Dla Rodziców

Pragniemy Was poinformować o bardzo wyjątkowym projekcie „Porozumienie Bez Krzyku”. Jest to projekt skierowany do osób dorosłych (rodziców i nauczycieli) szkół i przedszkoli w całej Polsce, pomagający tworzyć przestrzeń do wychowania i budowania relacji bez krzyku. Jako szkoła w ramach projektu mamy dostęp do platformy skupiającej bardzo wiele cennych materiałów dostępnych od razu po wejściu do strefy, cotygodniowych spotkań na żywo, możliwości zdobywania nagród za aktywność oraz konsultacji z zespołem specjalistów.

Skorzystanie z platformy jest bardzo proste. Wystarczy wejść w poniższe linki.

LINK DLA RODZICÓW:
http://strefa.porozumieniebezkrzyku.pl/aktywacja/kod/SQNATT

LINK DLA KADRY:
http://strefa.porozumieniebezkrzyku.pl/aktywacja/kod/SQNATT

Indywidualny kod dla naszej szkoły, tj.: SQNATT zostanie automatycznie uzupełniony. Wystarczy wpisać brakujące dane do formularza i dostęp do platformy zostanie od razu przydzielony.

Wybrane tematy najbliższych spotkań na żywo to:
16.10.2025r. – PROŚBY, POLECENIA I WSPÓŁPRACA BEZ KRZYKU.
23.10.2025R. – ZDROWE ZASADY, OBOWIĄZKI, SAMODZIELNOŚĆ DZIECKA
30.10.2025R. – ZAPYTAJ O KAŻDY PROBLEM WYCHOWAWCZY, KTÓRY CIĘ NURTUJE.
06.11.2025R. EMOCJE DZIECKA I RODZICA: JAK JE ZROZUMIEĆ I KONTROLOWAĆ?

Aktualnie dostępny podcast: JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECKA?

Aktualnie dostępne webinary:
WYPALENIE RODZICIELSKIE cz. 1- 4.
JAK ROZMAWIAĆ, ABY NASTOLATEK SŁUCHAŁ?

Dostępne na dzień dzisiejszy e-booki/poradniki:
7 PROSTYCH KROKÓW NA TRUDNE ZACHOWANIA
ZŁOTE CHECKLISTY RODZICA
14 ROZWIĄZAŃ NA TRUDNE ZACHOWANIA DZIECI

Serdecznie zapraszamy do skorzystania z tej oferty!

Katarzyna Sobkiewicz
Renata Strzałkowska-Jędrasek
Monika Suwalska

Podobnie jak w zeszłym roku dołączamy do ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”. Kampania ta mobilizuje całe społeczeństwo do ochrony dzieci przed przemocą
i budowania bezpiecznego, wspierającego dzieciństwa. Inauguracja akcji nastąpiła 6 października i otworzyła ją konferencja w Warszawie. Kulminacją kampanii będzie 19 listopada — Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci, kiedy Polska znów zaświeci na czerwono.
Już dziś zachęcamy gorąco całą społeczność szkolną do podpisania i udostępniania w mediach społecznościowych rodzinie, znajomym manifestu, który jest swoistym apelem o realną zmianę w sposobie traktowania dzieci (manifest dostępny pod adresem: https://fdds.pl/manifest.html? ).

  Podpisując Manifest:

Uznajemy, że każde dziecko ma niezbywalne prawo do życia bez przemocy — fizycznej, psychicznej i emocjonalnej. 
Reagujemy, gdy widzimy lub podejrzewamy przemoc wobec dziecka — zawsze, niezależnie od okoliczności. 
Promujemy pozytywne i empatyczne metody wychowawcze — oparte na szacunku, relacji i zrozumieniu. 
Edukujemy siebie i innych — rodzinę, znajomych, społeczność lokalną. Bo zmiana zaczyna się od wiedzy. 
Chcemy być częścią społecznej zmiany, która zapewni dzieciom bezpieczeństwo i ochronę 

