Psycholog szkolny

Poniedziałek  - 11.50 - 14.25
Wtorek  - 11.45  - 15.15
Środa  - 11.45 - 14.25
Czwartek -  9.45 - 10.35
12.45 - 14.25
14.25 - 15.25 - dodatkowa godzina konsultacji dla uczniów i rodziców

W dniu 26.października 2023 roku uczniowie klasy 5a wraz z panią Moniką Suwalską, Katarzyną Sobkiewicz i Natalią Rokitą zaprezentowali kolegom i koleżankom z klas 4-8 spektakl profilaktyczny pt. „Moja i Twoja nadzieja”. Scenariusz przedstawienia zainspirowany został znaną większości książką Antoine de Saint Exupery’ego  pt. „Mały Książę”. Historia odegrana przed społecznością starszych uczniów naszej szkoły nawiązała do wędrówki głównego bohatera w poszukiwaniu prawdziwej przyjaźni, a także źródła prawdziwego szczęścia.

W trakcie swojej drogi Mały Książę ląduje w pierwszej kolejności na Planecie Nieustającej Ucieczki, na której poznaje, na czym polega zniewolenie człowieka przez alkohol. Na drugiej planecie, którą odwiedza, spotyka króla, który nie ma władzy, kontroli nad swoim życiem, bo jest z kolei w sidłach zniewolenia przez narkotyki. Trzecia planeta-Planeta Otumanienia okazuje się zamieszkana przez grono młodych ludzi, ale i dorosłych wpatrzonych ślepo w ekrany swoich smarfonów, z którymi Małemu Księciu nie udaje się nawiązać żadnego kontaktu, a tym bardziej przyjaźni. Mimo tak rozczarowującej i wydawaćby się mogło przygnębiającej podróży, spektakl kończy się tytułową nadzieją, nadzieją na to, że bez pomocy zdradliwych używek każdy człowiek ma szansę w swoim życiu odnaleźć prawdziwą miłość, przyjaźń i szczęście.

Jeszcze raz dziękujemy serdecznie uczniom klasy 5a za zaangażowanie w przygotowanie spektaklu. Jesteśmy również wdzięczni panu Tomaszowi Kubiakowi za pomoc w oprawie muzycznej, pani Dominice Grygiel oraz Antosi Sobkiewicz z kl.6b za wsparcie oprawy plastycznej. Mamy nadzieję, że obejrzany spektakl okaże się dla uczniów naszej szkoły źródłem cennych refleksji i pomocą w dokonywaniu dobrych wyborów

Monika Suwalska
Katarzyna Sobkiewicz
Natalia Rokita

W bieżącym roku szkolnym w okresie od października 2023 roku do maja 2024 roku nasza szkoła realizuje w klasach 1-8 program profilaktyczny „Godzina dla Młodych Głów” Fundacji UNAWEZA. Punktem wyjścia do utworzenia programu stał się raport z ogólnopolskiego badania „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w którym w całej Polsce udział wzięło ponad 184 tys. uczniów klas 4-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich (raport z tego badania dostępny jest na stronie www.mlodeglowy.pl).

Wyniki tego badania wyraźnie wskazują na potrzebę działań w kierunku wzmacniania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Działania te są również zgodne z kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024.

Główne cele programu „Godzina dla Młodych Głów” to:

  • przygotowanie dzieci i młodzieży do rozmowy o przeżywanych przez nich emocjach;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania czterech podstawowych emocji i określania własnych potrzeb;
  • budowanie samoświadomości i dobrostanu wśród uczniów;
  • normalizacja tematu sięgania po specjalistyczną pomoc (każde dziecko otrzyma informację, gdzie i w jaki sposób może szukać pomocy);
  • zaopatrzenie dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów i wychowawców w narzędzia, dzięki którym udzielanie komuś pomocy i osobiste korzystanie z niej będzie znacznie prostsze;
  • profilaktyka zachowań autodestrukcyjnych wśród dzieci i młodzieży;
  • edukacja i działania profilaktyczne.

W ramach programu przewidzianych jest 8 zajęć warsztatowych (1 raz w miesiącu), które będą przeprowadzane według przygotowanych scenariuszy osobno dla każdej grupy wiekowej, tj. w klasach 1-3, 4-6 oraz 7-8 przez wychowawców tych klas oraz psychologa szkolnego - koordynatora projektu Młode Głowy w naszej szkole.

