Psycholog szkolny
Psycholog szkolny - mgr Katarzyna Sobkiewicz
Godziny pracy psychologa szkolnego w roku szkolnym 2021/2022:
Poniedziałek - 11.15-15.15,
Środa 11.30-15.30.
JAKIE SYGNAŁY ŚWIADCZĄ O PROBLEMIE NASZEGO DZIECKA Z KORZYSTANIEM Z KOMPUTERA I INTERNETU?
Korzystanie przez nasze dziecko z komputera/Internetu może nas zaniepokoić i świadczyć o nadużywaniu bądź nawet uzależnieniu, jeśli zauważymy u młodego człowieka następujące objawy:
- SILNE PRAGNIENIE KORZYSTANIA Z KOMPUTERA/INTERNETU, ZAABSORBOWANIE AKTYWNOŚCIĄ W INTERNECIE
- ZŁE SAMOPOCZUCIE PSYCHICZNE WYWOŁANE BRAKIEM DOSTĘPU DO KOMPUTERA/INTERNETU
- CORAZ CZĘSTSZE I DŁUŻSZE LOGOWANIE SIĘ DO INTERNERU, MIMO ZŁEGO WPŁYWU TAKIEGO ZACHOWANIA NA RELACJE Z NAJBLIŻSZYMI
- OGRANICZENIE LUB CAŁKOWITA UTRATA POZAKOMPUTEROWYCH ZAINTERESOWAŃ
- ZANIEDBYWANIE OBOWIĄZKÓW
Znając te sygnały ostrzegawcze możemy szybko zareagować i podjąć działania, dzięki którym uchronimy nasze dziecko przed rozwojem problemu.
WPŁYW NIEKONTROLOWANEGO KORZYSTANIA Z KOMPUTERA/INTERNETU NA ROZWÓJ I ZDROWIE NASZYCH DZIECI
Możemy mówić o kilku obszarach rozwoju naszych dzieci, w których nadmierne korzystanie z komputera/Internetu może być poważnym zagrożeniem:
- ZDROWIE SOMATYCZNE – problemy ze wzrokiem (podrażnienie błony śluzowej, zaczerwienienie i pieczenie oczu, podwójne widzenie, widzenie za mgłą); obniżenie sprawności ruchowej, wady postawy, usztywnienie partii mięśniowych kręgosłupa, otyłość, nadwyrężenie mięśni nadgarstków.
- ROZWÓJ EMOCJONALNY – chodzi tu przede wszystkim o treści, na które nasze dzieci mogą natknąć się w Internecie, a które nie są dostosowane/odpowiednie do ich wieku, np. treści o charakterze seksualnym (albo nawet pornografia). Treści przesiąknięte agresją, przemocą mogą wywoływać u naszych dzieci lęk, przerażenie, a w konsekwencji prowadzić do koszmarów sennych, utraty apetytu, dolegliwości bólowych, nadmiernego apetytu. Tego rodzaju treści na zasadzie modelowania, czyli wzorców agresywnych zachowań, mogą przyczyniać się do wzrostu agresji u dzieci.
- ROZWÓJ POZNAWCZY I INTELEKTUALNY – trudności w szkole wywołane zmęczeniem, problemami z koncentracją i myśleniem; opóźnienie rozwoju mowy. Wiele z treści Internetowych, którymi karmią się nasze dzieci (memy, dowcipy, filmiki ośmieszające innych) trudno nazwać mądrymi i sprzyjającymi rozwojowi intelektualnemu.
- ROZWÓJ SPOŁECZNY – ograniczenie bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami, zubożenie i spłycenie relacji z kolegami i koleżankami, co w dalszej kolejności może prowadzić do zaburzenia zdobywania przez dzieci umiejętności potrzebnych w kontakcie z drugim człowiekiem w rzeczywistości.
- ROZWÓJ MORALNY – zagrożeniem dla jego prawidłowego kształtowania się u młodego człowieka są wspomniane wcześniej treści związane z przemocą, pornografią.
CO MOŻE CHRONIĆ NASZE DZIECI PRZED NADMIERNYM KORZYSTANIEM Z INTERNETU?
Większość z nas dorosłych, a tym bardziej naszych dzieci, korzysta z komputera i Internetu. Jest to narzędzie, które szczególnie w ostatnim czasie stało się istotnym narzędziem do nauki czy pracy. Nadal jednak pozostaje jednym z częstych sposobów spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież. Jak pokazują doświadczenie i obserwacje najbardziej narażone na ryzyko pojawienia się problemów z Internetem (chodzi przede wszystkim o nadużywanie Internetu) mają dzieci:
- nieśmiałe, lękliwe, o niskim poczuciu własnej wartości,
- z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej oraz skłonne do podejmowania ryzyka dla „dreszczyka emocji”,
- z zachowaniami agresywnymi (szczególnie w sytuacji, gdy dziecko miało w sieci kontakt z agresją i grami opartymi na przemocy,
- które nie są zachęcane do aktywnego i konstruktywnego spędzania czasu wolnego i nie posiadają w swoim otoczeniu takich wzorców,
- którym rzadko okazuje się miłość i wsparcie,
- z niedostateczną kontrolą rodziców nad tym, jak dziecko spędza swój czas wolny,
- które czują się mniej związane z kolegami i wolą spędzać czas wolny w domu,
- które mają gorsze wyniki w nauce, doświadczają stresu w szkole oraz mają słabą więź ze szkołą.
