Laboratoria Przyszłości

27 marca 2024 roku odbyły się kolejne zajęcia MathClavy. Gościem Specjalnym była s. Jadwiga Szczepańska. Motywem zajęć była Biblia i ćwiczenie umiejętności odczytywania i szukania jej fragmentów. Oczywiście nie zabrakło matematycznych łamigłówek – aby odkodować sigla uczniowie musieli rozwiązać matematyczne działania.

Za każde rozwiązane zadanie, poprawny zapis  i odnalezienie fragmentu w Biblii uczniowie zdobywali czekoladowe, wielkanocne jajeczko.

Działania pisemne, potęgowanie, kolejność wykonywania działań – aż trudno uwierzyć – wykonywane były z entuzjazmem i zaangażowaniem.

A dla „moli książkowych” bestseller: Pismo Święte w obrazach - reprint edycji wydanej w 1925 roku, z wyjątkowymi rycinami „podług oryginałów najlepszych mistrzów”.

Materiały do zajęć przygotowane zostały przy użyciu pomocy zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości

Monika Rodakowska

Jednym z najbardziej lubianych ciągów liczbowych jest opisany w XII wieku ciąg Fibonacciego. Jego twórcą jest Leonardo Bogollo, zwany też Fibonaccim. Na budowie tego ciągu, zwanego obecnie ciągiem Fibonacciego, wzorowała się przez wieki rzesza matematyków. Wyrazy ciągu Fibonacciego są też inspiracją dla malarzy, architektów, a nawet muzyków.

Na zajęciach MathClavy uczniowie nauczyli się nie tylko obliczać kolejne wyrazy tego ciągu, ale przez doświadczanie i odkrywanie uświadomili sobie, że matematyka jest nierozerwalnie połączona z przyrodą, a przyroda z matematyką. Liczby tego ciągu odkryli w liczbie płatków kwiatów czy liczbie gniazd nasiennych, a przedstawiając ten ciąg w formie graficznej  zauważyli spójność między sposobem ułożenia liści np. kapusty czerwonej, kształtem huraganu czy zwiniętą trąbą słonia, a spiralą Fibonacciego.

Jabłka, gruszki, a nawet czerwona kapusta smakują niesamowicie, gdy jest świadomość złożoności ich budowy. Róża wygląda majestatycznie, pachnie cudownie, ale gdy widzimy, że jej płatki to idealnie skomponowana spirala Fibonacciego stanie się dla nas doskonałym cudem natury. Natura dąży do doskonałości, jest spójna i harmonijna – jak połączenie przyrody i matematyki, jak radość z odkrywania i doświadczania. Mam nadzieję, że te zajęcia zachęciły do szerszego, głębszego spojrzenia na przyrodę i matematykę. Zajęcia realizowane w ramach programy #LaboratoriumPrzyszłości (6.03.2024)

Monika Rodakowska

August Ferdinand Möbius –twórca (odkrywca) obiektu matematycznego tzw. Wstęgi Möbiusa, który stał się inspiracją do powstania wielu urządzeń i zabawek.

Każda zwyczajna powierzchnia np. kartka papieru, ma dwie strony. Wierzch i spód. Możemy pomalować jedną stronę kartki na niebiesko, a drugą stronę na zielono. Istnieją jednak niezwykłe powierzchnie, z którymi nie da się postąpić w ten sposób, ponieważ nie mają dwóch stron. Są to powierzchnie jednostronne – przykładem jest wyżej wspomniana wstęga.

Uczniowie na zajęciach MathClavy poznali ten niezwykły obiekt i nauczyli się go tworzyć. Z wstęgą Möbiusa można eksperymentować na różne sposoby.  Najciekawszym doświadczeniem, było przecinanie wstęgi. Co wtedy otrzymujemy?

Zajęcia realizowane w ramach programy #LaboratoriumPrzyszłości. (21.02.2024)

Monika Rodakowska

Czy parzenie herbaty wymaga umiejętności matematycznych? Oczywiście, że tak. Na zajęciach MathClavy uczniowie doskonalili umiejętność czytania etykiet oraz wyszukiwania informacji np. na podstawie kodu kreskowego, z wykorzystaniem czytnika kodów QR oraz aparatu w telefonie.