W pierwszym półroczu w ramach zajęć uczniowie zostaną zapoznani z zasadami udzielania Pierwszej Pomocy Psychologicznej, które są zgodne z wytycznymi UNICEF. Zajęcia będą wzmacniać u młodych ludzi takie kompetencje jak: rozpoznawanie emocji, nazywanie potrzeb, stawianie granic czy komunikowanie potrzeby wsparcia. W drugim semestrze warsztaty będą w swej tematyce skupiać się na higienie cyfrowej i bezpieczeństwie w sieci.

Docelowo program ma wspierać również nauczycieli i rodziców, opiekunów. W ramach dodatkowych działań autorzy projektu przygotowują program wspierający umiejętności rodzicielskie. Jego celem będzie wzmocnienie relacji rodzinnych, towarzyszenie dzieciom i młodzieży w radzeniu sobie z wyzwaniami dzisiejszego dynamicznie zmieniającego się świata. Materiały z nagraniami będą ogólnodostępne na stronie www.mlodeglowy.pl jeszcze w tym roku.

Katarzyna Sobkiewicz
Psycholog szkolny

Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka - jest to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego 2023. Inicjatorzy wydarzenia to Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Światowa Federacja Zdrowia Psychicznego, które zwracają tym samym szczególną uwagę na fakt, iż na całym świecie osoby cierpiące na choroby psychiczne w dalszym ciągu doświadczają naruszeń praw człowieka, jak wykluczanie z życia społecznego i dyskryminacja.

Czym jest zdrowie psychiczne?

Zgodnie z definicją WHO zdrowie psychiczne oznacza nie tylko brak zaburzeń czy choroby, ale także potencjał psychiczny człowieka, umożliwiający zaspokojenie własnych potrzeb, osiąganie sukcesów, czerpanie radości i satysfakcji z życia, sprzyjający nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z innymi ludźmi oraz aktywnemu udziałowi w życiu społecznym. Dobre zdrowie psychiczne ma kluczowe znaczenie dla naszego ogólnego zdrowia. Schorzenia psychiczne mają bowiem wpływ na zdrowie fizyczne, dobre samopoczucie, aktywność zawodową i relacje międzyludzkie.

Według WHO w ciągu najbliższych lat zaburzenia psychiczne będą jednym z głównych problemów zdrowotnych dotykających ludzkość.

Jedną z takich chorób natury psychicznej, która nie pozawala normalnie uczyć się, pracować, jeść, spać, jest, depresja.
Najczęstsze jej objawy to:
- przewlekły stan obniżenia nastroju,
- dominującym odczuciem jest smutek i przygnębienie,
- zaburzenia apetytu, nadmierne zajadanie się lub brak apetytu, brak odczuwania przyjemności,
- problemy ze snem,
- poczucie bezsilności, bezsensu życia,
- wahania nastrojów.

Jak możemy poprawić naszą kondycję psychiczną?
Aby zadbać o zdrowie psychiczne i zapobiegać depresji powinniśmy prowadzić zdrowy styl życia, a w szczególności: dbać o wypoczynek, wysypiać się regularnie, prowadzić aktywny tryb życia. Wysiłek fizyczny obniża poziom stresu i lęku oraz poprawia samopoczucie. Należy jednak mieć na uwadze, że nawet regularna aktywność fizyczna w przypadku wystąpienia choroby, nie jest w stanie zastąpić tradycyjnego leczenia farmakologicznego lub psychoterapii, lecz stanowi czynnik prewencyjny oraz wspomagający leczenie wielu zaburzeń związanych z funkcjonowaniem mózgu. Powinniśmy odżywiać się zdrowo - dieta i nawyki żywieniowe odgrywają znaczące role w prawidłowym funkcjonowaniu naszego układu nerwowego. W jadłospisach warto uwzględnić dania bogate w: witaminy z grupy B, witaminę D3, cynk, kwasy tłuszczowe omega-3, magnez czy selen. Istotne jest ograniczenie przetworzonej i niezdrowej żywności, fast foodów i słodyczy. Powinniśmy również podtrzymywać swoje kontakty z przyjaciółmi i znajomymi. W budowaniu kondycji psychicznej pomocni są inni ludzie, stanowiący nasze wsparcie społeczne, przy czym bardziej efektywne są więzi oparte na kontaktach osobistych a nie przy pomocy mediów społecznościowych. Spędzajmy czas z tymi, których lubimy, zapewnijmy sobie dobre relacje z innymi, bądźmy na bieżąco w kontakcie z najbliższymi.