W jaki zatem sposób możemy chronić nasze dzieci przed nadmiernym korzystaniem z Internetu i komputera? Badania pokazują, że najbardziej istotnym czynnikiem chroniącym dzieci jest wsparcie ze strony rodziców i opiekunów, a także monitorowanie, sprawdzanie, w jaki sposób dziecko spędza swój czas wolny. Mniej narażone na wspomniane problemy są również dzieci, które aktywnie spędzają czas ze swoimi rodzicami, rozwijają pasje i zainteresowania, mają pozytywną samoocenę, nawiązują pozytywne relacje z innymi, uprawiają aktywność fizyczną.
Warto wykorzystać tę wiedzę. Oto również kilka propozycji, które my jako rodzice możemy wziąć pod uwagę, jeśli chcemy uniknąć problemowego korzystania przez nasze dziecko z komputera i Internetu:
- Ustalenie, ile czasu dziecko może spędzać przy komputerze czy w Internecie.
- Sprawdzanie, z jakich gier korzysta dziecko (weryfikacja w systemie PEGI).
- Korzystanie z opcji „kontroli rodzicielskiej w komputerze/telefonie.
- Blokada stron nieodpowiednich dla dziecka.
- Wspólne korzystanie z dzieckiem z Internetu.
Jak my rodzice do tej pory podchodziliśmy do tematu korzystania przez nasze dziecko z komputera/telefonu? Warto zatrzymać się i zweryfikować swoją postawę właśnie teraz, zanim mielibyśmy znacznie trudniejszy problem do rozwiązania w rodzinie.
Na podstawie poradnika „Wspólne kroki w cyberświecie” dr Agnieszki Pisarskiej.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
- Nie lubię hałasu
- Czasami denerwuję się bardziej
- Bywam ruchliwy i wycofany
- Wymyślam dziwne zabawy
- Nie zawsze dobrze sobie radzę
Ale i tak mogę być twoim kolegą !
Szanowni Państwo,
W czasie pandemii i wynikających z niej zagrożeń forma edukacji ze standardowej zmienia się po raz kolejny na zdalną. Wszystko to w trosce o uczniów i ich rozwój. Zajęcia lekcyjne, specjalistyczne, czy dodatkowe mają zupełnie inną odsłonę.
Zwracajmy uwagę na zachowanie dziecka, które może świadczyć o tym, że nie radzą sobie z tą sytuacją - odizolowania od szkoły, rówieśników i nauczycieli, którzy również są dla nich ważni. Służę swoją radą i pomocą w sytuacjach trudnych. Zachęcam do kontaktu nawet w zwykłych sprawach, tak po prostu porozmawiania o tym jak sobie Państwo radzicie w tej „innej” rzeczywistości.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie,
Wasz szkolny psycholog - Katarzyna Korzeń
Cel pracy psychologa
Do zadań psychologa w szkole należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Drodzy rodzice,
Korzystajcie z pomocy psychologa szkolnego, gdy:
- macie problemy w relacjach z dzieckiem,
- doświadczacie trudności wychowawczych,
- chcielibyście dowiedzieć się, jak pomóc dziecku w sytuacji trudnej, kryzysowej,
- chcielibyście dowiedzieć się, jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem lub trudnymi emocjami,
- chcielibyście skuteczniej komunikować się z dzieckiem,
- coś w zachowaniu dziecka martwi Was lub niepokoi,
- potrzebujecie wsparcia lub rady w sytuacji trudnej, kryzysowej,
- chcielibyście porozmawiać z kimś, kto Was wysłucha.
Drodzy uczniowie,
Korzystajcie z pomocy psychologa szkolnego, gdy:
- macie problemy w relacjach z rówieśnikami, nauczycielami, rodzicami,
- przeżywacie trudności osobiste, rodzinne lub szkolne,
- nie radzicie sobie ze stresem lub trudnymi emocjami (złość, smutek, lęk),
- potrzebujecie wsparcia lub rady w sytuacjach trudnych, kryzysowych,
- doświadczacie trudności w nauce,
- chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej o życiu psychicznym człowieka,
- chcielibyście porozmawiać z kimś, kto Was wysłucha.
DO POBRANIA
Zachęcam do pobrania i zapoznania się z następującymi artykułami:
Jak uczyć dzieci prawdomówności