Dowiedzieli się, jak sprawdzić z jakiego kraju pochodzi produkt oraz z jakiej strony internetowej skorzystać, by uzyskać potrzebne informacje (interpretacja kodów kreskowych). Odczytywali daty: produkcji i terminu ważności, czyli sprawdzali, czy produkt jest przeterminowany.

Zuzia pokazała, jak wykonać pięknego motyla z origami. Uczniowie zmierzyli kartki, z których wykonywali motyla, ustalili jaka to figura geometryczna i jakie ma wymiary. Swoje arcydzieła zabrali do domu.

 

Ozdabianie prezentów może być „finezyjną, matematyczną sztuką”. Można oszacować lub zmierzyć np. miarą krawiecką ile wstążki należy przygotować(pamiętając o naddatku na ozdobną kokardę).

Sztuką jest również wiązanie kokardy na palcach koleżanki (kolegi), ale najpierw oszacuj ile wstążki potrzebujesz. A na końcu – łamigłówka: jak odplątać zaplątanych? Na zdjęciach: radość z odkrywania, nauka współpracy i logicznego myślenia.

Zajęcia MathClavy prowadzone są z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. (3.01.2024)

Monika Rodakowska

W ramach zajęć rozwijających kreatywność uczennice Asia i Agatka zapoznały się z funkcjonowaniem Photonów. Photony to roboty edukacyjne wyposażone w diody, czujniki, mikrofony i kamerki, działanie ich umożliwia aplikacja zainstalowana na smartfonie bądź tablecie. Uczennice poznały podstawowe zasady sterowania robotem na odległość, programowały krótkie trasy jego przejazdu, dodając komendy wydawania przez niego dźwięków i zmiany koloru diod. Praca z robotem uczy dokładności i wytrwałości w wykonywaniu zadań, rozwija kreatywność, a przede wszystkim  staje się doskonałą zabawą i sprawia wiele radości.

Natalia Rokita

Zbliża się czas Świąt Bożego Narodzenia, z tej okazji zapraszam do wysłuchania dwóch bajek. Pierwszą jest „Misio Marzyciel” autorstwa pani Aleksandry Otarkowskiej i jej córki Malwiny, drugą zaś „Miś Przytulas”, a autorami są pan Marek Giza i syn Marcel.

Mam nadzieję, że bajki wprowadzą wszystkich w świąteczny klimat. Serdecznie dziękuję za udział w nagraniu bajek pani Aleksandrze Otarkowskiej, pani Justynie Gizie oraz uczniom: Malwinie Otarkowskiej i Marcelowi Gizie.

Do nagrań wykorzystano kamerę zakupioną w ramach projektu #LaboratoriaPrzysłości.

Monika Rodakowska

Życie zwierząt w schroniskach lub przytuliskach jest ciężkie. Dlatego uczniowie postanowili własnoręcznie wykonać szarpaki, czyli zabawki dla psów, aby uprzyjemnić psiakom czas spędzony za kratami boksów w oczekiwaniu na swojego człowieka.

Psy czerpią radość z zabawy. Pomaga ona w rozładowaniu napięcia, buduje pozytywną relację z człowiekiem, pewność siebie psa, ale również kształtuje poprawne zachowania w kontekście komunikacji z innymi psami. 

6 grudnia  był wyjątkowym dniem. Wszyscy uczniowie zadbali o odświętny strój. Nie brakowało również kostiumów nawiązujących do mikołajek. Na szkolnym korytarzu można było spotkać  św. Mikołajów, Elfy i Śnieżynki. Te niezwykłe stroje sprawiły dzieciom wiele radości. Także lekcje techniki tego dnia miały niecodzienną  formę.  Uczniowie klas: 4b i 5b budowali na macie makietę miasta oraz ćwiczyli manewry na drodze, sterując robotami PHOTON.

Photon: Robotyka i Sztuczna Inteligencja - zestaw STANDARD został zakupiony w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości.

Czym jest znany już w starożytności złoty podział? Czy chcesz zobaczyć jak Leonardo da Vinci przedstawił złote proporcje w ciele człowieka? Złoty podział w fotografii – nie tylko teoria, ale i praktyka! Czy prawdą jest, że:

  • stosunek odległości od koniuszków palców do łokcia do odległości od łokcia
    do nadgarstka
    wynosi 1,618.
  • stosunek odległości od ramion do czubka głowy do odległości od brody do czubka głowy wynosi 1,618? Uczniowie sprawdzali, czy ciało ludzkie jest aż tak harmonijne.

Podczas zajęć MathClavy nauczyli się, jak wykorzystać złoty podział w fotografii. Odnajdywali złote punkty i spróbowali swoich sił w fotografii.

MathClava to zajęcia z pasją do matematyki i matematyką w pasji. Czy można połączyć fotografię z symetrią? Symetrią można się zadziwić, ucieszyć – symetrii można się nauczyć. Czy twarz człowieka ma oś symetrii? Dziś o radości z odkrywania i fotografowania.

Dzięki wyposażeniu zakupionemu w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości uczniowie klasy 2a stworzyli świąteczne skrzaty. Podczas zajęć rozwijających kreatywność jako pierwsze powstały czapeczki z wełny. Ten etap wymagał od uczniów dużo cierpliwości i dokładności. Następnie dzieci zrobiły brody skrzatów, a noski powstały z drewnianych koralików. Efekty pracy zaskoczyły samych wykonawców!

Europejski Tydzień Kodowania, czyli CodeWeek, to wspaniała okazja, aby zachęcić wszystkich do kodowania. W tym roku odbyła się 11. edycja tej akcji, obejmując swoim zasięgiem wszystkie państwa w Europie. W ramach tej społecznej inicjatywy, europejskie państwa „ścigają się” w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem.

Nasza szkoła również wzięła udział w akcji. Na stronie codeweek.eu zgłosiliśmy wydarzenie pod nazwą „Od kodowania do programowania”. Na zajęciach z edukacji informatycznej w klasach I-III uczniowie zostali zapoznani z inicjatywą CodeWeek 2023 i uczyli się kodowania  i programowania poprzez zabawę.

Dzięki wyposażeniu zakupionemu w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości uczniowie korzystają z utworzonej w naszej szkole pracowni plastycznej. Podczas zajęć powstają drobne przedmioty dekoracyjne z zastosowaniem różnych technik i materiałów. Ostatnim tematem zajęć były DYNIE.

Dynie z materiału to ciekawa alternatywa dla dekoracji robionych z prawdziwego warzywa. To piękne urozmaicenie każdego wnętrza, może ją wykonać praktycznie każdy. Tworząc jesienne dekoracje uczniowie doskonalili swoje umiejętności związane z krawiectwem. Uczyli się bezpiecznego obchodzenia się z igłą, poznali podstawowe ściegi. W pracy wykorzystane zostały stare koce, bluzki czy szaliki - zgodnie z postawą Zero Waste.

Z przygotowanych materiałów uczniowie wycinali różnej wielkości koła. Wielkość zależna była od tego, jak duża ma być nasza dynia. Następnym zadaniem było zszycie i uformowanie ozdoby.

 

Ostatnią fazą projektu było udekorowanie dyni i nadanie jej oryginalnego, spersonalizowanego wyglądu. Do tego celu uczniowie użyli różnego rodzaju materiałów ozdobnych, od liści zrobionych z tkaniny, poprzez koronkę, wstążkę i kreatywne druciki.

Powstały przepiękne dekoracje.

Renata Strzałkowska-Jędrasek

Podczas zajęć rozwijających kompetencje matematyczne (MathClava) uczniowie rozpoznawali figury geometryczne oraz zobaczyli, że wielu artystów wykorzystuje je w sztuce np. w obrazach. Przygotowali własne, matematyczne prace. Szukali figur w konstrukcji aparatu Nikon D3500 i odpowiedzieli na pytanie: Dlaczego przyciski są okrągłe (do odpowiedzi na to pytanie wykorzystali ćwiczenie, podczas którego wykonali odciski palców).

Co oznacza przedrostek MILI? Czy łyżeczka jest równa łyżeczce? (czy łyżeczka może być miarodajnym dozownikiem do leków?). Czy szklanka to na pewno 250 ml? Jaką pojemność ma bateria z aparatu NIKON? Uczniowie uzyskali odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących jednostek. Zbadali pojemność naczyń. I zachwycili się mieszaniem barwników w różnych cieczach. 

Październikowe zajęcia prowadzone były w ramach programy #LaboratoriaPrzyszłości.

Monika Rodakowska