Psycholog szkolny

Poniedziałek
11.50 – 14.25
(14.25 – 15.25 dodatkowa godzina dostępności)

Wtorek
12.45 – 14.25

Środa
11.50 – 15.15

Czwartek
8.00 – 8.45
9.50 – 14.25

Piątek
14.25 – 15.25

W najbliższym czasie w klasach piątych rozpoczynamy realizację rekomendowanego programu profilaktyki alkoholowej „PROGRAM DOMOWYCH DETEKTYWÓW. JAŚ I MAŁGOSIA NA TROPIE”. Celem programu jest uchronienie uczniów przed zbyt wczesnym sięganiem po alkohol. Program będzie trwał przez kilka najbliższych tygodni i przeznaczony jest zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców. Zajęcia będą prowadzone przez wybranych w każdej klasie spośród wszystkich uczniów liderów oraz wychowawcę klasy.

W przygotowaniu do prowadzenia zajęć będzie wspierał liderów klasowych psycholog szkolny.

Uczniowie klas piątych wraz rodzicami stworzą w swoich domach Drużyny Domowych Detektywów. W ciągu 4 tygodni będą one śledzić przygody bohaterów komiksów Jasia i Małgosi oraz rozwiązywać zadania praktyczne.

Na zakończenie programu przewidziany jest w szkole Wieczór Jasia i Małgosi, czyli wspólne spotkanie dzieci, rodziców i nauczycieli. Na tym spotkaniu uczniowie zaprezentują swoje prace, które powstaną w czasie realizacji programu.

Mamy nadzieję, że udział w programie na terenie szkoły, jak i rozwiązywanie w gronie rodzinnym zadań dla Domowych Detektywów będzie dla wszystkich zarówno pouczającą jak i dobrą zabawą.

Wychowawcy klas V
Katarzyna Sobkiewicz

Jego  celem jest szerzenie wiedzy w zakresie depresji oraz uświadomienie społeczeństwu, że nie jest to stan, który mija, ale choroba, którą trzeba leczyć.

Jakie są objawy depresji u dzieci i młodzieży?


- Wyraźnie obniżony nastrój, który utrzymuje się przez dłuższy czas
- Utrata zainteresowań i brak przyjemności z dotychczas lubianych aktywności
- Problemy ze snem – trudności z zasypianiem, częste wybudzanie się lub nadmierna senność
- Zmiany w apetycie – nagły spadek lub wzrost masy ciała
- Trudności z koncentracją i nauką, pogorszenie wyników szkolnych
- Unikanie kontaktu z rówieśnikami, wycofanie społeczne
- Niska samoocena, poczucie bezwartościowości
- Myśli o śmierci, samookaleczanie, podejmowanie ryzykownych zachowań

            Jeśli te objawy utrzymują się przez kilka tygodni, warto jak najszybciej skonsultować się
ze specjalistą.
Jak dorosły może pomóc dziecku w kryzysie?
Dziecko zmagające się z depresją potrzebuje zrozumienia, a nie oceny. Oto co możesz zrobić:
- ZAUWAŻ – Bądź czujny na zmiany w zachowaniu dziecka, zwróć uwagę na jego emocje i potrzeby.
- SŁUCHAJ – Nie bagatelizuj emocji dziecka, nie przerywaj, nie oceniaj.
- ROZMAWIAJ – Zadaj proste pytania: "Widzę, że coś jest nie tak. Chcesz porozmawiać?"
- BĄDŹ BLISKO – Twoja obecność daje poczucie bezpieczeństwa.
- SZUKAJ POMOCY – Jeśli objawy się utrzymują, skontaktuj się z psychiatrą lub psychologiem.
- PRZYPOMNIJ O TELEFONIE ZAUFANIA – Pod numerem 116 111 dzieci i młodzież mogą anonimowo i bezpłatnie porozmawiać o swoich problemach.
Nie ignorujmy objawów – każda rozmowa może uratować życie.

Niech uzupełnieniem naszej wiedzy o tym, jak pomagać dzieciom i młodzieży, będą dołączone do artykułu materiały o Pierwszej Pomocy Psychologicznej (PPP). Zwracamy uwagę na poruszający film „Znikające dzieci. Nastoletnia depresja” zmuszający nas jako dorosłych do głębokiej refleksji.


