Aktywna tablica

Nasza szkoła w roku szkolnym 2023/2024 uczestniczy w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica”
  Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:

  1. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
  2. Kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
  3. Rozwijanie postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
  4. Wspieranie innowacyjnych metod pracy;
  1. Wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
     

W roku szkolnym 2023/2024  nasza szkoła pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.

Za pozyskane środki zakupiona została tablica interaktywna oraz sprzęt komputerowy ze specjalistycznym oprogramowaniem dla uczniów ze SPE na łączną kwotę 35.000 zł.

W ramach dofinansowania z programu Aktywna Tablica zakupione zostały  dydaktyczno-terapeutyczne programy multimedialne, przeznaczone do pracy z uczniami klas 1-8 wspierające rozwój koncentracji uwagi (ADHD, ADD), terapię logopedyczną, wspomagającą rozwój procesów komunikacji i kompetencji społeczno-emocjonalnych (m.in. autyzm), wspomagające procesy uczenia się (dysleksja, dyskalkulia). Zakupiony sprzęt pozwoli na wykorzystanie TIK  w edukacji i terapii.  Tak dobrany zestaw narzędzi i pomocy edukacyjnych umożliwi wielowymiarową pracę specjalistów z uczniami SPE, uwzględnia on  zapotrzebowanie na terapię uczniów z najczęściej diagnozowanymi zaburzeniami i niepełnosprawnością intelektualną, pozwoli zachować zasadę stopniowania trudności, umożliwi podniesienie atrakcyjności zajęć przy terapii długoterminowej. Zakupione pomoce doposażą sale, w których realizowane są zajęcia  logopedyczne lekcyjne oraz salę do zajęć specjalistycznych grupowych i indywidualnych.

1.Knowla Box aktywna ściana/podłoga
2. Oprogramowanie do Knowla Box (planeta Sigma, pakiet Logopedia, Pakiet Emocje)
3. Pomysł na wychowawczą
4. Słuchaj z Bambikiem-Med. (program do zajęć logopedycznych)
5. Program multimedialny  mTalent  (pamięć i koncentracja)
6.Program multimedialny  Talent (czytanie ze zrozumieniem)
6.Program multimedialny ,,Będzie dobrze”

Tworzenie map myśli z wykorzystaniem TIK

miMind miMind w App Store (apple.com) to intuicyjna aplikacja do tworzenia map myśli, która jest dostępna na urządzenia mobilne (systemy iOS). To wygodne 
 i funkcjonalne narzędzie, które umożliwia porządkowanie wiedzy w przejrzysty i intuicyjny sposób. Dzięki łatwemu w obsłudze interfejsowi i możliwościom personalizacji, aplikacja ta jest przydatna zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Użytkowni może zmieniać kolory, style linii, dodawać ikony, obrazy czy notatki, co pozwala na wizualne wyróżnienie poszczególnych elementów. Po stworzeniu mapy myśli, można ją eksportować do różnych formatów, takich jak PDF, czy PNG. Można również udostępnić swoje mapy za pomocą e-maila lub aplikacji społecznościowych. Aplikacja umożliwia także synchronizację map myśli na różnych urządzeniach. Dzięki temu można pracować nad swoimi projektami na smartfonie, kontynuować pracę na tablecie lub komputerze.

Tworzenie notatek z wykorzystaniem TIK

Sketchnoting, inaczej notowanie wizualne lub graficzne, to technika tworzenia notatek za pomocą rysunków, ikon, diagramów i tekstów w celu przedstawienia informacji w sposób przejrzysty i przystępny. Ta kreatywna metoda znalazła szerokie zastosowanie w nauczaniu i uczeniu się, przynosząc liczne korzyści zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Sketchnotki łącząc słowa, rysunki, kształty i kolory, oddziaływują na uczniów wielozmysłowo. Dzięki temu proces uczenia się staje się szybszy i łatwiejszy, a omawiane na zajęciach zagadnienia są lepiej zapamiętywane. Dodatkowo, dzieci odczuwają ogromną satysfakcję z kreatywnego wykonania zadania i czerpią radość z tworzenia. Ułatwienie zrozumienia abstrakcyjnych pojęć - zastosowanie ikon i grafik może pomóc uczniom w zrozumieniu skomplikowanych i abstrakcyjnych pojęć. Indywidualizacja - każdy uczeń może tworzyć notatki w swoim własnym stylu co pozwala na indywidualizację.