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Problemy ze zdrowiem psychicznym dotykają coraz większej liczby nastolatków i dzieci.

Jak rodzice i opiekunowie mogą uchronić dzieci przed zaburzeniami psychicznymi i depresją?:

Starajmy się słuchać dziecka i szanować jego zdanie, rozmawiajmy z dziećmi o problemach, o tym, co dzieje się w szkole oraz poza nią; obserwujmy i zwracajmy uwagę na wszelkie zmiany w aktywności dziecka; spędzajmy jak najwięcej czasu razem, pomagajmy organizować czas wolny, ograniczmy czas dziecka przed ekranem komputera, telefonu; pilnujmy prawidłowej higieny dnia - spania, aktywności fizycznej.

Gdzie szukać pomocy?
800 12 12 12 - dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mogą dzwonić również osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.
116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
800 12 00 02 - ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie Niebieska Linia
800 800 605 - infolinia Pomagamy Ministerstwa Edukacji i Nauki.


Katarzyna Sobkiewicz
psycholog szkolny

Drodzy Rodzice!

Gorąco polecam najnowszy numer czasopisma „WychowujMy” (Nr 3(12)/2023) poświęcony w całości tematowi odpowiedzialności. Numer ten dostępny jest w formie elektronicznej pod adresem:

https://wychowujmy.pl/e-wydania/

Chciałabym zwrócić uwagę szczególnie na jeden z artykułów, który bezpośrednio odnosi się do brania przez nasze dzieci odpowiedzialności za proces uczenia się (str.6-7). Zmiany w sposobie oceniania, zainicjowane w naszej szkole w tym roku szkolnym, mają właśnie taki cel, zgodnie zawartą w artykule myślą:

„Dopiero, kiedy dziecko świadomie weźmie odpowiedzialność za swój proces uczenia się, zacznie odnosić prawdziwe sukcesy i będzie z nich niesamowicie dumne, ponieważ będzie miało poczucie sprawczości. Te sukcesy będą - nawet jeśli obiektywnie niespektakularne-budowały jego poczucie własnej wartości, bo będą jego własne”.

Kolejny rok szkolny się zaczął. To czas wielkich wyzwań nie tylko dla naszych dzieci, ale i dla nas rodziców. Chcemy jako rodzice możliwie jak najlepiej wywiązywać się z naszej wyjątkowej roli. Zaspokajać najważniejsze potrzeby naszych pociech, towarzyszyć im w ich codziennych radościach i smutkach, wspierać w trudnych momentach. A wiemy, że tych ostatnich, podobnie jak i w naszym dorosłym życiu, nie zabraknie. Oby tych trosk było jak najmniej, ale gdy już się pojawią, pamiętajcie o tym, że we wspieraniu Waszych dzieci nie jesteście osamotnieni. Jako jedna z wielu osób pracujących w naszej szkole pragnę służyć Państwu pomocą, przede wszystkim jako psycholog szkolny, ale i rodzic, dla którego różne sprawy młodszych i starszych dzieci nie są obce. Zdaję sobie sprawę z tego, że są przeszkody, które blokują rodziców przed spotkaniem z psychologiem. To na przykład obawa, że taka rozmowa będzie przyznaniem się do swoich niedoskonałości czy też po prostu błędów w postępowaniu z dzieckiem. Ale czy istnieje ktoś taki, jak doskonały rodzic, kto żadnych błędów nie popełnia? Otóż nie ma (dotyczy to również rodzica-psychologa:)). Ale jest ktoś taki jak wystarczająco dobry rodzic, który ma na względzie dobro dziecka i nim się przede wszystkim kieruje, choć nie zawsze pozwala mu to uniknąć nietrafionych decyzji co do swoich podopiecznych. Inna przeszkoda w tym, by umówić się na konsultacje z psychologiem, to przekonanie, że to nic nie pomoże. Czasem do naszych trudności wychowawczych, czy problemów, które obserwujemy u dziecka, wdziera się poczucie bezsilności, bezradności. Szczególnie wtedy, gdy z takimi troskami pozostajemy długo sami. Łatwo wtedy o myślenie, że taka rozmowa pewnie niewiele wniesie. I tu odpowiem, iż owszem, zdarzają się sytuacje, że psycholog nie zadziała od razu i nie usunie problemu w sposób natychmiastowy. Może jednak nakierować na inne tory, wraz z rodzicem, który przecież najlepiej zna swoje dziecko, znaleźć inne, nowe rozwiązanie zaistniałego problemu. Niekiedy, potrzebuje skierować na dodatkowe badania, np. w poradni psychologiczno-pedagogicznej czy też wskaże potrzebę konsultacji z innym lekarzem specjalistą. Zawsze jednak po to, by dotrzeć do sedna problemu i tym samym nieść możliwie najskuteczniejszą pomoc. Mam świadomość jeszcze jednej bariery, która czasem nie pozwala nam się spotkać w sprawie Państwa dzieci. To ten sam powód, dla którego i niektórzy uczniowie, nie docierają do gabinetu psychologa, choć czują potrzebę takiej pomocy i mają ją pod ręką w szkole. To po prostu przekonanie, że nie zachowam dyskrecji i ujawnię treść rozmów innym członkom społeczności szkolnej. Rozwiewając te obawy, odpowiem tak. Moja praca byłaby całkowicie bez sensu, gdybym nie zachowywała w tajemnicy powierzanych mi problemów, historii. Zobowiązuje mnie do tego etyka zawodowa, ale i szacunek do drugiego człowieka i spraw, które mi powierza.