Link do filmu:

Znikające dzieci

Nasze grono pedagogiczne uczestniczyło 21.02.2025r. w szkoleniu dotyczącym udzielania wsparcia w postaci Pierwszej Pomocy Psychologicznej (PPP). O zasadach PPP nasi uczniowie klas 1-8 uczą się w ramach lekcji wychowawczych i realizowanym w szkole programie profilaktyki zdrowia psychicznego „Godzina dla Młodych Głów”. W minionym tygodniu wychowawcy  przeprowadzili w swoich klasach na lekcjach wychowawczych zajęcia z tematyki rozpoznawania oznak obniżonego samopoczucia i depresji oraz przypomnieli uczniom informacje o dostępnych źródłach pomocy na terenie szkoły i poza nią. Te ważne informacje z zakresu problematyki zdrowia psychicznego zamieszczone zostały ponadto na gazetce szkolnej oraz przy okazji ulotek wręczonych uczniom na lekcjach wychowawczych.

Polecamy :
https://www.stowarzyszenie-integracja.pl/documents/Nastoletnia%20depresja.pdf


https://wola.um.warszawa.pl/documents/43348/23267494/Depresja-ulotka-dla-rodzicow.pdf/83d2df47-5590-31c5-43e0-f724aaf42a93?t=1634497716750


Poradniki skierowane są głównie do Państwa jako rodziców, ponieważ macie  szczególną moc w zapobieganiu depresji. To Państwu najłatwiej będzie wyłapać niepokojące zmiany
w zachowaniu i nastroju dziecka. Będąc prawnymi opiekunami osób niepełnoletnich, możecie umówić wizytę u lekarza i psychologa. W sytuacjach zagrażających życiu lub zdrowiu zgłosić się na izbę przyjęć w szpitalu czy wezwać pogotowie.
Depresja jest chorobą wyleczalną, ale może zagrażać życiu.
Materiały dotyczące depresji Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę:


https://fdds.pl/o-fundacji/co-nowego-w-fundacji/dzieci-mowia-ze-30-minutowa-rozmowa-z-konsultantem-telefonu-zaufania-116-111-to-najdluzszy-czas-jaki-dostali-od-doroslych.html


https://rodzice.fdds.pl/wiedza/depresja-u-dzieci-i-nastolatkow-na-co-zwracac-uwage/


W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości, chęci rozmowy zapraszamy do kontaktu osobistego, telefonicznego przez sekretariat szkoły oraz poprzez korespondencję dziennika Librus.


Pozdrawiamy serdecznie
Renata Strzałkowska-Jędrasek
Katarzyna Sobkiewicz
Monika Suwalska

 

W dniu 23.01.2025 roku odbyły się w naszej szkole warsztaty pt. „Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny”, które dla rodziców poprowadziła Alicja Gola – certyfikowana edukatorka wspomnianej metody.

Czym jest POZYTYWNA DYSCYPLINA:

To metoda wychowawcza, która zakłada komunikowanie się z dzieckiem w sposób stanowczy, jasny i uprzejmy jednocześnie.

Dlaczego POZYTYWNA DYSCYPLINA jest dobra dla dzieci? 

  • Pomaga dzieciom poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności.
  • Jest  pełna szacunku i wymagająca. Ma cechy postępowania miękkiego (dla osoby) oraz twardego (dla problemu). Uprzejmość to wyraz szacunku dla dziecka, natomiast stanowczość, to wyraz szacunku dla siebie.
  • Jest skuteczna długofalowo, ponieważ bierze pod uwagę to, co dziecko czuje i jakie podejmuje decyzje o sobie samym, aby odnosić sukcesy.
  • Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych, czyli szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów i współpracy.
  • Motywuje dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.

