Aktualności cyfrowobezpiecznych

6 lutego 2018 r. w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu  został przeprowadzony szkolny konkurs  dla klas 4-6 na temat bezpieczeństwa w sieci. Jego głównym celem było upowszechnienie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń wynikających z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Rozgrywki międzyklasowe przybrały formę quizu,  który przeprowadzony został przez dwóch nauczycieli, pana Andrzeja   Suwałę, opiekuna  Samorządu Szkolnego, i pana Waldemara Langę. Z każdej klasy zostało wytypowanych dwoje uczniów, którzy reprezentowali klasę. Mieli  oni za zadanie rozwiązać test składający się z 12 pytań.  

Uczniowie klas I-III uwielbiają zajęcia z dywanem interaktywnych. Gry zręcznościowe, edukacyjne, w sposób atrakcyjny uczą i bawią. Zaletą zajęć jest także współpraca dzieci, czyli nauka pracy zespołowej. Jest to także świetna alternatywa bezpiecznego spędzania wolnego czasu.

Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Zagrali w quiz, w którym pomogli małemu pingwinkowi rozwiązać kilka problemów, jakie napotkał używając swojego nowego tabletu. Podjęli także próbę napisania kontraktu, w którym ustaliliby wspólnie z rodzicami zasady bezpiecznego korzystania z tabletu, komputera, telefonu. A wszystko po to, by korzystanie z mediów i sieci było łatwiejsze i bardziej bezpieczne. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Dzieci tworzą i stają się autorami swoich dzieł. Mały autor ma takie same prawa jak duży. Powinien je znać, żeby umieć szanować własną i cudzą pracę. Czy to w świecie rzeczywistym, czy wirtualnym – dzieci poznały czym są prawa autorskie. Wykonały własne dzieła oraz poprzez ćwiczenia praktyczne dowiedziały się, czym jest cytat i jak się go zaznacza w tekście? Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Uczniowie dowiedzieli się, że każde dziecko ma swoje prawa, których nikt nie może im odebrać - w kontekście mediów jest to prawo do informacji, z którym łączą się m.in. prawo do swobodnej wypowiedzi czy wymiany informacji. Podczas zajęć rozwiązali szyfr znaków ukrywający wyraz „prawo”, posłuchali wiersza o swoich prawach i stworzyli obrazkową gwiazdę pokazującą, czym jest prawo do informacji. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Dzieci wchodzą właśnie w świat krótkich wiadomości uzupełnianych uśmieszkami, smutnymi buźkami lub podniesionym kciukiem. W trakcie zajęć dowiedzieli się do czego służą emotikony i rysunki gestów oraz nauczyli się rozumieć je i samodzielnie stosować. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Poruszając się w świecie mediów możemy zaobserwować, że te same treści pojawiają się w nich w bardzo różnych formach. Czym różnią się między sobą? Jak powinny być przygotowane? Czy ten sam przekaz, który usłyszymy w radiu sprawdzi się np. w telewizji? Uczniowie podczas zajęć nie tylko szukali odpowiedzi na powyższe pytania, ale i sprawdzili swoje siły w przełożeniu treści usłyszanej bajki na zupełnie inny środek przekazu, a dokładnie dokonać komiksowej interpretacji fragmentu audiobooka. Uczniowie poznali różne typy przekazywania tych samych treści – książka drukowana, audiobook, komiks. Nauczyli się także, że te same treści mogą być inaczej odbierane i interpretowane przez telewizję, czasopismo, radio. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Kiedy dziecko zaczyna poruszać się w świecie mediów, najwyższa pora rozstać się z dziecinnymi określeniami ,,to jest fajne" albo ,,to jest głupie". Podczas zajęć uczniowie nauczyli się, jak może wyrażać własną opinię. W trakcie zajęć dowiedzieli się, czym się różni opinia od faktu i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie. Efektem pracy dzieci było stworzenie krótkiego e-maila do przyjaciela, zawierającego opinię o ich ulubionej bajce. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Jakie są podstawowe funkcje komunikatów medialnych? Oczywiście informacyjna i rozrywkowa. Uczestniczki i uczestnicy dowiedzieli się o nich więcej, bazując na przykładzie jednego medium – telewizji, a dokładnie programów telewizyjnych. Uczniowie nauczyli się je rozróżniać, podawali przykłady obydwu typów programów. Dzieci nauczyły się rozróżniać programy zgodnie z kategorią wiekową. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Jacy są ulubieni bohaterowie z bajek, gier czy filmów, a jacy jesteśmy my? Czy potrafimy robić te same rzeczy i mamy podobne umiejętności? Dzieci na zajęciach porównali świat fikcji ze światem rzeczywistym, odpowiadając m.in. na powyższe pytania, opisując siebie i swoich ulubionych bohaterów oraz tworząc nowe, nietuzinkowe postaci. Zajęcia nauczyły także odróżniania świata wirtualnego i rzeczywistego, przygotowując uczniów do bezpiecznego korzystania z zasobów Internetu. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Dobra i skuteczna komunikacja z innymi jest bardzo ważna. Warto więc wiedzieć na jej temat jak najwięcej. Umieć zwracać się kulturalnie do innych to oczywiście podstawa; ale jak się porozumieć, gdy do dyspozycji ma się jedynie gesty, obrazy i dźwięki? Podczas zajęć uczniowie nauczyli się komunikować przy użyciu gestów, dźwięków, obrazu – komunikaty formalne i nieformalne. Zajęcia były wprowadzeniem do lekcji o bezpiecznym komunikowaniu się z użyciem emotikonek. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Codziennie uczniowie komunikują się z innymi na wiele sposobów: bezpośrednio, przez telefon, SMS¬y, maile. Zajęcia w formie zabawy nauczyły podstawowych zasad, jakie powinny towarzyszyć dobrej komunikacji. Uczniowie przypomnieli sobie zasady savoir-vivre obowiązujące zarówno w świecie rzeczywistym jak i wirtualnym. Nauczyli się, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe). Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III

Dzieci coraz częściej w swoim życiu będą miały okazję znaleźć się w sytuacji, w której trzeba się przedstawić i opowiedzieć o sobie kilka zdań. W trakcie zajęć dzieci nauczyły się, co i w jaki sposób warto o sobie opowiedzieć w kontaktach bezpośrednich i przez Internet, czym jest avatar. Uczniowie poznali mają świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu. Stworzyli także własne avatary. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III PSP.

Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III PSP. Na każdym etapie życia trzeba prezentować wyniki swoich prac. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób można przedstawiać pozyskane informacje.  Plakat, prelekcja, prezentacja multimedialna (forma tradycyjna i cyfrowa) – młodzi odbiorcy dowiedzieli się jakie są cechy dobrej prezentacji. Przygotowali także własne plakaty o zdrowej żywności, przedstawiające informacje uzyskane z różnych – bezpiecznych – źródeł.

Informacje docierają do nas z każdej strony. Nie chcąc się w nich pogubić, musimy nauczyć się, jak je porządkować i klasyfikować. Uczniowie nauczyli się jak grupować informacje w zbiory i nadawać im nazwy ułatwiające późniejsze wyszukiwanie (przygotowanie do zrozumienia czym są foldery, tworzenia folderów i porządkowania w nich informacji). Na podstawie zdobytych informacji uczniowie przygotowali zielniki. Zajęcia przeznaczone były dla grupy uczniów klas I-III PSP.