Drodzy Rodzice, pamiętajcie zatem o możliwości skorzystania z mojej pomocy. Może zdarzy się tak, że nie Wy, a ktoś ze znajomych rodziców będzie potrzebował wsparcia i wtedy Wasza wiedza o pomocy psychologicznej w szkole będzie już dla niego pierwszym ratunkiem.

W tym roku szkolnym jestem dostępna w szkole według wspomnianego wcześniej harmonogramu:
Poniedziałek g. 11.50 - 14.25
Wtorek g. 11.45  - 15.15
Środa g. 11.50 - 14.25
Czwartek g. 9.35 - 10.35
12.40 - 13.40 - dodatkowa godzina konsultacji
13.40 - 15.15

Ważne jednak jest to (o czym wiedzą rodzice, z którymi miałam przyjemność współpracować w poprzednich latach), że mimo tych stałych godzin jestem elastyczna i zawsze staram się tak dostosować swój czas, by do spotkania doszło. Zachęcam serdecznie do kontaktu bezpośredniego w szkole lub poprzez dziennik Librus i życzę spokojnego i pełnego dobrych doświadczeń roku szkolnego zarówno dla Państwa jak i Państwa dzieci.

Z wyrazami szacunku
Katarzyna Sobkiewicz
psycholog szkolny

„Pewności siebie można się nauczyć, ćwiczyć ją i opanować do mistrzostwa – tak jak każdą inną umiejętność.”  
Barrie Davenport

W okresie 28.02.2023r. – 06.06.2023r. 10 uczniów naszej szkoły z klas 4-6 wzięło udział w zajęciach Treningu Pewności Siebie prowadzonych przez pedagoga specjalnego i psychologa szkolnego. Sama metoda treningu opracowana została przez psycholog Joannę Węgrzynowską ze Stowarzyszenia Bliżej Dziecka. Celem zajęć była pomoc uczniom w budowaniu adekwatnej samooceny, podniesienie poczucia własnej wartości i skuteczności, kształtowanie i wzmacnianie poczucia pewności siebie w różnych sytuacjach społecznych, rozwijanie umiejętności lepszego radzenia sobie w sytuacji presji rówieśniczej. Wszystkich uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział i zaangażowanie w trakcie zajęć. Wierzymy, że przebyty trening stanie się dla Was początkiem nowej drogi, dającej Wam dużo satysfakcji zarówno takiej wewnętrznej, jak i tej w kontaktach z innymi ludźmi. Wszystkich zaś uczniów zainteresowanych odbyciem wspomnianych zajęć gorąco zapraszamy w nowym roku szkolnym 2023/2024

