Producent zabawek zainspirowany tym wydarzeniem postanowił stworzyć nową zabawkę dla dzieci – pluszowego misia o imieniu Teddy Bear. Już ponad 100 lat towarzyszy on najmłodszym. Stał się bohaterem bajek, filmów, a przede wszystkim wiernym przyjacielem dzieci.

25 listopada 2024 roku uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w obchodach Światowego Dnia Pluszowego Misia.  Dzieci z klas I-III, przedszkolaki z grupy „Tęczowe Nutki” oraz dzieci z oddziału przedszkolnego przyniosły swoje ulubione maskotki i wzięły udział w projekcie czytelniczym zorganizowanym przez panie: Monikę Rodakowską oraz Danutę Matysiak. Gościem specjalnym była Wicedyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Garbatce – Letnisko  – pani Ewelina Piecyk-Kowalska, która przeczytała dzieciom fragment książki „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej.

Film powstał dzięki kamerze zakupionej w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości

„Spotykamy się dziś, aby wspólnie oddać hołd tym, którzy walczyli i oddali życie za ojczyznę. Chcemy wyrazić szacunek i wdzięczności za ich trud oraz przypomnieć, jak wielką wartość niesie ze sobą wolność. Chcemy też, aby nasza wieczornica stała się chwilą refleksji nad tym, co to święto oznacza dla każdego z nas – w naszej codzienności i naszych sercach. W ten szczególny wieczór możemy wspólnie celebrować polskość, dzielić się pamięcią i wspomnieniami, które pielęgnują nasze korzenie oraz wzmacniają naszą narodową tożsamość” - tymi słowami p. Agnieszka Babańca, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Garbatce - Letnisku, rozpoczęła uroczystą wieczornicę z okazji Święta Niepodległości. Dziękując wszystkim licznie przybyłym  gościom za obecność, pani dyrektor powitała: sekretarz gminy Marzenę Pomarańską, przewodniczącego rady gminy Marcina Tomaszewskiego, przewodniczącą rady rodziców  i wiceprzewodniczącą rady gminy Adrianę Roszak, wiceprzewodniczącego rady gminy Karola Majdaka, przedstawicielkę Enei Anetę Wolszczak, księdza Augustyna Rymarczyka, starostę kozienickiego Krzysztofa Wolskiego,  wójta gminy Policzna Tomasza Adamca, a także radnych gminy i powiatu, sołtysów, przedstawicieli służb mundurowych, dyrektorów i dyrektorów emerytowanych szkół i placówek oświatowych, kierowników referatów, przedstawicieli 22 Pułku Ułanów Podkarpackich na czele z Pawłem Kibilem, reprezentantów grupy rekonstrukcyjnej z Kozienic, pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców.

Część artystyczna po raz kolejny zaskoczyła rozmachem i poziomem, a przede wszystkim dostarczyła obecnym niezapomnianych wzruszeń. Realizacja przedsięwzięcia nie byłaby możliwa, gdyby nie zaangażowanie wszystkich nauczycieli, uczniów i przyjaciół szkoły, a także wsparcie partnerów wydarzenia Enei Wytwarzanie i Wójt Gminy Teresy Fryszkiewicz. Szczególne podziękowania składamy także pani Adrianie Roszak, panu Pawłowi Kibilowi, panu Błażejowi Orzechowskiemu, panu Andrzejowi Wałęce oraz państwu Karolinie i Mariuszowi Pośnikom.

Scenariuszem i reżyserią wieczornicy „Moja i Twoja” zajęły się panie Bernadeta Basaj, Monika Bernacik i Agnieszka Rygiel. Niezwykła scenografia to pomysł pani Renaty Strzałkowskiej Jędrasek, który udało się wcielić w życie dzięki tytanicznej pracy i pomocy nauczycieli. Kostiumy dla aktorów przygotowała pani Karolina Matejszczak, mogliśmy również podziwiać przygotowane przez pana Damiana Kęskę obrazy „ożywione” dzięki sztucznej inteligencji.

Ogromną rolę w przedstawieniu odegrała muzyka. Niezapomnianych wrażeń  dostarczył chór szkolny pod batutą pana Tomasza Kubiaka oraz zespól instrumentalny w składzie: Michał Kamiński- absolwent naszej szkoły, Anna i Małgorzata Kamińskie, Emilia Molenda, Ada Zawłocka, Weronika Starzyk oraz Weronika Zawodnik.