  Podpisanie MANIFESTU daje nam w tym roku dodatkowe korzyści:

  • certyfikat sojusznika/sojuszniczki kampanii Dzieciństwo bez Przemocy 2025 – wyjątkowe potwierdzenie naszego zaangażowania  i gotowości wspierania pozytywnych zmian społecznych;
  • dostęp do Pakietu Dobrego Rodzica - zestawu sprawdzonych wskazówek, inspirujących przykładów i dobrych praktyk wspierających wychowanie w atmosferze uważności, szacunku i bezpieczeństwa;
  • dostęp do kursu online skutecznego reagowania na przemoc wobec dzieci;
  • plakatu  „Jak reagować na przemoc wobec dzieci” – czytelnego narzędzia podpowiadającego, jak bezpiecznie i właściwie działać w trudnych sytuacjach (zamieszczamy go poniżej).

O innych inicjatywach podejmowanych w ramach kampanii będziemy jeszcze informować. Włączmy się razem w te wyjątkową akcję!

Katarzyna Sobkiewicz
Renata Strzałkowska-Jędrasek
Monika Suwalska

„SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO” to wieloletni program edukacyjny fundacji Dbam o Mój Zasięg wspierający szkoły we wdrażaniu nowych technologii i higieny cyfrowej w edukacji.  Uwzględnia on podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok 2025/2026 takie jak: promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

W ramach projektu wraz z fundacją Dbam o Mój Zasięg pragniemy skorzystać z bezpłatnych badań dotyczących wskaźników zdrowia psychicznego i korzystania z zasobów sieci wśród najstarszych uczniów naszej szkoły; jak również z badania wśród rodziców dotyczącego problemu sharentingu oraz fake newsów.

Pod koniec września 2025 rusza kolejna edycja projektu GDAŃSKI KOD RODZICIELSKI – fundacja w ramach projektu zaprasza nauczycieli i rodziców na bezpłatne webinary. Wszystkie materiały z poprzedniej edycji są dostępne dla Państwa tutaj: wejdź w link https://dbamomojzasieg.pl/gdanski-kod-rodzicielski/ a następnie PRZEJDŹ DO PROJEKTU GDAŃSKI KOD RODZICIELSKI.

Obecnie przypominamy, że na stronie fundacji aktualnie funkcjonują 3 ważne testy dla młodzieży i osób dorosłych, z których możemy swobodnie korzystać. Wyniki testu i możliwości rozwiązań poznajemy od razu:

  1. Skala higieny cyfrowej: https://dbamomojzasieg.pl/skala-higieny-cyfrowej/
  2. Skala problemowego używania smartfona: https://dbamomojzasieg.pl/skala-problemowego-uzywania-smartfona/
  3. Skala problemowego grania w gry: https://dbamomojzasieg.pl/skala-problematycznego-grania-w-gry/

NIE SĄ to testy diagnostyczne, ale ich wypełnienie i poznanie wyniku naprawdę dużo może powiedzieć o nas samych. Zachęcamy do skorzystania z bazy testów.

I autobus

Brzustów – 7:20
Bogucin  (przy drodze do Krasnej Dąbrowy)  – 7:25
Bogucin (obok sklepu) – 7:28
Bogucin (obok państwa Piwowarskich) – 7:30
Molendy (koniec) - 7:35
Molendy (początek) – 7:40
Szkoła w Garbatce


II autobus
Bąkowiec Kolonia – 7:15
Bakowiec (koło Szewczyka) – 7:20
Bakowiec koło szkoły – 7:25
Bakowiec przystanek za szkołą – 7:28
Garbatka ul. Kochanowskiego – 7:35
Szkoła w Garbatce


III autobus

Garbatka Dziewiątka – 7:10
Garbatka Zbyczyn – 7:15
Garbatka Nowa – 7:20

Garbatka Długa (skrzyżowanie z ul. Czarnoleską) – 7:25
Garbatka Długa (przy posesji nr 59A) – 7:28
Ponikwa (koniec) – 7:35
Ponikwa (środek) – 7:40
Krzyżówki Ponikwa 7:45
Szkoła w Garbatce

Odjazdy uczniów z przystanków przed szkołą (od 06.10.2025 r.)