            Na zaproponowanych zajęciach rodzice naszych uczniów mieli okazję zapoznać się
z praktycznymi narzędziami Pozytywnej Dyscypliny służącymi budowaniu zdrowych relacji  opartych na współpracy, wspieraniu rozwoju emocjonalnego dzieci i rozwijaniu w nich poczucia własnej wartości. Cennym punktem warsztatów były praktyczne ćwiczenia, które pozwalały na lepsze zrozumienie omawianych wskazówek. Było też miejsce na pytania do prowadzącej oraz indywidualne konsultacje, które miejmy nadzieję, że wraz z zaserwowaną rodzicom dawką wiedzy wzmocniły ich kompetencje wychowawcze i zachęciły do dalszego poznawania i wprowadzania w życie skutecznych zasad Pozytywnej Dyscypliny.

Katarzyna Sobkiewicz

W 2025 rok Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wchodzi z kampanią “PROszę o poMOC”, skierowaną do młodych ludzi, do której jako społeczność szkoły chcemy się dołączyć.

A oto apel do dzieci i młodzieży poprzedzający kampanię:

„S jak Styczeń. S jak Start.
Mamy dla Was niespodziankę
W oparciu o doświadczenie tysięcy rozmów w telefonie zaufania 116 111, o potrzeby i obawy wyrażane tutaj – w sferze social mediów: na Instagramie i TikToku, startujemy z kampanią “PROszę o poMOC”, która ma na celu…
Aj, rozgadaliśmy się, a mieliśmy być tajemniczy
Teraz zdradzimy tylko tyle: w styczniu spotkają się tutaj z Wami cudne Twórczynie, które we współpracy z nami przygotowały coś wyjątkowego.
Obserwujcie nas pilnie w tym miesiącu. I trzymajcie kciuki, żeby się nam udało nie wysypać przed czasem, cóż to za kampania. A może sami się tego domyślicie?
Nie ukrywamy, że czekamy na Wasze wrażenia i komentarze pod nadchodzącymi publikacjami.
Stay tuned!
P.S. Pewnie wiecie, że nie jesteśmy fankami i fanami noworocznych postanowień, ale w tym roku tutaj postanowienie jest takie: gadać dużo o zdrowiu psychicznym – tak, żeby było to dla Was pomocne, praktyczne i użyteczne.”
—————————————-
Zadanie realizowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowane przez Ministra Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia
#CentrumWsparcia #TelefonZaufaniadlaDzieciiMłodzieży #MinisterstwoZdrowia #FDDS #FundacjaDajemyDzieciomSiłę #ZdrowiePsychiczne #PROszęopoMOC

#rok #wchodzimy #kampanią #PROszę #poMOC #skierowaną #młodych #ludzi

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który ma na celu podniesienie świadomości na temat problemów zdrowia psychicznego na całym świecie, mobilizacji działań na rzecz wsparcia zdrowia psychicznego oraz walki ze stygmatyzacją osób z problemami psychicznymi. W 2024 roku hasło obchodów brzmi: „Zdrowie psychiczne w pracy”. Bezpieczne i zdrowe środowisko pracy może działać jako czynnik ochronny dla zdrowia psychicznego.

Przy tej okazji warto odświeżyć temat KRYZYSU PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY – JAK GO ROZPOZNAĆ I GDZIE SZUKAĆ POMOCY.

Z informacji dostępnych na stronie www.nfz.gov.pl wynika, że:

  • Rośnie liczba dzieci i młodzieży objętych pomocą psychologiczną i psychiatryczną.
  • W 2023 roku takie wsparcie otrzymało ponad 279 tysięcy młodych osób, co pokazuje wyraźny wzrost (134,6 proc.) w porównaniu do 2019 roku (119 tysięcy).
  • Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach cyklu "Zdrowie na pierwszym planie" przygotował film edukacyjny, o tym jak rozpoznać kryzys psychiczny u dziecka i odpowiednio reagować. Rozmawiamy o tym z dr n. med. Aleksandrą Lewandowską, konsultantem krajowym w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Film dostępny pod linkiem:

Dowiemy się z filmu:

  • jak odróżnić kryzys psychiczny od typowych zachowań w okresie dojrzewania?
  • kiedy należy szukać pomocy u specjalisty?
  • na czym polega pomoc w „czterech zetkach”?
  • jak rodzice mogą wspierać swoje dzieci w trudnych chwilach?