Solowymi występami wzruszyli do łez: pani Irena Cieloch, pani Karolina Matejszczak, panie Monika i Dominika Rodakowskie oraz pan Paweł Kibil. Nieco młodsze pokolenie wykonawców reprezentowali: Małgorzata i Maria Bachanek, Natalia Krawczyk, Laura Przerwa, Tymoteusz Pochylski, Zuzanna Cywińska, Piotr Brudzyński, Barbara i Antonina Sobkiewicz, Wiktoria Tomala i Grzegorz Bieńko.

Uroczystości prowadzili pani dyrektor Agnieszka Babańca, pani Dominika Grygiel i pan Łukasz Wiraszka oraz Maja Urbaniak, Wiktoria Węsierska,  Marcelina Stalmach i Antoni Pachocki. Recytacją wzruszyła Martyna Iwanowska, a grą aktorską Oksana Łakomska, Wojciech Kozuń, Gabriel Kubiak, Bartosz Piątek, Alan Abramczyk, Maciej Molenda, Aleksander Kęska, Jan Komsta i Piotr Domański. Burzę oklasków wywołał taniec z flagami przygotowany pod  kierunkiem pani Izabeli Jaskulskiej. Wykonały go uczennice klas siódmych i ósmych: Ada Zawłocka, Marcelina Stalmach, Weronika Sumigowska, Maja Banaś, Maria i Paulina Dusińskie, Paulina Mucha oraz Agnieszka Waszkiewicz. Polonezem oczarowały maluchy z klas trzecich przygotowane przez panie Natalię Kęskę i Dominikę Grygiel. Całej uroczystości żołnierskiego charakteru nadali Jakub Gugała, Wojciech Solecki, Hubert Olejarz, Oliwier Serafin i Adam Sekuła.

Na zakończenie niezwykłego spotkania wszyscy przybyli goście zostali zaproszeni do wspólnego śpiewania i słodkiego poczęstunku przygotowanego przez rodziców.

I chociaż po ubiegłorocznej wieczornicy wydawało się, że lepiej być nie może, to chyba daliśmy radę, prawda?

W przygotowaniu i realizacji przedsięwzięcia użyto sprzętu (kamera, lampy, aparat) zakupionego w ramach #LaboratoriumPrzyszłości

Agnieszka Rygiel

Uczniowie klasy 7a i 7b na lekcjach matematyki poznali Twierdzenie Pitagorasa. Pomogły w tym pomoce dydaktyczne wydrukowane przez Pana Marka Karsznię drukarką 3D zakupioną z projektu #LaboratoriumPrzyszłości.

 

 

Uczniowie korzystali z trójkątów prostokątnych i kwadratów zbudowanych na bokach tych trójkątów. Używając tych pomocy odkrywali zależności wynikające z Twierdzenia Pitagorasa, że suma powierzchni pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych jest równa powierzchni kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej.  

Łukasz Wiraszka

Piękna majowa pogoda zachęciła do zorganizowania zajęć w terenie. Uzbrojeni w miarki krawieckie szukaliśmy figur geometrycznych, których wymiary mogliśmy zmierzyć. Obliczaliśmy pola figur i robiliśmy zdjęcia, które mogą posłużyć jako dokumentacja techniczna.

Zamienialiśmy jednostki miary i szacowaliśmy ile materiału trzeba kupić, aby wykonać drabinkę.

 

Na uwagę zasługują zdjęcia wykonane przez Marcela Gizę, które charakteryzuje nie tylko „dobre oko fotografa”, ale także rzetelność przedstawionych pomiarów.

Zajęcia prowadzone są w ramach realizacji projektu #LaboratoriaPrzyszłości (8.05.2024)

Monika Rodakowska

Podczas kwietniowego spotkania (24.04.2024) uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie. Odkryli, że przyroda uwielbia różne bryły i figury geometryczne. Płatki śniegu, bańki mydlane, zastygła lawa, plastry miodu… to tylko niektóre przykłady matematycznego spojrzenia na przyrodę.

A co na deser? Miodek, który w szkole za zajęciach matematycznych smakuje najlepiej i zdjęcie w roboczej ramce prosto z ula z misternie skonstruowanymi sześciokątami.

 

 

 

Zajęcia prowadzone są w ramach realizacji projektu Laboratoria Przyszłości

Monika Rodakowska

Ciekawe Zajęci z Ozobotami odbyło się w klasie 1b.  Uczennice klasy 7a realizujące projekt #LaboratoriumPrzyszłości w dniu 17 kwietnia 2024 przedstawiły własne pomysły na ćwiczenia z mikrorobotami.