Dzień Tygodnia

Godzina
podstawienia autobusu

Godzina
odjazdu
autobusu

Trasa

Poniedziałek

Po 6 lekcjach
13.25

 

13.40

 I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

  II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Wtorek

Po 6 lekcjach
13.25

 

13.40

 I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

 II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Środa

Po 6 lekcjach
13.25

 

13.40

I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Czwartek

Po 6 lekcjach
13.25

13.40

I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Piątek

Po 6 lekcjach
13.25

13.40

I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Po 7 lekcjach
14.20

14.35

II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3. Ponikwa, Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn

Bank Spółdzielczy w Zwoleniu

05 9157 0002 0040 0400 0286 0001

Dzień Tygodnia

Godzina
podstawienia autobusu

Godzina
odjazdu
autobusu

Trasa

Poniedziałek

Po 6 lekcjach
13.25

 

13.40

 I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

  II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Wtorek

Po 6 lekcjach
13.25

 

13.40

 I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

 II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Środa

Po 6 lekcjach
13.25

 

13.40

I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Po 8 lekcjach
15.10

 

15.25

II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Czwartek

Po 6 lekcjach
13.25

13.40

I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Po 8 lekcjach
15.10

15.25

II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Piątek

Po 6 lekcjach
13.25

13.40

I
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

Po 7 lekcjach
14.20

14.35

II
1.Molendy, Bogucin, Brzustów
2. Garbatka-Letnisko ul. Kochanowskiego, Bąkowiec, Bąkowiec Kolonia.
3.Garbatka Długa, Garbatka Nowa, Garbatka Dziewiątka, Garbatka Zbyczyn, Ponikwa

 

Zapraszamy Rodziców na spotkania z wychowawcami, które odbędą się 9 września 2025 r. zgodnie z poniższym harmonogramem:
Klasy I - III - godzina 16.30
Klasy IV - VI - godzina 17.00
Klasy VII - VIII - godzina 17.30

Od 8 września 2025 roku przywóz uczniów do szkoły w Garbatce-Letnisko będzie przebiegał zgodnie z harmonogramem:

I autobus
Brzustów – 7:20
Bogucin  (przy drodze do Krasnej Dąbrowy)  – 7:25
Bogucin (obok sklepu) – 7:28
Bogucin (obok państwa Piwowarskich) – 7:30
Molendy (koniec) - 7:35
Molendy (początek) – 7:40
Szkoła w Garbatce

II autobus
Bąkowiec Kolonia – 7:20
Bakowiec (koło Szewczyka) – 7:25
Bakowiec koło szkoły – 7:30
Bakowiec przystanek za szkołą – 7:33
Garbatka ul. Kochanowskiego – 7:40
Szkoła w Garbatce

III autobus
Garbatka Dziewiątka – 7:10
Garbatka Zbyczyn – 7:15
Garbatka Nowa – 7:20
Ponikwa (koniec) – 7:30
Ponikwa (środek) – 7:35
Krzyżówki Ponikwa 7:40
Szkoła w Garbatce

Szanowni Państwo. ze względu na organizację zajęć zdalnych, zgodnie z zaleceniem MEN, pragniemy podzielić się sugestiami dotyczącymi nauki uczniów w domu. Jeżeli będziecie Państwo potrzebowali naszej pomocy, informacji, wsparcia w związku ze zdalnym nauczaniem zapraszamy do kontaktu:

Sekretariat  odbiera  telefony  9.00 – 13.00  Tel.(48 6210016  lub  6210173)
lub sprawami wychowawczymi, prosimy o kontakt przez e-dziennik. Udzielimy ich w miarę naszych możliwości.