Sketchbook - Sketchbook – Aplikacje w Google Play jedna z najchętniej pobieranych aplikacji mobilnych do szkicowania, rysowania i malowania na smartfonach bądź tabletach z Android i iOS. Szeroka gama w pełni konfigurowalnych pędzli, aerografów czy markerów ołówkowych wspomaganych przez linijki, prowadnice oraz narzędzia do prawidłowego posługiwania się kreską przyczyni się tworzenia zjawiskowych obrazów. Autorzy nie zapomnieli również o możliwości pracy na warstwach i stosowania trybów mieszania. Co więcej, aplikacja Autodesk SketchBook jest wzbogacona o organizer i bibliotekę, a także opcję zapisywania i przechowywania projektów w chmurze. Wszystko to zamknięte w przejrzystym interfejsie, który zapewnia komfortowe środowisko do nauki i kreatywnej zabawy także początkującym użytkownikom.

Paper by WeTransfer Paper by WeTransfer w App Store (apple.com) to jedna z najbardziej intuicyjnych i łatwych w obsłudze aplikacji do rysowania. Ma doeMasz do dyspozycji pięć niezwykle realistycznie działających przyborów: pióro wieczne, ołówek, marker z cienką lub grubą końcówką oraz pędzel. Narzędzie mieszania („Blend”) pozwala tworzyć zróżnicowane efekty graficzne. Paper to prosta aplikacja, ale rysowanie i malowanie to tylko część jej zastosowań. Dzięki funkcji kolażu („Collage”) można importować zdjęcia i tworzyć w swoich notatnikach kolaże, albumy oraz tablice inspiracji.

Monika Suwalska

Wiedza o społeczeństwie
Klasa 8
Temat: Jak powstaje ustawa?
Cele:

  • Poznanie podstawowych etapów uchwalenia ustawy w Polsce;
  • Zapoznanie się z rolą Sejmu, Senatu i Prezydenta w procesie ustawodawczym.

Metody pracy:

  • burza mózgów;
  • ćwiczenia interaktywne;
  • analiza materiałów źródłowych;
  • pogadanka;

Formy pracy: indywidualna i grupowa
Przebieg zajęć:

  • Sprawy organizacyjne.
  • Wyjaśnienie celów lekcji i sformułowanie tematu
  • Prasówka przygotowana przez uczniów; ocena koleżeńska.
  • Burza mózgów – co to jest prawo?
  • Hierarchia aktów prawa w Polsce – analiza tekstów źródłowych – Konstytucja. (praca w parach).
  • Ćwiczenie dla uczniów dotyczące ważności aktów prawa w Polsce.

https://wordwall.net/pl/resource/7373854

  • Kto ma prawo inicjatywy ustawodawczej?- analiza tekstów źródłowych – Konstytucja. (praca w grupach).
  • Omówienie procesu ustawodawczego - Sejm, Senat i Prezydent.
  • Film – Tryb legislacyjny.

https://vimeo.com/vividstudio/tryb_legislacyjny

  • Podsumowanie zdobytych wiadomości na temat przebiegu procesu ustawodawczego (wykonanie interaktywnego ćwiczenia 3i 4 z poniższego linku)

https://zpe.gov.pl/a/proces-ustawodawczy---tworzenie-aktow-prawnych/D6C51X6FP

  • Ćwiczenie interaktywne – rola Sejmu i Senatu.

https://wordwall.net/pl/resource/12481630

  • Ćwiczenie interaktywne – układanie schematu powstawania ustawy.

https://wordwall.net/pl/resource/8448795

  • Ankieta ewaluacyjna dla uczniów.


Bernadeta Basaj

Konspekt lekcji języka polskiego – klasa 6
Temat lekcji: Odkrywamy przenośny sens przypowieści o siewcy.
Jednostka lekcyjna: 45 minut.

  1. Sprawdzenie listy obecności.
  2. Wykonanie ćwiczenia wprowadzającego  uczniów w tematykę zajęć – puzzle (Zintegrowana Platforma Edukacyjna). Krótka rozmowa na temat powstałej ilustracji. Przypomnienie wiadomości na temat przypowieści jako gatunku literackiego – wykonanie ćwiczenia przy użyciu aplikacji (Genially).
  3. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.
  4. Zapisanie tematu lekcji.
  5. Odsłuchanie nagrania: ,,Przypowieść o siewcy”.
  6. Streszczenie przypowieści.
  7. Scenka z wykorzystaniem dramy -  ,,Siewca”.
  8. Wykonanie ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Wordwall – praca dotycząca odkrywania ukrytego sensu utworu. Sporządzenie notatki w zeszytach przedmiotowych.
  9. Praca w grupach – charakterystyka podłoży, na które padły ziarna. Prezentacja wyników pracy.
  10. Podsumowanie. Wyjaśnienie cytatu z utworu:,, „Kto ma uszy, niechaj słucha!”.
  11. Ewaluacja.

Karolina Matejszczak 

Przedmiot: Zajęcia rozwijające „Warcaby”
Klasa: 2 szkoły podstawowej
Czas trwania: 45 minut
Cel główny: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz zapoznanie uczniów z zasadami gry w warcaby.
Cele szczegółowe:

  • Uczeń zna podstawowe zasady gry w warcaby.
  • Uczeń potrafi wykonywać podstawowe ruchy w grze.
  • Uczeń rozwija umiejętności strategicznego myślenia.
  • Uczeń korzysta z technologii informacyjnej do nauki gry.

Metody pracy:

  • Wykład
  • Pokaz
  • Ćwiczenia praktyczne
  • Praca w grupach/parach
  • Wykorzystanie narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnej)

Środki dydaktyczne:

  • Tablica interaktywna lub projektor
  • Komputery/tablety z dostępem do internetu
  • Program do nauki gry w warcaby (np. Chess.com z opcją warcabów, aplikacje mobilne)
  • Drukowane plansze do gry w warcaby i pionki
  • Podręcznik z zasadami gry w warcaby

Przebieg lekcji:
1. Część wstępna (10 minut)
Powitanie i wprowadzenie do tematu:

  • Nauczyciel wita uczniów i krótko przedstawia temat lekcji.
  • Nauczyciel pyta uczniów, czy ktoś już grał w warcaby i jakie mają doświadczenia z tą grą.
  • Nauczyciel wyjaśnia, że celem dzisiejszej lekcji będzie nauka zasad gry w warcaby, a także wykorzystanie technologii do pogłębienia tej wiedzy.

Przedstawienie zasad gry:

  • Nauczyciel przy pomocy tablicy interaktywnej lub projektora przedstawia podstawowe zasady gry w warcaby: ruchy pionów, bicie, zasady promocji na damkę.
  • Uczniowie mogą zadawać pytania dotyczące zasad.

2. Część główna (25 minut)
Ćwiczenie praktyczne na komputerach/tabletach:

  • Uczniowie zostają podzieleni na pary lub małe grupy. Każda para/grupa otrzymuje komputer lub tablet z dostępem do aplikacji lub strony internetowej umożliwiającej grę w warcaby.
  • Uczniowie rozpoczynają rozgrywkę przeciwko komputerowi na poziomie łatwym, poznając w praktyce zasady gry.
  • Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, pomaga w razie potrzeby i odpowiada na pytania.

Krótkie wprowadzenie do strategii:

  • Nauczyciel omawia na przykładzie kilka podstawowych strategii gry w warcaby, np. kontrolowanie środka planszy, unikanie ryzyka utraty pionów itp.
  • Uczniowie próbują zastosować te strategie podczas gry na komputerach/tabletach.

Zadanie dodatkowe (opcjonalne):

  • Uczniowie mogą spróbować zagrać w warcaby z innym uczniem przez aplikację lub stronę internetową.

3. Część końcowa (10 minut)
Omówienie rozgrywek:

  • Nauczyciel prosi kilka par/grup o podzielenie się swoimi wrażeniami z gry. Co było dla nich najtrudniejsze? Co udało się najlepiej?
  • Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję, podkreślając znaczenie logicznego myślenia i strategii w grze w warcaby.

Zadanie domowe:

  • Nauczyciel zachęca uczniów do dalszego trenowania gry w warcaby w domu przy użyciu aplikacji lub z rodziną. Dodatkowo, uczniowie mogą spróbować znaleźć i zastosować jedną nową strategię w następnej grze.

Pożegnanie:

  • Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w lekcji i życzy powodzenia w dalszej nauce gry.

Przedmiot: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Klasa: 2 szkoły podstawowej
Czas trwania: 45 minut
Cel główny: Utrwalenie i wzmocnienie podstawowych umiejętności matematycznych oraz językowych u uczniów mających trudności w nauce.
Cele szczegółowe:

  • Uczeń poprawnie wykonuje proste działania matematyczne (dodawanie i odejmowanie w zakresie 20).
  • Uczeń rozpoznaje i pisze podstawowe litery, sylaby i wyrazy.
  • Uczeń rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem.
  • Uczeń korzysta z technologii informacyjnej do nauki matematyki i języka polskiego.

Metody pracy:

  • Ćwiczenia interaktywne
  • Praca indywidualna
  • Wspomaganie komputerowe
  • Zabawa edukacyjna

Środki dydaktyczne:

  • Komputery/tablety z dostępem do internetu
  • Programy lub aplikacje edukacyjne (np. „Matlandia”, „Pisanie na wesoło”)
  • Tablica interaktywna lub projektor
  • Drukowane karty pracy
  • Zestaw liter i liczb do układania

Przebieg lekcji:
1. Część wstępna (10 minut)
Powitanie i wprowadzenie do zajęć:

  • Nauczyciel wita uczniów i przedstawia cel zajęć, wyjaśniając, że będą pracować nad matematycznymi i językowymi zagadnieniami, aby lepiej je zrozumieć i utrwalić.
  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie, z czym mieli ostatnio trudności (dodawanie, pisanie literek, czytanie itp.).

Krótka rozgrzewka umysłowa:

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej kilka prostych zagadek matematycznych lub językowych, które uczniowie rozwiązują wspólnie.

2. Część główna (30 minut)
Ćwiczenia matematyczne:

  • Indywidualna praca z komputerem/tabletem: Uczniowie logują się na stronie lub w aplikacji edukacyjnej, gdzie mają przygotowane ćwiczenia z dodawania i odejmowania w zakresie 20. Nauczyciel monitoruje postępy uczniów, pomagając w razie potrzeby.
  • Ćwiczenie na tablicy interaktywnej: Nauczyciel uruchamia grę edukacyjną z prostymi zadaniami matematycznymi, którą uczniowie wykonują wspólnie na tablicy. Każdy uczeń ma możliwość podejścia do tablicy i rozwiązania zadania.

Ćwiczenia językowe:

  • Pisanie na komputerze/tablecie: Uczniowie korzystają z aplikacji edukacyjnej do ćwiczenia pisania liter, sylab i prostych wyrazów. Program umożliwia natychmiastową korektę błędów, co motywuje uczniów do poprawy.
  • Czytanie ze zrozumieniem: Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej krótki tekst do przeczytania. Po przeczytaniu, uczniowie odpowiadają na proste pytania dotyczące treści tekstu. Dla ułatwienia, mogą korzystać z komputerów, aby poszukać odpowiedzi w tekście.

Zabawa edukacyjna:

  • Gra literowa: Uczniowie pracują w parach, układając z przygotowanych liter wyrazy, które potem zapisują w zeszytach. Nauczyciel monitoruje poprawność i pomaga uczniom, którzy mają trudności.

3. Część końcowa (5 minut)
Podsumowanie zajęć:

  • Nauczyciel podsumowuje to, czego uczniowie się nauczyli, chwaląc ich za zaangażowanie i postępy.
  • Krótkie omówienie, co udało się dobrze zrobić, a nad czym jeszcze trzeba popracować.

Zadanie domowe (opcjonalne):

  • Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania z aplikacji edukacyjnych w domu, aby utrwalić to, czego nauczyli się na zajęciach.

Pożegnanie:

  • Nauczyciel dziękuje uczniom za udział w zajęciach i życzy powodzenia w dalszej nauce.

Temat: Rozwijanie koncentracji uwagi oraz pamięci słuchowej
Grupa wiekowa: uczniowie klasy 1
Czas trwania: 45 minut.
Cele ogólne:

  • rozwijanie koncentracji uwagi;
  • doskonalenie pamięci słuchowej i ruchowej;
  • rozwijanie kreatywnego myślenia;

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • zapamiętuje i wyklaskuje rytm piosenki;
  • odwzorowuje układ obrazka za pomocą klocków;
  • zapamiętuje i powtarza hasła;
  • ilustruje słowa ruchem;

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja;
  • czynnościowe – metoda ćwiczeń;
  • elementy treningu koncentracji uwagi;
  • elementy metody Carla Orffa;

Formy pracy:

  • indywidualna;
  • grupowa;

Środki dydaktyczne:

  • lista haseł do zapamiętania;
  • klocki;
  • drobne przedmioty (figurki, kasztany);
  • pojemnik i miseczka;
  • piłeczka;
  • nagrana piosenka Bim-bam;
  • przedmiot do zabawy (pluszak, piłka, skakanka, pachołek itd.);
  • program multimedialny Talent-percepcja słuchowa

Przebieg zajęć:
I. Część wstępna (wprowadzająca):
1. Przywitanie – dzieci siadają w kółku i nauczyciel wita pierwsze dziecko siedzące koło niego śpiewając w rytm melodii „Panie Janie”:

Witaj (imię dziecka), witaj (imię), 
Jak się masz, jak się masz,
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy,
Bądź wśród nas

W ręku trzyma piłeczkę i po odśpiewaniu przekazuje je kolejnej osobie.
Następnie to dziecko, wita kolegę lub koleżankę, która siedzi obok niego śpiewając te same słowa. Powtarzamy to powitanie aż do ostatniego ucznia, które przywita nauczyciela.

2.Ćwiczenia z wykorzystaniem programu mTalent, percepcja słuchowa –popasowanie dźwięku do obrazka

2. Zabawa ze śpiewem. „Niedźwiadek”
Prowadzący razem z dziećmi śpiewa piosenkę i razem wykonują ruchy.

Dzieci ustawione w kręgu śpiewają piosenkę „Niedźwiadek” ilustrując ją ruchem:

Jedna łapka, druga łapka,
Ja jestem niedźwiadek,
jedna nóżka, druga nóżka,
A to jest mój zadek.
Lubię miodek, kocham miodek,
I kradnę go pszczółkom,
Jedną łapką, drugą łapką,
Albo ciągnę rurką.

II. Część główna:
1.Uważnie słucham i szybko się ruszam.
Prowadzący ukrywa w sali przedmiot. Opisuje jaki to przedmiot i daje wskazówki gdzie może się on znajdować. Zadaniem dziecka jest jak najszybciej go odszukać i do niego dotrzeć.
Warto zamienić role i poprosić dziecko, aby w kolejnej rundzie ułożyło zagadkę – ćwiczymy w ten sposób umiejętność definiowania i tworzenia pojęć.

2. Ile potrafię zapamiętać?
Dziecko odczytuje listę haseł i stara się zapamiętać jak najwięcej z nich. Każde powtórzone hasło możemy oznaczyć wrzuceniem do miski drobnego przedmiotu (kasztana, klocka, figurki).
Najtrudniejszy pierwszy krok
Pozytywne myślenie
Trening czyni mistrza
Mam tę moc
Dam radę
Wiem, że potrafię
Po nitce do kłębka
Bo jak nie my, to kto
Teraz albo nigdy
3. Zaczarowane historie.
Prowadzący/uczeń zaczyna opowiadać historię, a pozostałe osoby ilustrują ją za pomocą ruchu.

1. Pewna dziewczynka wyszła na spacer. Zawiał wiatr i zerwał jej z głowy czapkę.
2. Pies biegał po parku, podawał łapkę właścicielowi, a potem turlał się po trawie.
3. Dzieci skakały, klaskały, śmiały się, a mama chodziła po domu zdenerwowana i szukała okularów. Itp.
Historie mogą być wymyślone i nierealne.

4. Układanki z klocków.
Prowadzący rysuje na tablicy obrazek, prosi dzieci, aby za pomocą klocków ułożyły ten sam wzór na dywanie.

5. Rysowanie po plecach.
Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach itp. domek, słońce, kwiat itp. Następnie pytamy je, co zostało narysowane. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie – czynność powtarzamy.

6. ćwiczenia na tablicy interaktywnej z wykorzystaniem programu mTalent.
Uczniowie słuchaja dźwięków nagrania i zapamiętuja  kolejność w jakiej odzywają się zwierzęta.

7. Wyklaskiwanie rytmu.
Nauczyciel włącza piosenkę „Bim Bam” i wraz z dziećmi wystukuje rytm melodii klaszcząc. Następnie wprowadza trzy ruchy, przydzielone do odpowiednich słów w piosence:

  • BIM – klaśnięcie
  • BAM – pstryknięcie
  • BIRI BIRI – dwukrotne uderzenie dłońmi o nogi.

Kiedy dzieci opanują ćwiczenie, nauczyciel włącza tą samą piosenkę w szybszym tempie.

III. Część końcowa – pożegnanie.

Nauczyciel dziękuje uczniom za udział w zajęciach.

Śpiewa w rytm melodii „Panie Janie”:
Żegnaj klaso, żegnaj klaso,
Nadszedł czas, nadszedł czas,
Wszyscy się żegnamy, w (dzień tygodnia) się spotkamy
Żegnam was, żegnam was.

Źródła:

    • Piosenka Bim Bam: https://www.youtube.com/watch?v=U7Bcg8GgfsA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3pwKxe-iBGo__KJEwYxulnOQVdr92NIp-z4OfO_lkWNjKhwKa4mtz3fQU
    • https://szkola-podstawowa.edu.pl/scenariusz-zajec-terapii-pedagogicznej-dla-ucznia-z-dysleksja/
      Natalia Rokita

TEMAT: "Świat pizzy” – scenariusz na Dzień Pizzy
CELE SZCZEGÓŁOWE: (dzieci)

  • znają historię powstania pizzy
  • znają położenie geograficzne Włoch i ich regiony
  • wiedzą co jest potrzebne do zrobienia pizzy
  • znają zasady zdrowego odżywiania
  • potrafią skoncentrować się podczas nauki wiersza
  • zapamiętują i recytują wierszyk z pamięci
  • potrafią wykonać zadanie według instrukcji
  • poruszają się w rytm muzyki według poleceń
    Grupa wiekowa: klasa 1
    Formy pracy: indywidualna, grupowa
    Metody pracy: słowna, czynna, poglądowa

CZEŚĆ WSTĘPNA

  • Powitanie dzieci, sprawdzenie listy obecności, przedstawienie tematu i celu zajęć.
  • Przeprowadzenie ćwiczeń percepcji wzrokowej z wykorzystaniem programu  Talent

CZĘŚĆ GŁÓWNA
2.Stworzenie plakatu – na środku jest przyklejony obraz pizzy z podpisem PIZZA. Następnie dzieci podają pomysły pytań, na które chcemy znaleźć odpowiedzi, nauczyciel pomaga w razie potrzeby i kieruje rozmową w razie potrzeby. Pytania zapisuje na plakacie.  Np. Z czego się ją robi?   Skąd pochodzi ?   Z czym może być pizza?   Czy pizza jest zdrowa? 
2. Dzieci wycinają koła następnie malują je w środku, ale nie całe (instrukcja na tablicy)  – będzie to podkład pod pracę plastyczną.
3. „Pizza”- nauka wiersza
Słoneczną Italią się zachwycamy,
I ochotę na pizzę dziś mamy,
Gorąca i pikantna- cieszy podniebienie,
Możesz ją mieć dziś na zamówienie” 
4.Zdrowa czy nie zdrowa? – burza mózgów na temat zdrowego odżywiania i tego, czy pizza może być zdrowa.
5.Prezentacja- na temat tego skąd się wzięła pizza, Włoch i jej regionów, może jeszcze dodać historię powstawania pizzy  (filmik edukacyjny  zaprezentowany z wykorzystaniem tablicy interaktywnej)  lub składniki na ciasto na pizzę.
https://www.youtube.com/watch?v=a40KoaI3iuA   https://www.youtube.com/watch?v=i7lmeK4TgAk    https://www.youtube.com/watch?v=1W9F74j8xOE  
ZAKOŃCZENIE
6.Składniki - zabawa ruchowa – dzieci tańczą w rytm muzyki włoskiej lub o pizzy , gdy muzyka przestaje grać nauczyciel mówi jakiś składnik, a dzieci wykonują określony ruch (wcześniej umawiamy się z dziećmi jaki ruch ciała odpowiada składnikowi) https://www.youtube.com/watch?v=Mru2pFe5CuA  lub https://www.youtube.com/watch?v=KP69YPqHquY
7. Podsumowanie zajęć, nauczyciel zadaje pytania dotyczące tematu zajęć. Dzieci oceniają zajęcia poprzez podniesienie do góry karteczek, zielona jeśli zajęcia się podobały, czerwona jeśli nie.

                                          Natalia Rokita

Scenariusz lekcji
Temat: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.

Cele lekcji:

Uczeń potrafi:
-wyjaśnić od czego pochodzi nazwa „ssaki”
-wymienić  miejsca  występowania ssaków ( różnorodność środowisk  życia ssaków)
-omówić budowę  zewnętrzną ssaków ( cechy morfologiczne)
- wymienić  funkcje skóry ssaków
-przedstawić  sposób rozmnażania i rozwoju ssaków.
Metody pracy: pogadanka, dyskusja
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: e-podręcznik, prezentacja multimedialna przygotowana przez nauczyciela, karta pracy, film edukacyjny
TOK LEKCJI:
Faza wstępna:
1.Wyjaśnienie celów lekcji i sformułowanie tematu.
2. Przypomnienie wiadomości dotyczących charakterystyki ptaków.
Faza realizacji
1.Nauczyciel wspólnie z uczniami definiuje pojęcie: ssaki. -pogadanka
2. Prezentacja multimedialna  na temat ssaków - omówienie  środowiska życia ssaków. Praca w grupach: każda grupa wybiera jednego przedstawiciela ssaków ze wskazanego środowiska i przygotowuje krótki opis jego adaptacji do życia w tym środowisku.
3. Nauczyciel  przedstawia  cechy budowy  ssaków  na podstawie  e-podręcznika   https://zpe.gov.pl/a/ssaki-panuja-na-ladzie/D3CC3kvoG
Dyskusja z uczniami na temat tych cech i ich znaczenia w przetrwaniu.
4.  Rozmnażanie i rozwój ssaków:  film edukacyjny
https://pistacja.tv/film/bio00141-rozmnazanie-u-ssakow?playlist=1585

Omówienie procesów rozmnażania ssaków: Rozmnażanie płciowe, Ciąża i rozwój zarodkowy, Poród i karmienie młodych mlekiem.  Krótkie porównanie strategii rozmnażania u różnych grup ssaków (np. torbacze vs. ssaki łożyskowe). Przedstawienie różnych form opieki nad potomstwem.
Faza podsumowująca
Uczniowie  powtarzają zdobyte wiadomości o ssakach   rozwiązując quizy:
https://wordwall.net/pl/resource/12611993/ssaki
https://wordwall.net/pl/resource/15185679/biologia/ssaki
Anna Szczypińska

Cel główny:
-rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
-rozwijanie ukierunkowanej aktywności poznawczej,
Cele:
- uczeń zna konsekwencje nieodpowiedniego stroju,
-potrafi dobrać stój do pogody
-rozpoznaje i nazywa określone  zjawisk atmosferycznych
-określa porę roku
- rozróżnia dźwięki i identyfikuje je  z określonymi sytuacjami i zjawiskami atmosferycznymi
-dba o swoje zdrowie
-potrafi określić kierunki prawo-lewo góra-dół
 Czas trwania zajęć: 60 minut
 Metody :
Metoda zabawy
Metoda podająca  pokaz, pogadanka
Metoda  praktyczna
 Formy pracy:
 - praca indywidualna.
 Pomoce dydaktyczne: ilustracje przedstawiające zjawiska pogody (burza, deszcz, śnieg, grad), termometry, elementy garderoby, karty pracy, klej, nożyczki, Wycięte wycinki z kolorowych gazet (spódnice, bluzki, spodnie, kapelusze, buty, szablony postaci dziewczynek i chłopców), komputer z dostępem do Internetu, tablica interaktywna, program multimedialny MTalent  -percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa
 PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Powitanie
2. Zabawa
z wykorzystaniem programu Talent –realizacja ćwiczeń z programu Percepcja wzrokowa-utrwalenie rozumienia kierunków góra-dół, prawo-lewo
3. Wprowadzenie  -  rozmowa z uczennicą na temat aktualnej pory roku i pogody. Odczytanie temperatury z termometrów znajdujących się za oknem i w sali. Oglądanie ilustracji przedstawiających zjawiska atmosferyczne – wybór tych, które występują jesienią
oglądanie ilustracji i filmików z wykorzystaniem tablicy multimedialnej,
4. Cześć właściwa – Co kojarzy nam się z  jesienią ? - dyskusja, wybór odpowiednich określeń zapisanych na tablicy multimedialnej. Przykładowe  określenia:
Deszcz, chmura, parasol, płaszcz, kalosze, czapka, szalik, szkoła, lekcje, spacer, burza
Uczennica realizuje ćwiczenia z platformy wordwoll realizowane na tablicy multimedialnej
https://wordwall.net/pl/resource/2110134/przyroda/pogoda
5. Ćwiczenia oddechowe – wiatraczek. Polecenie dla uczennicy:  Weź wdech i dmuchaj na wiatrak długo i powoli. Obserwuj jego ruchy.
6. Zadania typu: połącz w pary. Zadaniem uczennicy jest odnalezienie właściwego rysunku. Podczas ćwiczenia doskonalimy umiejętność głośnego i wyraźnego czytania.
https://wordwall.net/pl/resource/5856965/przyroda/jesie%c5%84
7. Dyskusja - Jak ubierać się jesienią ?
Jakie mogą być konsekwencje nieodpowiedniego stroju?
Przypomnienie ćwiczenia 3-jakie elementy pogody mogą pojawić się jesienią.
8. Ćwiczenie praktyczne -Wybór elementów jesiennej  garderoby oraz uzasadnienie, dlaczego właśnie ten strój nadaje się na jesienne dni.  Sprawdzanie termometru. Zaznaczenie, że sposób ubierania zależy od temperatury, jaką wskazuje termometr.
Uczennica wybiera dla siebie odpowiedni strój.
9. Zabawa rozluźniająca z muzyką- usprawnianie  motoryki  dużej. Naśladowanie wiatru, deszczy, burzy, padającego deszczu, uginających się gałęzi, spadających liści. 
10.Ćwiczenie z kolorowymi papierowymi strojami.
Zadaniem uczennicy  jest dopasowanie odpowiedniego stroju do sytuacji:
-zabawy w ogrodzie,
 -wycieczka do lasu,
-seans filmowy w kinie.
10. Ćwiczenia słuchowe – odgłosy przyrody. Uczeń  rozpoznaje jesienne odgłosy przyrody- wiatr, deszcz, ulewa, burza. .  Wykorzystanie programu  mTalent –percepcja słuchowa
11. Zakończenie – zabawa ruchowa
Uczeń  swoim ciałem przedstawia padający deszcz, burzę, wiatr,

• podsumowanie pracy
• Uporządkowanie miejsca pracy
• Pożegnanie się z uczestnikiem
Renata Jędrasek

Grupa: Klasa 2.
Czas trwania: 45 minut
Liczba dzieci: 21
Temat tygodnia: Bezpieczni w Internecie
Temat dnia: Poszukiwacze informacji
Cele ogólne:
-kształtowanie postawy świadomego i właściwego korzystania z Internetu
-kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-wymienia źródła informacji o przyrodzie i świecie
-zna zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu 
-zna zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
-układa regulamin bezpiecznego korzystania z Internetu
- potrafi formułować własne wnioski
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Metody pracy: słowne, czynne, oglądowe, aktywizujące
Pomoce dydaktyczne: długopisy, zeszyty, podręczniki, kartki z bloku kolorowego, flamastry, krzyżówki, obrazki ze źródłami wiedzy, koperty, magnesy, tablica interaktywna, laptop
Przebieg zajęć:
Część wstępna:
1.Sprawdzenie lisy obecności.
2.Zapozananie z tematem zajęć, celem i przebiegiem zajęć.

N. informuje, że tematem dzisiejszych zajęć będą różne źródła pozyskiwania informacji na temat świata i przyrody. Celem zajęć jest zapoznanie Was z tymi źródłami, a także zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
Najpierw wymienione zostaną źródła, z jakich możemy czerpać wiedzę na temat świata i przyrody. Następnie wykonana zostanie krzyżówka, które rozwiązanie będzie również nazwą źródła wiedzy. Potem wymienione będą zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu i zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Następnie dzieci z nauczycielem stworzą plakat przedstawiający zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Potem zostaną wykonane zadania z zeszytów ćwiczeń.
Część główna:

  • Koperty z obrazkami.

Nauczyciel doczepia koperty z obrazkami, które przedstawiają różne źródła wiedzy na temat przyrody, dzieci po wylosowaniu przychodzą do tablicy wyjmują obrazek i wspólnie odgadują co na nim się znajduje. N. dopowiada.

  • Krzyżówka.

N. rozdaje dzieciom kartki z krzyżówkami, prosi dzieci, aby samodzielnie przez chwilę spróbowały rozwiązać pola, ale żeby nie zdradzały hasła. Potem czytają po kolei i odgadują hasło.
Ostatnim źródłem, z jakiego czerpiemy wiedzę o przyrodzie jest Internet, ostatnimi czasy bardzo często i szeroko używany przez ludzi, ale czy zawsze jest on bezpieczny? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na nas w Internecie? Burza mózgów à wymieniają i zapisuje nauczyciel na tablicy.

  • Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu

Zatem jeśli czyha na nas tyle niebezpieczeństw jak się uchronić?
Burza mózgów.
4. Film edukacyjny wyświetlony na tablicy interaktywnej dotyczący bezpiecznego korzystania z sieci.
5.  Stworzenie plakatu.
N. przyczepia na tablicy kartki z zasadami tymi złymi i dobrymi, losuje dzieci do tablicy, dziecko wybiera dobrą zasadę i przykleja ją do kartki z napisem REGULAMIN BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
Podczas, gdy dzieci przyklejają zasady N. prosi, aby każde dziecko przepisało do zeszytu wybrane 4 zasady.
Część końcowa:
1.Podsumowanie zajęć.
Czego dowiedzieliście się podczas dzisiejszych zajęć?
Podsumowanie: Widzicie, że istnieje wiele źródeł, z jakich możemy czerpać wiedzę jednak nie wszystkie są bezpieczne i musimy uważać kiedy z nich korzystamy
2.Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach.
3.Pożegananie.
Natalia Rokita

Czy parzenie herbaty wymaga umiejętności matematycznych? Oczywiście, że tak. Na zajęciach MathClavy uczniowie doskonalili umiejętność czytania etykiet oraz wyszukiwania informacji np. na podstawie kodu kreskowego, z wykorzystaniem czytnika kodów QR oraz aparatu w telefonie.

Dowiedzieli się, jak sprawdzić z jakiego kraju pochodzi produkt oraz z jakiej strony internetowej skorzystać, by uzyskać potrzebne informacje (interpretacja kodów kreskowych). Odczytywali daty: produkcji i terminu ważności, czyli sprawdzali, czy produkt jest przeterminowany.

Zuzia pokazała, jak wykonać pięknego motyla z origami. Uczniowie zmierzyli kartki, z których wykonywali motyla, ustalili jaka to figura geometryczna i jakie ma wymiary. Swoje arcydzieła zabrali do domu.