Katarzyna Sobkiewicz

Podobnie jak w zeszłym roku nasza szkoła będzie realizowała na lekcjach wychowawczych program profilaktyczny „GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW”.

Celem programu jest wsparcie dzieci i młodzieży w normalizowaniu rozmów o zdrowiu psychicznym, rozwijanie u nich kompetencji emocjonalno-społecznych i samoświadomości, a także wyposażenie ich w narzędzia do otrzymywania wsparcia. Program dąży również do profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych poprzez edukacje i zmianę postaw.

Inspiracją do stworzenia programu były wyniki badania przeprowadzonego wśród młodzieży w 2023 roku, które ujawniło, iż uczniowie borykają się z samotnością, niska samooceną, ograniczonym poczuciem wpływu na otoczenie, brakiem zaufania do profesjonalnej pomocy i wsparcia społecznego, a także z przemocą rówieśniczą i hejtem.

Program profilaktyczny „GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW” jest programem ogólnopolskim, dobrowolnym i bezpłatnym. W pierwszym pilotażowym roku (2023/2024) zgłosiło swój udział 1500 szkół, w tym i nasza szkoła.

Program oferuje cztery lekcje na każde półrocze, które dostosowane są do grup wiekowych (kl. I-III, IV-VI oraz VII-VIII).

Bardzo ważnym obszarem wsparcia dla dzieci i młodzieży pozostają osoby dorosłe, dlatego w projekcie „Młode Głowy”, którego omawiany program jest istotną częścią, wsparcie udzielane jest również rodzicom/opiekunom oraz nauczycielom. W ramach dodatkowych działań opracowano program wspierający umiejętności rodzicielskie i pedagogiczne. Jest to cykl filmów szkoleniowych, webinarów na żywo i podcastów dla opiekunów dostępny za darmo na stronie www.mlodeglowy.pl.

Program od początku istnienia podlega ewaluacji, której wstępne wyniki zostały podane w czerwcu 2024 roku, a całość ewaluacji dostępna jest na stronie www.mlodeglowy.pl w zakładce „Opis lekcji”. Zajęcia z programu, które ruszą w naszej szkole od października, zostały zmodyfikowane zgodnie z rekomendacjami ewaluacyjnymi i w ramach 2.edycji uczniowie poznają treści programu w odświeżonej formie.

Zachęcamy do śledzenia informacji na temat programu na stronach naszej szkoły i do korzystania z treści zamieszczanych na stronie projektu Młode Głowy (mlodeglowy.pl/aktualnosci/).
Poniżej spot projektu Młode Głowy uświadamiający nam dorosłym, dlaczego tak ważnym jest, by młodzi ludzie widzieli w nas dorosłych prawdziwe źródło wsparcia, chcieli i umieli z tego źródła korzystać:

Katarzyna Sobkiewicz

W naszej szkole w klasach II i III w tym roku szkolnym realizowany był program profilaktyczny "NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ". W ciągu roku szkolnego uczniowie tych klas na zajęciach z wychowawcą mieli okazję zgłębiać tematykę zdrowia, czynników wpływających pozytywnie na zdrowie oraz tego, co zdrowiu szkodzi. Celem zajęć było ponadto wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy. Zwieńczeniem tematyki poruszanej na lekcjach było przygotowanie przez uczniów klas II i III prac plastycznych ilustrujących myśl przewodnią programu i stanowiących swoisty apel do wszystkich palących osób z ich otoczenia. Niech te cenne prace wraz z treścią poniższej ulotki staną się powodem do refleksji dla wszystkich sięgających po papierosa przy dzieciach.

Pobierz ulotkę "Nie pal przy mnie, proszę"

Katarzyna Sobkiewicz

7 czerwca, w Muzeum Historii Polski w Warszawie, odbędzie się ogólnopolska, bezpłatna konferencja poświęcona edukacji i profilaktyce zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce organizowana przez projekt „MŁODE GŁOWY” i Fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Konferencja odbywać się będzie w godzinach 10:00-16:00 (początek rejestracji godz. 9:00). Osoby, które nie mają możliwości uczestniczyć stacjonarnie zaprasza się do udziału w konferencji online.