Pedagog Renata Strzałkowska-Jędrasek udziela pomocy drogą elektroniczną pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz za pośrednictwem e-dziennika. Istnieje również możliwość  kontaktu telefonicznego po wcześniejszym kontakcie elektronicznym lub przez sekretariat.
Psycholog Marcin Łagoda udziela pomocy drogą elektroniczną pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz za pośrednictwem e-dziennika.

Jak zorganizować uczniom warunki do nauki w domu:

  1. Wspierać dzieci w utrzymaniu „szkolnego” trybu dnia, czyli wstawania o tej samej porze i nauki w godzinach odbywania zajęć w szkole (wykonywania zalecanych zadań lub odbywania zajęć z nauczycielami online). Najodpowiedniejszą porą do nauki zdalnej są godziny dopołudniowe, przy czym najlepiej, aby dziecko rozpoczynało naukę o stałej porze, około godziny 8.00 - 9.00. 
  2. W miarę możliwości zapewnić miejsce do nauki sprzyjające skupieniu i efektywnej pracy.
  3. Zachęcać młodzież do higienicznego trybu pracy. Nie spodziewaj się, że dziecko będzie odrabiać pracę domową dwie godziny bez przerwy. Gdy zmęczy się nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia się krótkie 10-15-minutowe przerwy
  4. Ograniczać czynniki zakłócające naukę, np. korzystanie z różnych form rozrywki w czasie przerw w nauce (gry, YouTube, portale), nie obciążać w czasie przeznaczonym na naukę innymi obowiązkami.
  5. W nauce domowej pomocne będą różne strony internetowe, np.: https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna,
    https://lektury.gov.pl/
    https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne

Jak motywować i wspierać młodzież do systematycznego uczenia się poza szkołą:

  1. Okazywać zainteresowanie nauką swoich dzieci, ich sukcesami i trudnościami.
  2. Chwalić swoje dzieci za wytrwałość i systematyczność.
  1. Być gotowym do pomocy, jeśli dziecko tego potrzebuje. Nie naciskać jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo.
  2. Uświadamiać dzieciom wartość i znaczenie odbywania nauki w domu dla ich wiedzy
    i umiejętności.
  3. Zachęcać do kontaktu z nauczycielami poprzez e-dziennik lub e –maile.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci:

  1. Monitorować cel i czas korzystania przez młodzież z sieci internetowej.
  2. Zachęcać do odpowiedzialnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem korzystania
    z Internetu.

Punkt Konsultacyjny "Rodzicu nie jesteś sam - gdzie szukać pomocy?" będzie czynny podczas Dni Otwartych od 16.00 do 16.30

Specjaliści  pomogą nazwać problem, poszukać jego przyczyny oraz zaproponują sposób rozwiązania trudnej sytuacji w zakresie:

  •  organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole ;
  •  dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinią poradni;
  • diagnozy potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka;
  •  pomocy w wyborze szkół i innych form kształcenia;
  • doradztwa zawodowego  dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną;
  • problemów emocjonalno – społecznych uczniów ;
  • wspierania rodziców w podnoszeniu kompetencji wychowawczych
    i przebudowie nieprawidłowych relacji rodzic – dziecko;
  • problemów z  ryzykownymi zachowaniami uczniów związanych z alkoholem substancjami psychoaktywnymi;
  • problemów emocjonalnych uczniów, zachowań agresywnych, konfliktów rówieśniczych;
  • kształtowania prawidłowej mowy i sposobów pracy z dziećmi, którym towarzyszą  różne wady wymowy;

    Konsultacji udzielać będą :  doradca zawodowy psycholog,  pedagog, logopeda, neurologopeda, oligofrenopedagog.

Warszawa, 1 października 2019 r.

800 080 222
– rusza całodobowa bezpłatna infolinia
dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów

Już od dziś, 1 października 2019 r. działa nowa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci, młodzieży i ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 080 222 dzieci, młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Pod bezpłatny numer telefonu będzie mogła zadzwonić każda młoda osoba mająca problemy w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych. Jak pokazują statystyki młodzi ludzie coraz częściej zapadają na depresje i nerwice. Wielu z nich pada ofiarą przemocy i agresji – słownej i fizycznej ze strony rówieśników i dorosłych, są coraz bardziej samotni, często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Dzięki nowej infolinii będą mogli skontaktować się ze specjalistami z Fundacji 24 godziny na dobę i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach.

Dynamicznie rozwijający się świat, przemoc w internecie, zmiany społeczne, których nie rozumieją nawet dorośli, mogą wydawać się przytłaczające dla młodych ludzi. Wiele negatywnych zjawisk społecznych – cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie substancji psychoaktywnych, samookaleczanie to całkiem realne problemy, które wymagają interwencji specjalisty. Konsultanci ITAKI są gotowi do świadczenia pomocy nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Każda osoba potrzebująca pomocy będzie mogła zgłosić się po wsparcie.

Z inicjatywy Wojewody Mazowieckiego powstała publikacja skierowana do rodziców dziecka, u którego stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie lub nieuleczalną chorobę oraz do opiekunów wychowujących dziecko z niepełnosprawnością. W przygotowaniu Informatora uczestniczyli m.in. pracownicy Kuratorium Oświaty w Warszawie.

Celem Mazowieckiego Informatora dla Rodziców i Opiekunów Dziecka  Niepełnosprawnością jest przekazanie rodzicom i opiekunom pełnej wiedzy o systemie wsparcia w zakresie specjalistycznej opieki medycznej, psychologicznej oraz społecznej.

Mam nadzieję, że Informator będzie dla Państwa przewodnikiem po systemie wsparcia od opieki perinatalnej poprzez skoordynowaną opiekę medyczną i pomoc społeczną, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i edukację – powiedział Zdzisław Sipiera, Wojewoda Mazowiecki.

W publikacji zamieszczone zostały wskazówki dotyczące opieki, wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji dziecka jak i zasad orzekania o niepełnosprawności. Opisany został również zakres pomocy socjalnej w postaci świadczeń, ulg i uprawnień zagwarantowanych przez państwo (np.: dofinansowanie z PFRON, możliwość korzystania z turnusów rehabilitacyjnych). Informator ma także ułatwić osobom zainteresowanym dotarcie do właściwych instytucji działających na terenie Mazowsza.

Wybór przedszkola czy szkoły dla dziecka niepełnosprawnego to zawsze trudna decyzja dla rodziców. Jestem przekonana, że ten poradnik będzie dla rodziców ważnym źródłem informacji i wsparciem w wybraniu najwłaściwszej ścieżki edukacyjnej dla każdego ucznia - powiedziała Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty.

W części poradnika poświęconej edukacji, pracownicy Kuratorium opracowali najważniejsze informacje dotyczące m.in.: edukacji włączającej, integracyjnej i specjalnej, indywidulanego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidulanego nauczania, a także pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przestawili również, w jaki sposób oraz kiedy dokonuje się odroczenia obowiązku szkolnego. 

Opieka rodzinna obecnego rządu Rzeczypospolitej Polskiej zmierza do zapewnienia szerokiego dostępu do skoordynowanej opieki medycznej, ośrodków wczesnej interwencji oraz do wczesnej rehabilitacji, czego przykładem jest między innymi ustawa Za Życiem.Zapewnienie kompleksowej opieki dla dzieci z niepełnosprawnością jest jednym z priorytetów regionalnej polityki zdrowotnej w województwie mazowieckim. 

Mazowiecki Informator ma przyczynić się do wsparcia rządowego programu ,,Za Życiem”, który ruszył w styczniu br. Jego celem jest wsparcie osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Program zakłada podniesienie jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej, zwiększenie efektywności i dostępności do rehabilitacji dzieci, u których zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu.

Pobierz Mazowiecki Informator dla Rodziców i Opiekunów Dziecka z Niepełnosprawnością

Kara a konsekwencja

Kara jest zrobieniem przykrości danej osobie, żeby uniknąć pewnej sytuacji czy zachowania w przyszłości. Zazwyczaj wymiar kary nie ma związku z rodzajem i wielkością przewinienia, a w dużej mierze zależy od poziomu wzburzenia osoby dorosłej, od jej nastroju, a czasami - niestety - od poziomu sympatii do danego dziecka. Pod wpływem emocji czasami jesteśmy łagodni , a innym razem za to samo przewinienie karzemy bardzo surowo. Karzemy czasem po to, by udowodnić , kto tu rządzi i kto jest górą. Kara powstaje z bezradności i prowadzi do ataków złości czy furii.

Może być skuteczna, ale rodzi gniew, strach, chęć odwetu. To nie są  uczucia, jakie chcemy wzbudzać w dzieciach.  Poprzez karę dziecko dostaje informację, często wzmocnioną słowami ,że jest złe i niedobre. Kara często dla dziecka jest czymś nieprzewidywalnym i upokarzającym. Zmniejsza poczucie odpowiedzialności za zachowanie u dzieci, nie pomagając im uczyć się przewidywania następstw swoich działań. Stosowanie kar polega na tym, że powodują rozterkę duchową i dziecko zamiast poczucia winy za to, co zrobiło i myślenia o tym, jak to naprawić - oddaje się całkowicie myślom o odwecie. Stosując kary, zatrzymujemy ważne procesy wewnętrzne.

Co zamiast kar?

Konsekwencje to naturalny wynik zachowania się dziecka. Różnią się od kar przede wszystkim tym, że nie są formą zemsty czy odreagowania. Są stałe i niezależne od naszego humoru, nastroju czy sympatii do danego dziecka, a zależą jedynie od jego zachowania.

Konsekwencjom sprzyja spójny system norm i zasad. Jeśli przekroczy się określone zasady, trzeba być przygotowanym, że wiąże się to z pewną ceną. Konsekwencje mogą nie podobać się naszym pociechom, ale nie wywołują takich emocji jak kary. W momencie wprowadzania konsekwencji nie rozmawiamy o uczuciach, a o łamaniu zasad , np.: "Kocham Cię ale rozmawiamy teraz o złamanej zasadzie. Mamy umowę i trzeba jej dotrzymać ". Konsekwencje to zaplanowane następstwa zachowania dziecka, odpowiednie do skali przewinienia i zapowiedziane z góry, powinny zatem pojawić się natychmiast po przewinieniu i winny się odnosić do zachowania dziecka , a nie do niego samego.

Konsekwentne wychowanie to najprościej rzecz biorąc trzymanie się jasnych reguł  i postanowień. Niby nic wielkiego, natomiast w procesie wychowania dziecka, często nie radzimy sobie z konsekwencją, co dzieci bezbłędnie potrafią wykorzystać. Konsekwencja oznacza kierowanie się przyjętymi zasadami i logiką. Jeśli ustalasz jakąś zasadę lub straszysz następstwami jej nieprzestrzegania, postępuj zgodnie z tym, co powiedziałeś. Dzieci bardzo szybko uczą się sprawdzać, gdzie leży granica, szczególnie, gdy rodzice składają oświadczenia i nie wywiązują się z nich. Ważne jest również, by rodzice konsekwentnie dotrzymywali obietnic oraz nagradzali.

W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w Internecie, prosimy Państwa o zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo waszych dzieci. W cyberprzestrzeni pojawiły się gry: Niebieski Wieloryb, Gazowa  Wróżka, które stanowią realne niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia naszych podopiecznych. Zwracamy się z prośba o prześledzenie wspólnie z dzieckiem gier internetowych, portali społecznościowych oraz konaków online. Porozmawiajcie o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą Internet. Zachęcajcie  do aktywnego spędzania wolnego czasu, wyznaczcie, limit korzystania  z Internetu, wskażcie alternatywne sposoby spędzania czasu.

