Temat: Rozwijanie koncentracji uwagi oraz pamięci słuchowej
Grupa wiekowa: uczniowie klasy 1
Czas trwania: 45 minut.
Cele ogólne:
- rozwijanie koncentracji uwagi;
- doskonalenie pamięci słuchowej i ruchowej;
- rozwijanie kreatywnego myślenia;
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zapamiętuje i wyklaskuje rytm piosenki;
- odwzorowuje układ obrazka za pomocą klocków;
- zapamiętuje i powtarza hasła;
- ilustruje słowa ruchem;
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, instrukcja;
- czynnościowe – metoda ćwiczeń;
- elementy treningu koncentracji uwagi;
- elementy metody Carla Orffa;
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
- lista haseł do zapamiętania;
- klocki;
- drobne przedmioty (figurki, kasztany);
- pojemnik i miseczka;
- piłeczka;
- nagrana piosenka Bim-bam;
- przedmiot do zabawy (pluszak, piłka, skakanka, pachołek itd.);
- program multimedialny Talent-percepcja słuchowa
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna (wprowadzająca):
1. Przywitanie – dzieci siadają w kółku i nauczyciel wita pierwsze dziecko siedzące koło niego śpiewając w rytm melodii „Panie Janie”:
Witaj (imię dziecka), witaj (imię),
Jak się masz, jak się masz,
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy,
Bądź wśród nas
W ręku trzyma piłeczkę i po odśpiewaniu przekazuje je kolejnej osobie.
Następnie to dziecko, wita kolegę lub koleżankę, która siedzi obok niego śpiewając te same słowa. Powtarzamy to powitanie aż do ostatniego ucznia, które przywita nauczyciela.
2.Ćwiczenia z wykorzystaniem programu mTalent, percepcja słuchowa –popasowanie dźwięku do obrazka
2. Zabawa ze śpiewem. „Niedźwiadek”
Prowadzący razem z dziećmi śpiewa piosenkę i razem wykonują ruchy.
Dzieci ustawione w kręgu śpiewają piosenkę „Niedźwiadek” ilustrując ją ruchem:
Jedna łapka, druga łapka,
Ja jestem niedźwiadek,
jedna nóżka, druga nóżka,
A to jest mój zadek.
Lubię miodek, kocham miodek,
I kradnę go pszczółkom,
Jedną łapką, drugą łapką,
Albo ciągnę rurką.
II. Część główna:
1.Uważnie słucham i szybko się ruszam.
Prowadzący ukrywa w sali przedmiot. Opisuje jaki to przedmiot i daje wskazówki gdzie może się on znajdować. Zadaniem dziecka jest jak najszybciej go odszukać i do niego dotrzeć.
Warto zamienić role i poprosić dziecko, aby w kolejnej rundzie ułożyło zagadkę – ćwiczymy w ten sposób umiejętność definiowania i tworzenia pojęć.
2. Ile potrafię zapamiętać?
Dziecko odczytuje listę haseł i stara się zapamiętać jak najwięcej z nich. Każde powtórzone hasło możemy oznaczyć wrzuceniem do miski drobnego przedmiotu (kasztana, klocka, figurki).
Najtrudniejszy pierwszy krok
Pozytywne myślenie
Trening czyni mistrza
Mam tę moc
Dam radę
Wiem, że potrafię
Po nitce do kłębka
Bo jak nie my, to kto
Teraz albo nigdy
3. Zaczarowane historie.
Prowadzący/uczeń zaczyna opowiadać historię, a pozostałe osoby ilustrują ją za pomocą ruchu.
1. Pewna dziewczynka wyszła na spacer. Zawiał wiatr i zerwał jej z głowy czapkę.
2. Pies biegał po parku, podawał łapkę właścicielowi, a potem turlał się po trawie.
3. Dzieci skakały, klaskały, śmiały się, a mama chodziła po domu zdenerwowana i szukała okularów. Itp.
Historie mogą być wymyślone i nierealne.
4. Układanki z klocków.
Prowadzący rysuje na tablicy obrazek, prosi dzieci, aby za pomocą klocków ułożyły ten sam wzór na dywanie.
5. Rysowanie po plecach.
Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach itp. domek, słońce, kwiat itp. Następnie pytamy je, co zostało narysowane. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie – czynność powtarzamy.
6. ćwiczenia na tablicy interaktywnej z wykorzystaniem programu mTalent.
Uczniowie słuchaja dźwięków nagrania i zapamiętuja kolejność w jakiej odzywają się zwierzęta.
7. Wyklaskiwanie rytmu.
Nauczyciel włącza piosenkę „Bim Bam” i wraz z dziećmi wystukuje rytm melodii klaszcząc. Następnie wprowadza trzy ruchy, przydzielone do odpowiednich słów w piosence:
- BIM – klaśnięcie
- BAM – pstryknięcie
- BIRI BIRI – dwukrotne uderzenie dłońmi o nogi.
Kiedy dzieci opanują ćwiczenie, nauczyciel włącza tą samą piosenkę w szybszym tempie.
III. Część końcowa – pożegnanie.
Nauczyciel dziękuje uczniom za udział w zajęciach.
Śpiewa w rytm melodii „Panie Janie”:
Żegnaj klaso, żegnaj klaso,
Nadszedł czas, nadszedł czas,
Wszyscy się żegnamy, w (dzień tygodnia) się spotkamy
Żegnam was, żegnam was.
Źródła:
- Piosenka Bim Bam: https://www.youtube.com/watch?v=U7Bcg8GgfsA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3pwKxe-iBGo__KJEwYxulnOQVdr92NIp-z4OfO_lkWNjKhwKa4mtz3fQU
- https://szkola-podstawowa.edu.pl/scenariusz-zajec-terapii-pedagogicznej-dla-ucznia-z-dysleksja/
Natalia Rokita