Mieliśmy okazję zanurzyć się w fascynujący świat robotyki, uczenia się jak przygotować roboty do realizacji wymyślonych zadań. Dzieci z klasy I zadawały mnóstwo pytań w grupach do prowadzących ćwiczenia starszych koleżanek, rozpalając w sobie jeszcze większe zainteresowanie ozobotami i ich zastosowaniem.

To było niezwykłe doświadczenie, które zainspirowało nas wszystkich do odkrywania piękna świata technologii informacyjnych i wzajemnej integracji międzyklasowej.

Marek Karsznia

27 marca 2024 roku odbyły się kolejne zajęcia MathClavy. Gościem Specjalnym była s. Jadwiga Szczepańska. Motywem zajęć była Biblia i ćwiczenie umiejętności odczytywania i szukania jej fragmentów. Oczywiście nie zabrakło matematycznych łamigłówek – aby odkodować sigla uczniowie musieli rozwiązać matematyczne działania.

Za każde rozwiązane zadanie, poprawny zapis  i odnalezienie fragmentu w Biblii uczniowie zdobywali czekoladowe, wielkanocne jajeczko.

Działania pisemne, potęgowanie, kolejność wykonywania działań – aż trudno uwierzyć – wykonywane były z entuzjazmem i zaangażowaniem.

A dla „moli książkowych” bestseller: Pismo Święte w obrazach - reprint edycji wydanej w 1925 roku, z wyjątkowymi rycinami „podług oryginałów najlepszych mistrzów”.

Materiały do zajęć przygotowane zostały przy użyciu pomocy zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości

Monika Rodakowska

Jednym z najbardziej lubianych ciągów liczbowych jest opisany w XII wieku ciąg Fibonacciego. Jego twórcą jest Leonardo Bogollo, zwany też Fibonaccim. Na budowie tego ciągu, zwanego obecnie ciągiem Fibonacciego, wzorowała się przez wieki rzesza matematyków. Wyrazy ciągu Fibonacciego są też inspiracją dla malarzy, architektów, a nawet muzyków.

Na zajęciach MathClavy uczniowie nauczyli się nie tylko obliczać kolejne wyrazy tego ciągu, ale przez doświadczanie i odkrywanie uświadomili sobie, że matematyka jest nierozerwalnie połączona z przyrodą, a przyroda z matematyką. Liczby tego ciągu odkryli w liczbie płatków kwiatów czy liczbie gniazd nasiennych, a przedstawiając ten ciąg w formie graficznej  zauważyli spójność między sposobem ułożenia liści np. kapusty czerwonej, kształtem huraganu czy zwiniętą trąbą słonia, a spiralą Fibonacciego.

Jabłka, gruszki, a nawet czerwona kapusta smakują niesamowicie, gdy jest świadomość złożoności ich budowy. Róża wygląda majestatycznie, pachnie cudownie, ale gdy widzimy, że jej płatki to idealnie skomponowana spirala Fibonacciego stanie się dla nas doskonałym cudem natury. Natura dąży do doskonałości, jest spójna i harmonijna – jak połączenie przyrody i matematyki, jak radość z odkrywania i doświadczania. Mam nadzieję, że te zajęcia zachęciły do szerszego, głębszego spojrzenia na przyrodę i matematykę. Zajęcia realizowane w ramach programy #LaboratoriumPrzyszłości (6.03.2024)

Monika Rodakowska

August Ferdinand Möbius –twórca (odkrywca) obiektu matematycznego tzw. Wstęgi Möbiusa, który stał się inspiracją do powstania wielu urządzeń i zabawek.

Każda zwyczajna powierzchnia np. kartka papieru, ma dwie strony. Wierzch i spód. Możemy pomalować jedną stronę kartki na niebiesko, a drugą stronę na zielono. Istnieją jednak niezwykłe powierzchnie, z którymi nie da się postąpić w ten sposób, ponieważ nie mają dwóch stron. Są to powierzchnie jednostronne – przykładem jest wyżej wspomniana wstęga.

Uczniowie na zajęciach MathClavy poznali ten niezwykły obiekt i nauczyli się go tworzyć. Z wstęgą Möbiusa można eksperymentować na różne sposoby.  Najciekawszym doświadczeniem, było przecinanie wstęgi. Co wtedy otrzymujemy?