Zapraszamy do przeczytania listu Macieja Kopcia - Podsekretarza Stanu



Polecamy również stronę:

http://www.saferinternet.pl/

zapewne już Państwo zaobserwowali, że Internet staje się, a może wręcz stał się naturalnym środowiskiem dzieci i młodzieży. Komputer, smartfon, tablet towarzyszy młodym ludziom niekiedy od rana do wieczora. Warto przy tym podkreślić, że nowe technologie niosą ze sobą wiele fantastycznych, rozwijających możliwości, ale mogą stanowić też zagrożenie. Trzeba zatem uczyć dzieci, jak się z nimi mądrze i bezpiecznie obchodzić. I to jest właśnie wspólne zadanie dorosłych.

W czasach naszego dzieciństwa dorośli uczyli nas jak zawierać znajomości, bawić się i rozróżniać prawdę od fałszu. Pokazywali nam co jest bezpieczne, a czego należy unikać. Prowadzili nas i objaśniali świat. Jeśli chcieliśmy się ukryć przed ich wzrokiem, budowaliśmy szałas z krzeseł i koca lub chowaliśmy się w podwórkowych zakamarkach. Dzisiejsze dzieci chowają się przed dorosłymi w sieci, a opiekunom coraz trudniej jest je tam odnaleźć, bo to one są tam bardziej u siebie niż my potrafimy to zrozumieć. Zwykle to nie do końca jest element naszego dorosłego świata. Dlatego tak trudno nam dzisiaj uświadamiać młodym ludziom zagrożenia, uczyć jak się zachować w trudnych sytuacjach, chronić przed kłamstwem i manipulacją.

Oczywistym powinno być dla każdego, że zagrożeniem dla dziecka nie jest urządzenie jako takie, a człowiek, z którym młody człowiek może nawiązać kontakt. Człowiek, który dla własnych, niekiedy nagannych celów, wykorzystuje łatwowierność, ufność i samotność dziecka przed ekranem. Media podają, że do Polski dotarła już pewna internetowa rozrywka, opatrzona niewinną nazwą zabawa, żerująca na ufności jej uczestników. Powoduje ona, że wykonują oni zadania, których celem jest krzywdzenie samych siebie. Coraz trudniejsze wyzwania przekazywane za pośrednictwem tajemniczego przewodnika rzekomo prowadzą dzieci poprzez samookaleczenia aż do kulminacji – samobójstwa. Według doniesień, w Rosji, z której gra rzekomo rozprzestrzenia się po Europie, doprowadziło to do śmierci wielu dzieci. Sytuacja jest o tyle trudna, że dzisiejsze dzieci nie mają zaufania do dorosłych, a w Internecie szukając poczucia przynależności są aktywne w różnego rodzaju społecznościach. Często, nie mając wsparcia w rodzinie, w sieci poszukują przygód, ekscytacji i emocji. Relacje, które tworzą się między dziećmi w Internecie są zadziwiająco silne, a wpływ internetowych znajomych powoduje podejmowanie nie zawsze mądrych i przemyślanych decyzji. Anonimowość internetowa daje osobom chcącym manipulować innymi siłę i skuteczność. Wydaje im się przy tym, że są bezkarne, bezpieczne i posiadają władzę.

Apeluję więc do Państwa o szczególne zwrócenie uwagi na dzieci w swoim otoczeniu. Zainteresujcie się tymi, którzy nadmiernie korzystają z Internetu, są klasowymi outsiderami, mają problemy w kontaktach z rówieśnikami lub w domu. Oni są właśnie w grupie podwyższonego ryzyka. Nie pozwólmy, aby stała im się krzywda, bądźmy blisko nich dając im poczucie, że są dla nas ważni, że nam na nich zależy, że jesteśmy ich przyjaciółmi, nauczycielami i przewodnikami.

Z wyrazami szacunku

Rzecznik Praw Dziecka
Marek Michalak