Tematy, które będą poruszane na konferencji to:

  • Czym jest Pierwsza Pomoc Psychologiczna?
  • „Higiena cyfrowa” – co to właściwie znaczy i dlaczego jest tak istotna?
  • Pierwszy rok z bezpłatnym programem profilaktycznym „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” w polskich szkołach – na czym polega oraz jakie są wyniki przeprowadzonej ewaluacji?

Wszystkich zainteresowanych udziałem w wydarzeniu zapraszamy do rejestracji na stronie: http://konferencja.mlodeglowy.pl

Jesteście już na ostatniej prostej przed egzaminem kończącym szkołę podstawową. Chciałam zachęcić Was do zapoznania się z poradnikiem, w którym znalazły się bardzo przydatne rady dotyczące radzenia sobie ze stresem przed egzaminem i już w trakcie jego trwania.

Pobierz PORADNIK

Pamiętajcie!

Nie tylko sama nauka i przygotowanie bezpośrednie do egzaminu gwarantują Wasz sukces. To również wszystko to, co w ogóle wpływa pozytywnie na nasze zdrowie psychiczne, a więc:

- zarządzanie czasem i nie odkładanie nauki na później,
- odpoczynek i odpowiednie przerwy w nauce,
- optymalna liczba godzin przeznaczanych na sen,
- regularne odżywianie i nawadnianie organizmu,
- aktywność fizyczna, która odpręża i dotlenia umysł,
- czas na chwilę przyjemności.

Życzę Wam dobrego nastawienia do egzaminu oraz satysfakcjonującego Was wyniku. By stres, który w takich sytuacjach musi się pojawić, był dla Was mobilizacją, a nie przeszkodą i pomógł Wam osiągnąć sukces!

Katarzyna Sobkiewicz
psycholog szkolny

Drodzy Rodzice!

Zachęcam do obejrzenia webinarów 7 KLUCZOWYCH NAWYKÓW RODZICA dla rodziców klas 1-3, 4-6 oraz 7-8. Webinary przygotowane zostały w ramach projektu MŁODE GŁOWY.

Co sami autorzy webinarów piszą na ich temat:

“Jeszcze nigdy bycie rodzicem dorastającego dziecka nie było tak wymagające. Dzieci dojrzewają w szalonych czasach, pełnych presji zewnętrznej, nieznanych dotąd zjawisk i wewnętrznych rozterek. A my rodzice – tak zajęci, zapracowani, we własnych wyzwaniach. Jak w tym wszystkim się nie pogubić, nie zwariować i skupić się na tym co najważniejsze i naprawdę działa?

Co daje wytchnienie w relacji z dzieckiem, wspiera rodzica i przynosi spokój i pewność, że dziecko sobie poradzi? Poznaj 7 niezwykłych nawyków rodzica. Tych 20% kluczowych rzeczy, które odpowiadają za 80% dobrego rodzicielstwa. Relacyjna Psychologia Rozwojowa w pigułce. Porusza serca, otwiera oczy, daje Moc. Webinar i sesję dyskusyjną prowadzi Joanna Bylinka, psycholożka i psychoterapeutka, konsultantka rodzicielska, dyrektorka polskiego oddziału instytutu więzi Neufeld Institute, ekspertka i opiekunka możliwości Parenteen.pl”.

Linki do poszczególnych webinarów poniżej:

KLASY 1-3: Webinar. 7 kluczowych nawyków rodzica - dla rodziców dzieci klas I-III szkoły podstawowej ( https://www.youtube.com/watch?v=HXi1iVKzKY4 )

KLASY 4-6: Webinar. 7 kluczowych nawyków rodzica - dla rodziców dzieci klas IV-VI szkoły podstawowej (https://www.youtube.com/watch?v=UD5EMzvrQuw)

KLASY 7-8: Webinar. 7 kluczowych nawyków rodzica - dla rodziców dzieci klas VII-VIII szkoły podstawowej ( https://www.youtube.com/watch?v=waNuhdedqAA )