Monika Suwalska
Katarzyna Sobkiewicz

Wyniki badania MŁODE GŁOWY ujawniają dramatycznie niski poziom samooceny dzieci i młodzieży w Polsce. 65,9% uczniów biorących udział w badaniu chciałoby mieć więcej szacunku do samego siebie, 58,4% uczniów czasami czuje się bezużyteczna, 46% to osoby o skrajnie niskiej samoocenie, 31,6% uczniów nie lubi siebie, a 26,4% uważa siebie za osobę mniej wartościową od innych.
Według głównych wyników opublikowanego na stronie www.mlodeglowy.pl raportu:
- Młodzi spodziewają się porażki. Stres dnia codziennego przerasta 81,9 % osób.
- dziecko nie ma chęci do życia.
- 8,8% dzieci w Polsce deklaruje, że podjęło próbę samobójczą (szacunkowo może to być aż 340 tysięcy młodych osób, według GUS w Polsce jest 3 863 630 osób w wieku 10-19 lat, stan z 31.12.2021 r.), a myślało o niej 39,2% uczniów (można szacować, że to nawet 1,5 miliona osób).
- Prawie 70% badanych, nigdy nie korzystało ze wsparcia psychologa w szkole i poza szkołą.
- Połowa uczniów ma skrajnie niską samoocenę, a co trzeci jest swoim największym krytykiem, odchudza się lub ćwiczy ponad swoje siły.
- Co szóste dziecko się okalecza (16%), a blisko połowa ma zaburzenia odżywiania, kompulsywnie się objada lub głodzi. Prawie 40% ogląda materiały prezentujące przemoc w sieci.
- Dla ponad połowy młodych największym wsparciem jest rodzina, a dopiero potem koledzy i nauczyciele.
Na czele problemów, z którymi zmagają się młodzi, jest brak motywacji do działania (52,4%). Do tego dochodzą wymieniane przez młodych: problemy z brakiem koncentracji uwagi (38,1%), gorsze samopoczucie psychiczne (36,3%), kłopoty w nauce (30,6%) i problemy ze snem (37%). Aż 10,5% uczniów przyznało, że w ich opinii, w ich życiu nie ma ANI JEDNEJ osoby, która w pełni je przyjmuje i akceptuje.
„Obraz dzieci i młodzieży, jaki wyłania się z pozyskanych przez nas wyników, to obraz przepełniony samotnością, skrajnie niską samooceną i niskim poczuciem sprawczości. Roboczo nazwaliśmy ten stan „triadą kryzysu psychicznego dzieci i młodzieży”. Przyczynia się to do wzrostu myśli samobójczych oraz zachowań i zamachów samobójczych.
Dzieci w kryzysie psychicznym są przekonane o tym, że nic nie znaczą, niczego nie potrafią i dla nikogo nie są ważne. Obraz dopełnia niski poziom zaufania społecznego młodych, brak wiary w skuteczność profesjonalnej pomocy czy wsparcia. Widać też skalę hejtu oraz doświadczanej przemocy rówieśniczej i domowej” – tłumaczy Joanna Flis, psycholożka, pedagożka, współtwórczyni narzędzia badawczego i ekspertka w projekcie MŁODE GŁOWY.

O SAMYM BADANIU
W anonimowym badaniu MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA udział wzięło 184.000 uczniów w wieku 10-19 lat ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Badanie zostało koordynowane przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg w ramach programu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo od 25 października 2022 r. do 10 marca 2023 r.
Pełny tekst raportu do pobrania stronie fundacji MŁODE GŁOWY - raport z badania (unaweza.org)

Jak rozmawiać w sytuacji kryzysu psychicznego
i gdzie szukać ewentualnej pomocy?
Nie zawsze zauważasz, że z dzieckiem dzieje się coś złego. Młodość to okres buntu
i wiele zachowań kładziemy na karb dojrzewania. Zdarza się, że po pomoc zgłaszamy się dopiero wtedy, kiedy załamanie zdrowia psychicznego naszego dziecka pogłębiło się. Gdy pojawiają się samookaleczenia, alkohol, narkotyki, odmowa chodzenia do szkoły, próby samobójcze. Na problemy psychiczne bardziej narażone są osoby bardzo wrażliwe

POWINNY NAS ZANIEPOKOIĆ:

• objawy obniżonego nastroju i stresu, takie jak: smutek, przeciążenie, napięcie
• zaburzenia odżywiania, np. zajadanie stresu lub wprost przeciwnie – stosowanie restrykcyjnych diet
• objawy somatyczne, które jednak nie mają przyczyny somatycznej, takie jak bóle: głowy, stawów, brzucha, czy towarzyszące lękowi: przyspieszone bicie serca, potliwość, drżenie rąk
• zaburzenia snu, takie jak bezsenność, poczucie ciągłego zmęczenia, nadmierna senność (przyczynia się do nich także światło emitowane z komputerów czy telefonów)
• pogorszenie wyników w szkole i spadek zaangażowania w naukę
• problemy wychowawcze, jak agresja, płaczliwość, nadpobudliwość, drażliwość, wybuchowość
• problemy dotyczące relacji społecznych, takie jak wycofywanie się z kontaktów albo łamanie prawa, wandalizm
• zachowania autodestrukcyjne, jak nadużywanie alkoholu, narkotyków i innych substancji uzależniających, okaleczanie się, myśli i próby samobójcze.

Co sam możesz zrobić w sytuacji, gdy dostrzeżesz w zachowaniu dziecka niepokojące objawy?

REAGUJ, GDY SIĘ MARTWISZ
Często bagatelizujemy nasze obawy. Mamy nadzieję, że problemy same miną. To błąd! Zawsze warto reagować. Problemy ze zdrowiem psychicznym często się pogłębiają. Alarmująca powinna być każda zmiana w zachowaniu. Jeśli podejrzewasz, że dziecko jest w depresji lub wręcz może planować samobójstwo – zrób coś natychmiast. Odważ się zapytać, jak się czuje, i daj sobie czas na słuchanie. Mówienie o samobójstwie nie zwiększa ryzyka, że dziecko odbierze sobie życie. Może raczej temu zapobiec. Jeśli dziecko nie chce Ci powiedzieć, co się dzieje, znajdź osobę z zewnątrz, z którą łatwiej będzie mu rozmawiać, np. psychologa.
ROZMAWIAJ Z EMPATIĄ, TROSKĄ I ZROZUMIENIEM
Nie mów dziecku: „inni mają gorzej”, „po prostu się uśmiechnij” itp. Zamiast tego powiedz wprost: „jestem obok”, „nie jesteś sam”, „razem to pokonamy”, „kocham cię”. Nawet jeśli nastolatek wycofuje się z kontaktu, zamyka w sobie, odpycha Cię – bardzo potrzebuje Twojego wsparcia. Daj mu odczuć, że jesteś cały czas obok, w gotowości, by pomóc.
ZADBAJ DODATKOWO:
• Zatroszcz się o zachowanie rytmu dobowego dziecka (spanie w nocy, a nie w dzień), wysypianie się i regularne, zbilansowane posiłki.
• Zachęć dziecko do działań, które pomagają zrozumieć i wyrazić uczucia, jak np. pisanie pamiętnika.
• Interpretuj problemy jako coś normalnego, co przydarza się wszystkim i z czym można dać sobie radę. Nie trać przy tym cierpliwości.
• Zachęć dziecko do aktywności fizycznej – ale nie na siłę. Możesz poszukać czegoś, co mu będzie odpowiadało.

Dbałość o zdrowie psychiczne naszych dzieci to także nasze spokojne i przemyślane działanie w odpowiedzi na ich codzienne emocje, potrzeby, oczekiwania, doświadczenia. Nie zawsze znajdujemy w sobie wystarczająco siły i cierpliwości jako dorośli, by reagować bez niepotrzebnych emocji, którymi często nie zjednujemy sobie dzieci do współpracy, a wręcz przeciwnie, doświadczamy z ich strony buntu, niechęci do kontaktu z nami, widzimy ich poczucie zranienia i odrzucenia.
Pomocą dla nas rodziców i wychowawców w tej materii może okazać się materiał
pt. „Jak mówić, żeby dzieci słuchały?”
Jak czytamy we wstępie materiału:
„Pozytywna Dyscyplina jest klasyczną metodą wychowawczą rozwijaną od 30 lat. Jej korzenie sięgają psychologii indywidualnej austriackiego psychoterapeuty Alfreda Adlera, który jako jeden z pierwszych zainteresował się jednostką w szerszym kontekście społecznym i uważał, że wszyscy ludzie mają jedno podstawowe pragnienie: chcą czuć, że przynależą i że są ważni.
Pozytywna Dyscyplina pomaga rodzicom:
– zrozumieć swoje dzieci,
– wspierać ich naturalny potencjał,
- wychowywać je na mądrych, pewnych siebie, odpowiedzialnych i wrażliwych dorosłych,
– skutecznie radzić sobie z codziennymi trudnościami, takimi jak ubieranie się, wychodzenie z domu, sprzątanie, mycie zębów i tym podobne”.
Zachęcam do lektury!
Katarzyna Sobkiewicz

Higiena zdrowia psychicznego obejmuje wdrożenie w życie różnych działań profilaktycznych, które pomagają rozładowywać dzieciom i młodzieży codzienne napięcia, radzić sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi, a dodatkowo wzmacniają więzi rodzinne i przyjacielskie.

Postaw na szczerą i ciepłą rozmowę

Dziecko uczęszczające do szkoły mierzy się z różnymi wyzwaniami. Niektóre z nich mogą być przytłaczające. Dlatego warto rozmawiać z dzieckiem codziennie. Jednak zamiast sztampowego pytania „Jak było w szkole?”, warto powiedzieć, że „Tęskniłam za Tobą, jestem ciekawa, czego się dziś ciekawego dowiedziałeś? Jak czułeś się w szkole na przerwach? Kogo dziś spotkałeś i z kim najlepiej Ci się rozmawiało?”. Takie pytania wskazują na zainteresowanie rodzica, na chęć poznania perspektywy dziecka.
Kiedy zaczynamy rozmowę, warto skupić 100% swojej uwagi na dziecku, tak, aby widziało, że jest dla nas ważne i słuchamy go z ciekawością. Wspólne rozmowy wzmacniają więzi, powodują, że dziecko ma do rodzica zaufanie, chętnie dzieli się swoim światem. Warto rozmawiać o uczuciach w różnych sytuacjach, swoich pasjach, zainteresowaniach, dzielić się z dzieckiem ciekawymi przemyśleniami.

Doceniaj dziecko za to, że jest

Rodzic dla dziecka jest pierwszą osobą, która pokazuje mu, co jest w życiu ważne, jak jest odbierane, jak jego zachowania widzą inni. Aprobata rodzica oraz jego akceptacja są bardzo ważne, dlatego doceniaj dziecko za jego starania, wysiłek, zaangażowanie. Chwal mówiąc np. „Widzę, ile wysiłku włożyłaś w tę pracę, chyba bardzo się postarałaś?”, „Potrafisz bardzo szybko biegać. Jak się czujesz, że to Ty byłeś pierwszy na mecie?”, „Jak słucham tego, jak śpiewasz, jest mi bardzo przyjemnie. Słychać, że długo ćwiczyłaś tę piosenkę”.

Nasza szkoła dołączyła do projektu MŁODE GŁOWY. Projekt ten obejmuje największe w Polsce, bezpłatne i anonimowe badanie stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży ( w naszej szkole obejmie uczniów klas 4-8),atakże kampanię edukacyjną skierowaną do młodych, rodziców i nauczycieli. Celem jest zwrócenie uwagi na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych, wskazanie związanych z tym wyzwań i przyczynienie się do normalizacji sięgania po pomoc. Planowane są długofalowe działania, które doprowadzą do polepszenia sytuacji zdrowotnej młodych ludzi.

Na stronie Fundacji UNAWEZA (która we współpracy z Fundacją Dbam o Mój Zasięg zainicjowała wspomniany projekt) czytamy:
„Według danych polskiej policji w 2021 r. 1439 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, z czego 127 prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 oznacza to 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży.

Co wzmacnia kondycję psychiczną młodzieży w Polsce, a co podcina im skrzydła? Na kogo mogą liczyć w kryzysowej sytuacji? Do kogo by się zwrócili po pomoc? Badanie ma za cel znalezienie odpowiedzi na te pytania i pogłębienie wiedzy o faktycznych problemach psychicznych młodych ludzi.” MŁODE GŁOWY (unaweza.org)

Strategicznym partnerem całej akcji i główną platformą działań komunikacyjnych jest TikTok.
Zachęcamy do zainteresowania się tą inicjatywą.

Katarzyna Sobkiewicz
Renata Strzałkowska-Jędrasek

Zachęcam wszystkich Rodziców do  zapoznania się z piątym numerem magazynu
„Ze zdrowiem” wydawanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Numer ten poświęcony jest w całości zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży. Link do numeru poniżej:
https://www.nfz.gov.pl/gfx/nfz/userfiles/_public/dla_pacjenta/magazyn_ze_zdrowiem/nfz_nr_5.pdf
Dowiecie się z niego Państwo między innymi tego:
- co chroni nasze dzieci przed rozwojem problemów i zaburzeń psychicznych,
- w jaki sposób możemy wspierać rozwój psychiczny naszych pociech,
- jakie są najczęstsze problemy, które mogą u młodych wywołać kryzys psychiczny,
- jakie sygnały w zachowaniu dzieci i młodzieży powinny nas zaniepokoić i zmusić do działania,
- jakie konkretne działania jako rodzice możemy podjąć w sytuacji stwierdzenia u dziecka problemów natury psychicznej,
- gdzie możemy szukać pomocy,
- czym różni się psycholog od psychoterapeuty i psychiatry.

W naszej szkole  w bieżącym roku szkolnym realizowane są dwa programy z zakresu profilaktyki palenia biernego i czynnego:

  • „NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ" – w klasach II oraz
  • „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” – w klasach V-VIII.

Cel główny programu NIE PAL PRZY MINIE, PROSZĘ:
Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu.

Cele szczegółowe programu:

  • Zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie;
  • Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich;
  • Kształtowanie postaw asertywnych. 

Struktura programu (5 zajęć warsztatowych na następujące tematy):

  • CO TO JEST ZDROWIE?
  • OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
  • CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU ?
  • CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?
  • NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ!

Cel główny programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”:
Zapobieganie paleniu papierosów wśród młodzieży szkolnej.
Cele szczegółowe programu:

  • zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego.
  • zwiększenie świadomości na temat zagrożeń płynących z czynnego i biernego palenia tytoniu.
  • kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich.
  • kształtowanie postaw asertywnych związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie, unikanie zachowań ryzykownych dla zdrowia.

Struktura programu (5 zajęć warsztatowych na następujące tematy):

  •    Poznajmy się bliżej.
  •    Laboratorium ciała.
  •    Naucz się mówić „NIE”
  •    Znajdź właściwe rozwiązanie.
  •    Uwierz w siebie.

Oba programy realizowane są przez wychowawców klas przy wsparciu psychologa szkolnego.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią dołączonych do programów informacji dla rodziców.

Pobierz List do Rodziców

Katarzyna Sobkiewicz

 

Zachęcam do zapoznania się z bardzo ciekawym raportem o ojcostwie, który powstał za sprawą programu „Po pierwsze Rodzina” Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Badanie ogólnopolskie zrealizowano w 2022 roku na grupie 1003 dorosłych mężczyzn w wieku 18-65 lat, a wyniki uzyskane wskutek tego badania wskazują między innymi na to, że:

  • Dorośli mężczyźni nie mają wyobrażenia wzoru dobrego ojca.
  • Według większości z nich natomiast do cech dobrego ojca wcale nie należą pozycja społeczna, zarobki czy wykształcenie, ale przede wszystkim takie cechy, jak czułość, troskliwość, opiekuńczość, dobroć, a także poświęcanie czasu dzieciom, zabawa z dziećmi, cierpliwość, bycie pomocnym, posiadanie u dzieci autorytetu, odpowiedzialność, bycie godnym zaufania i dawanie rodzinie poczucia bezpieczeństwa.
  • 79% ojców deklaruje, że świadomie planowali zostanie tatą.
  • Większość ojców jest zadowolona z okoliczności zostania ojcem i nie chciałaby w tej kwestii żadnej zmiany.
  • Czynnikiem zasadniczo wpływającym na decyzję ojców o powiększeniu rodziny jest najczęściej dobra relacja z matką dziecka.
  • Pragnienie posiadania większej liczby dzieci wzrasta wraz z wysokością dochodów, przy czym jako najważniejszych czynnik sprzyjający powiększeniu rodziny badani wskazują miłość do żony i dzieci.
  • Ojcowie posiadający 1 lub 2 dzieci spodziewają się, że kolejne dziecko to wyzwanie finansowe, podczas gdy ojcowie trojga i więcej dzieci wskazują raczej na sprawy organizacyjne i czas.
  • Ojcowie ogólnie wysoko oceniają swoje kompetencje.
  • ¼ badanych ojców zaangażowała się na różne sposoby w pomoc uchodźcom z Ukrainy.

Szczegółowe wyniki badania zawarte są w linku poniżej:

Pobierz Raport stato'22 - największe w Polsce badanie o ojcostwie. Zostać tatą


Znajdziecie w nim Państwo również artykuły eksperckie, w których porównano wyniki badań z trzech poprzednich lat.
Owocnej lektury!