Zajęcia realizowane w ramach programy #LaboratoriumPrzyszłości. (21.02.2024)

Monika Rodakowska

Czy parzenie herbaty wymaga umiejętności matematycznych? Oczywiście, że tak. Na zajęciach MathClavy uczniowie doskonalili umiejętność czytania etykiet oraz wyszukiwania informacji np. na podstawie kodu kreskowego, z wykorzystaniem czytnika kodów QR oraz aparatu w telefonie.

Dowiedzieli się, jak sprawdzić z jakiego kraju pochodzi produkt oraz z jakiej strony internetowej skorzystać, by uzyskać potrzebne informacje (interpretacja kodów kreskowych). Odczytywali daty: produkcji i terminu ważności, czyli sprawdzali, czy produkt jest przeterminowany.

Zuzia pokazała, jak wykonać pięknego motyla z origami. Uczniowie zmierzyli kartki, z których wykonywali motyla, ustalili jaka to figura geometryczna i jakie ma wymiary. Swoje arcydzieła zabrali do domu.

 

Ozdabianie prezentów może być „finezyjną, matematyczną sztuką”. Można oszacować lub zmierzyć np. miarą krawiecką ile wstążki należy przygotować(pamiętając o naddatku na ozdobną kokardę).

Sztuką jest również wiązanie kokardy na palcach koleżanki (kolegi), ale najpierw oszacuj ile wstążki potrzebujesz. A na końcu – łamigłówka: jak odplątać zaplątanych? Na zdjęciach: radość z odkrywania, nauka współpracy i logicznego myślenia.

Zajęcia MathClavy prowadzone są z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. (3.01.2024)

Monika Rodakowska

W ramach zajęć rozwijających kreatywność uczennice Asia i Agatka zapoznały się z funkcjonowaniem Photonów. Photony to roboty edukacyjne wyposażone w diody, czujniki, mikrofony i kamerki, działanie ich umożliwia aplikacja zainstalowana na smartfonie bądź tablecie. Uczennice poznały podstawowe zasady sterowania robotem na odległość, programowały krótkie trasy jego przejazdu, dodając komendy wydawania przez niego dźwięków i zmiany koloru diod. Praca z robotem uczy dokładności i wytrwałości w wykonywaniu zadań, rozwija kreatywność, a przede wszystkim  staje się doskonałą zabawą i sprawia wiele radości.

Natalia Rokita

Zbliża się czas Świąt Bożego Narodzenia, z tej okazji zapraszam do wysłuchania dwóch bajek. Pierwszą jest „Misio Marzyciel” autorstwa pani Aleksandry Otarkowskiej i jej córki Malwiny, drugą zaś „Miś Przytulas”, a autorami są pan Marek Giza i syn Marcel.

Mam nadzieję, że bajki wprowadzą wszystkich w świąteczny klimat. Serdecznie dziękuję za udział w nagraniu bajek pani Aleksandrze Otarkowskiej, pani Justynie Gizie oraz uczniom: Malwinie Otarkowskiej i Marcelowi Gizie.

Do nagrań wykorzystano kamerę zakupioną w ramach projektu #LaboratoriaPrzysłości.

Monika Rodakowska

Życie zwierząt w schroniskach lub przytuliskach jest ciężkie. Dlatego uczniowie postanowili własnoręcznie wykonać szarpaki, czyli zabawki dla psów, aby uprzyjemnić psiakom czas spędzony za kratami boksów w oczekiwaniu na swojego człowieka.

Psy czerpią radość z zabawy. Pomaga ona w rozładowaniu napięcia, buduje pozytywną relację z człowiekiem, pewność siebie psa, ale również kształtuje poprawne zachowania w kontekście komunikacji z innymi psami. 

6 grudnia  był wyjątkowym dniem. Wszyscy uczniowie zadbali o odświętny strój. Nie brakowało również kostiumów nawiązujących do mikołajek. Na szkolnym korytarzu można było spotkać  św. Mikołajów, Elfy i Śnieżynki. Te niezwykłe stroje sprawiły dzieciom wiele radości. Także lekcje techniki tego dnia miały niecodzienną  formę.  Uczniowie klas: 4b i 5b budowali na macie makietę miasta oraz ćwiczyli manewry na drodze, sterując robotami PHOTON.

Photon: Robotyka i Sztuczna Inteligencja - zestaw STANDARD został zakupiony w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości.