Psycholog szkolny

PONIEDZIAŁEK  12.25-15.20
WTOREK 11.40-14.25
ŚRODA 11.40-15.15
CZWARTEK 9.35-10.35; 10.35-11.35 - dodatkowa godzina dostępności;
11.35-14.25
PIĄTEK 14.25-15.20

W 2025 rok Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wchodzi z kampanią “PROszę o poMOC”, skierowaną do młodych ludzi, do której jako społeczność szkoły chcemy się dołączyć.

A oto apel do dzieci i młodzieży poprzedzający kampanię:

„S jak Styczeń. S jak Start.
Mamy dla Was niespodziankę
W oparciu o doświadczenie tysięcy rozmów w telefonie zaufania 116 111, o potrzeby i obawy wyrażane tutaj – w sferze social mediów: na Instagramie i TikToku, startujemy z kampanią “PROszę o poMOC”, która ma na celu…
Aj, rozgadaliśmy się, a mieliśmy być tajemniczy
Teraz zdradzimy tylko tyle: w styczniu spotkają się tutaj z Wami cudne Twórczynie, które we współpracy z nami przygotowały coś wyjątkowego.
Obserwujcie nas pilnie w tym miesiącu. I trzymajcie kciuki, żeby się nam udało nie wysypać przed czasem, cóż to za kampania. A może sami się tego domyślicie?
Nie ukrywamy, że czekamy na Wasze wrażenia i komentarze pod nadchodzącymi publikacjami.
Stay tuned!
P.S. Pewnie wiecie, że nie jesteśmy fankami i fanami noworocznych postanowień, ale w tym roku tutaj postanowienie jest takie: gadać dużo o zdrowiu psychicznym – tak, żeby było to dla Was pomocne, praktyczne i użyteczne.”
—————————————-
Zadanie realizowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowane przez Ministra Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia
#CentrumWsparcia #TelefonZaufaniadlaDzieciiMłodzieży #MinisterstwoZdrowia #FDDS #FundacjaDajemyDzieciomSiłę #ZdrowiePsychiczne #PROszęopoMOC

#rok #wchodzimy #kampanią #PROszę #poMOC #skierowaną #młodych #ludzi

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który ma na celu podniesienie świadomości na temat problemów zdrowia psychicznego na całym świecie, mobilizacji działań na rzecz wsparcia zdrowia psychicznego oraz walki ze stygmatyzacją osób z problemami psychicznymi. W 2024 roku hasło obchodów brzmi: „Zdrowie psychiczne w pracy”. Bezpieczne i zdrowe środowisko pracy może działać jako czynnik ochronny dla zdrowia psychicznego.

Przy tej okazji warto odświeżyć temat KRYZYSU PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY – JAK GO ROZPOZNAĆ I GDZIE SZUKAĆ POMOCY.

Z informacji dostępnych na stronie www.nfz.gov.pl wynika, że:

  • Rośnie liczba dzieci i młodzieży objętych pomocą psychologiczną i psychiatryczną.
  • W 2023 roku takie wsparcie otrzymało ponad 279 tysięcy młodych osób, co pokazuje wyraźny wzrost (134,6 proc.) w porównaniu do 2019 roku (119 tysięcy).
  • Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach cyklu "Zdrowie na pierwszym planie" przygotował film edukacyjny, o tym jak rozpoznać kryzys psychiczny u dziecka i odpowiednio reagować. Rozmawiamy o tym z dr n. med. Aleksandrą Lewandowską, konsultantem krajowym w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Film dostępny pod linkiem:

Dowiemy się z filmu:

  • jak odróżnić kryzys psychiczny od typowych zachowań w okresie dojrzewania?
  • kiedy należy szukać pomocy u specjalisty?
  • na czym polega pomoc w „czterech zetkach”?
  • jak rodzice mogą wspierać swoje dzieci w trudnych chwilach?

Katarzyna Sobkiewicz

Podobnie jak w zeszłym roku nasza szkoła będzie realizowała na lekcjach wychowawczych program profilaktyczny „GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW”.

Celem programu jest wsparcie dzieci i młodzieży w normalizowaniu rozmów o zdrowiu psychicznym, rozwijanie u nich kompetencji emocjonalno-społecznych i samoświadomości, a także wyposażenie ich w narzędzia do otrzymywania wsparcia. Program dąży również do profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych poprzez edukacje i zmianę postaw.

Inspiracją do stworzenia programu były wyniki badania przeprowadzonego wśród młodzieży w 2023 roku, które ujawniło, iż uczniowie borykają się z samotnością, niska samooceną, ograniczonym poczuciem wpływu na otoczenie, brakiem zaufania do profesjonalnej pomocy i wsparcia społecznego, a także z przemocą rówieśniczą i hejtem.

Program profilaktyczny „GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW” jest programem ogólnopolskim, dobrowolnym i bezpłatnym. W pierwszym pilotażowym roku (2023/2024) zgłosiło swój udział 1500 szkół, w tym i nasza szkoła.

Program oferuje cztery lekcje na każde półrocze, które dostosowane są do grup wiekowych (kl. I-III, IV-VI oraz VII-VIII).

Bardzo ważnym obszarem wsparcia dla dzieci i młodzieży pozostają osoby dorosłe, dlatego w projekcie „Młode Głowy”, którego omawiany program jest istotną częścią, wsparcie udzielane jest również rodzicom/opiekunom oraz nauczycielom. W ramach dodatkowych działań opracowano program wspierający umiejętności rodzicielskie i pedagogiczne. Jest to cykl filmów szkoleniowych, webinarów na żywo i podcastów dla opiekunów dostępny za darmo na stronie www.mlodeglowy.pl.

Program od początku istnienia podlega ewaluacji, której wstępne wyniki zostały podane w czerwcu 2024 roku, a całość ewaluacji dostępna jest na stronie www.mlodeglowy.pl w zakładce „Opis lekcji”. Zajęcia z programu, które ruszą w naszej szkole od października, zostały zmodyfikowane zgodnie z rekomendacjami ewaluacyjnymi i w ramach 2.edycji uczniowie poznają treści programu w odświeżonej formie.

Zachęcamy do śledzenia informacji na temat programu na stronach naszej szkoły i do korzystania z treści zamieszczanych na stronie projektu Młode Głowy (mlodeglowy.pl/aktualnosci/).
Poniżej spot projektu Młode Głowy uświadamiający nam dorosłym, dlaczego tak ważnym jest, by młodzi ludzie widzieli w nas dorosłych prawdziwe źródło wsparcia, chcieli i umieli z tego źródła korzystać:

Katarzyna Sobkiewicz

W naszej szkole w klasach II i III w tym roku szkolnym realizowany był program profilaktyczny "NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ". W ciągu roku szkolnego uczniowie tych klas na zajęciach z wychowawcą mieli okazję zgłębiać tematykę zdrowia, czynników wpływających pozytywnie na zdrowie oraz tego, co zdrowiu szkodzi. Celem zajęć było ponadto wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy. Zwieńczeniem tematyki poruszanej na lekcjach było przygotowanie przez uczniów klas II i III prac plastycznych ilustrujących myśl przewodnią programu i stanowiących swoisty apel do wszystkich palących osób z ich otoczenia. Niech te cenne prace wraz z treścią poniższej ulotki staną się powodem do refleksji dla wszystkich sięgających po papierosa przy dzieciach.

Pobierz ulotkę "Nie pal przy mnie, proszę"

Katarzyna Sobkiewicz

7 czerwca, w Muzeum Historii Polski w Warszawie, odbędzie się ogólnopolska, bezpłatna konferencja poświęcona edukacji i profilaktyce zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce organizowana przez projekt „MŁODE GŁOWY” i Fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Konferencja odbywać się będzie w godzinach 10:00-16:00 (początek rejestracji godz. 9:00). Osoby, które nie mają możliwości uczestniczyć stacjonarnie zaprasza się do udziału w konferencji online.

Tematy, które będą poruszane na konferencji to:

  • Czym jest Pierwsza Pomoc Psychologiczna?
  • „Higiena cyfrowa” – co to właściwie znaczy i dlaczego jest tak istotna?
  • Pierwszy rok z bezpłatnym programem profilaktycznym „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” w polskich szkołach – na czym polega oraz jakie są wyniki przeprowadzonej ewaluacji?

Wszystkich zainteresowanych udziałem w wydarzeniu zapraszamy do rejestracji na stronie: http://konferencja.mlodeglowy.pl

Jesteście już na ostatniej prostej przed egzaminem kończącym szkołę podstawową. Chciałam zachęcić Was do zapoznania się z poradnikiem, w którym znalazły się bardzo przydatne rady dotyczące radzenia sobie ze stresem przed egzaminem i już w trakcie jego trwania.

Pobierz PORADNIK

Pamiętajcie!

Nie tylko sama nauka i przygotowanie bezpośrednie do egzaminu gwarantują Wasz sukces. To również wszystko to, co w ogóle wpływa pozytywnie na nasze zdrowie psychiczne, a więc:

- zarządzanie czasem i nie odkładanie nauki na później,
- odpoczynek i odpowiednie przerwy w nauce,
- optymalna liczba godzin przeznaczanych na sen,
- regularne odżywianie i nawadnianie organizmu,
- aktywność fizyczna, która odpręża i dotlenia umysł,
- czas na chwilę przyjemności.

Życzę Wam dobrego nastawienia do egzaminu oraz satysfakcjonującego Was wyniku. By stres, który w takich sytuacjach musi się pojawić, był dla Was mobilizacją, a nie przeszkodą i pomógł Wam osiągnąć sukces!

Katarzyna Sobkiewicz
psycholog szkolny

Drodzy Rodzice!

Zachęcam do obejrzenia webinarów 7 KLUCZOWYCH NAWYKÓW RODZICA dla rodziców klas 1-3, 4-6 oraz 7-8. Webinary przygotowane zostały w ramach projektu MŁODE GŁOWY.

Co sami autorzy webinarów piszą na ich temat:

“Jeszcze nigdy bycie rodzicem dorastającego dziecka nie było tak wymagające. Dzieci dojrzewają w szalonych czasach, pełnych presji zewnętrznej, nieznanych dotąd zjawisk i wewnętrznych rozterek. A my rodzice – tak zajęci, zapracowani, we własnych wyzwaniach. Jak w tym wszystkim się nie pogubić, nie zwariować i skupić się na tym co najważniejsze i naprawdę działa?

Co daje wytchnienie w relacji z dzieckiem, wspiera rodzica i przynosi spokój i pewność, że dziecko sobie poradzi? Poznaj 7 niezwykłych nawyków rodzica. Tych 20% kluczowych rzeczy, które odpowiadają za 80% dobrego rodzicielstwa. Relacyjna Psychologia Rozwojowa w pigułce. Porusza serca, otwiera oczy, daje Moc. Webinar i sesję dyskusyjną prowadzi Joanna Bylinka, psycholożka i psychoterapeutka, konsultantka rodzicielska, dyrektorka polskiego oddziału instytutu więzi Neufeld Institute, ekspertka i opiekunka możliwości Parenteen.pl”.

Linki do poszczególnych webinarów poniżej:

KLASY 1-3: Webinar. 7 kluczowych nawyków rodzica - dla rodziców dzieci klas I-III szkoły podstawowej ( https://www.youtube.com/watch?v=HXi1iVKzKY4 )

KLASY 4-6: Webinar. 7 kluczowych nawyków rodzica - dla rodziców dzieci klas IV-VI szkoły podstawowej (https://www.youtube.com/watch?v=UD5EMzvrQuw)

KLASY 7-8: Webinar. 7 kluczowych nawyków rodzica - dla rodziców dzieci klas VII-VIII szkoły podstawowej ( https://www.youtube.com/watch?v=waNuhdedqAA )

W dniu 26.października 2023 roku uczniowie klasy 5a wraz z panią Moniką Suwalską, Katarzyną Sobkiewicz i Natalią Rokitą zaprezentowali kolegom i koleżankom z klas 4-8 spektakl profilaktyczny pt. „Moja i Twoja nadzieja”. Scenariusz przedstawienia zainspirowany został znaną większości książką Antoine de Saint Exupery’ego  pt. „Mały Książę”. Historia odegrana przed społecznością starszych uczniów naszej szkoły nawiązała do wędrówki głównego bohatera w poszukiwaniu prawdziwej przyjaźni, a także źródła prawdziwego szczęścia.

W trakcie swojej drogi Mały Książę ląduje w pierwszej kolejności na Planecie Nieustającej Ucieczki, na której poznaje, na czym polega zniewolenie człowieka przez alkohol. Na drugiej planecie, którą odwiedza, spotyka króla, który nie ma władzy, kontroli nad swoim życiem, bo jest z kolei w sidłach zniewolenia przez narkotyki. Trzecia planeta-Planeta Otumanienia okazuje się zamieszkana przez grono młodych ludzi, ale i dorosłych wpatrzonych ślepo w ekrany swoich smarfonów, z którymi Małemu Księciu nie udaje się nawiązać żadnego kontaktu, a tym bardziej przyjaźni. Mimo tak rozczarowującej i wydawaćby się mogło przygnębiającej podróży, spektakl kończy się tytułową nadzieją, nadzieją na to, że bez pomocy zdradliwych używek każdy człowiek ma szansę w swoim życiu odnaleźć prawdziwą miłość, przyjaźń i szczęście.

Jeszcze raz dziękujemy serdecznie uczniom klasy 5a za zaangażowanie w przygotowanie spektaklu. Jesteśmy również wdzięczni panu Tomaszowi Kubiakowi za pomoc w oprawie muzycznej, pani Dominice Grygiel oraz Antosi Sobkiewicz z kl.6b za wsparcie oprawy plastycznej. Mamy nadzieję, że obejrzany spektakl okaże się dla uczniów naszej szkoły źródłem cennych refleksji i pomocą w dokonywaniu dobrych wyborów

Monika Suwalska
Katarzyna Sobkiewicz
Natalia Rokita

W bieżącym roku szkolnym w okresie od października 2023 roku do maja 2024 roku nasza szkoła realizuje w klasach 1-8 program profilaktyczny „Godzina dla Młodych Głów” Fundacji UNAWEZA. Punktem wyjścia do utworzenia programu stał się raport z ogólnopolskiego badania „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w którym w całej Polsce udział wzięło ponad 184 tys. uczniów klas 4-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich (raport z tego badania dostępny jest na stronie www.mlodeglowy.pl).

Wyniki tego badania wyraźnie wskazują na potrzebę działań w kierunku wzmacniania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Działania te są również zgodne z kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024.

Główne cele programu „Godzina dla Młodych Głów” to:

  • przygotowanie dzieci i młodzieży do rozmowy o przeżywanych przez nich emocjach;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania czterech podstawowych emocji i określania własnych potrzeb;
  • budowanie samoświadomości i dobrostanu wśród uczniów;
  • normalizacja tematu sięgania po specjalistyczną pomoc (każde dziecko otrzyma informację, gdzie i w jaki sposób może szukać pomocy);
  • zaopatrzenie dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów i wychowawców w narzędzia, dzięki którym udzielanie komuś pomocy i osobiste korzystanie z niej będzie znacznie prostsze;
  • profilaktyka zachowań autodestrukcyjnych wśród dzieci i młodzieży;
  • edukacja i działania profilaktyczne.

W ramach programu przewidzianych jest 8 zajęć warsztatowych (1 raz w miesiącu), które będą przeprowadzane według przygotowanych scenariuszy osobno dla każdej grupy wiekowej, tj. w klasach 1-3, 4-6 oraz 7-8 przez wychowawców tych klas oraz psychologa szkolnego - koordynatora projektu Młode Głowy w naszej szkole.

W pierwszym półroczu w ramach zajęć uczniowie zostaną zapoznani z zasadami udzielania Pierwszej Pomocy Psychologicznej, które są zgodne z wytycznymi UNICEF. Zajęcia będą wzmacniać u młodych ludzi takie kompetencje jak: rozpoznawanie emocji, nazywanie potrzeb, stawianie granic czy komunikowanie potrzeby wsparcia. W drugim semestrze warsztaty będą w swej tematyce skupiać się na higienie cyfrowej i bezpieczeństwie w sieci.

Docelowo program ma wspierać również nauczycieli i rodziców, opiekunów. W ramach dodatkowych działań autorzy projektu przygotowują program wspierający umiejętności rodzicielskie. Jego celem będzie wzmocnienie relacji rodzinnych, towarzyszenie dzieciom i młodzieży w radzeniu sobie z wyzwaniami dzisiejszego dynamicznie zmieniającego się świata. Materiały z nagraniami będą ogólnodostępne na stronie www.mlodeglowy.pl jeszcze w tym roku.

Katarzyna Sobkiewicz
Psycholog szkolny

Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka - jest to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego 2023. Inicjatorzy wydarzenia to Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Światowa Federacja Zdrowia Psychicznego, które zwracają tym samym szczególną uwagę na fakt, iż na całym świecie osoby cierpiące na choroby psychiczne w dalszym ciągu doświadczają naruszeń praw człowieka, jak wykluczanie z życia społecznego i dyskryminacja.

Czym jest zdrowie psychiczne?

Zgodnie z definicją WHO zdrowie psychiczne oznacza nie tylko brak zaburzeń czy choroby, ale także potencjał psychiczny człowieka, umożliwiający zaspokojenie własnych potrzeb, osiąganie sukcesów, czerpanie radości i satysfakcji z życia, sprzyjający nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z innymi ludźmi oraz aktywnemu udziałowi w życiu społecznym. Dobre zdrowie psychiczne ma kluczowe znaczenie dla naszego ogólnego zdrowia. Schorzenia psychiczne mają bowiem wpływ na zdrowie fizyczne, dobre samopoczucie, aktywność zawodową i relacje międzyludzkie.

Według WHO w ciągu najbliższych lat zaburzenia psychiczne będą jednym z głównych problemów zdrowotnych dotykających ludzkość.

Jedną z takich chorób natury psychicznej, która nie pozawala normalnie uczyć się, pracować, jeść, spać, jest, depresja.
Najczęstsze jej objawy to:
- przewlekły stan obniżenia nastroju,
- dominującym odczuciem jest smutek i przygnębienie,
- zaburzenia apetytu, nadmierne zajadanie się lub brak apetytu, brak odczuwania przyjemności,
- problemy ze snem,
- poczucie bezsilności, bezsensu życia,
- wahania nastrojów.

Jak możemy poprawić naszą kondycję psychiczną?
Aby zadbać o zdrowie psychiczne i zapobiegać depresji powinniśmy prowadzić zdrowy styl życia, a w szczególności: dbać o wypoczynek, wysypiać się regularnie, prowadzić aktywny tryb życia. Wysiłek fizyczny obniża poziom stresu i lęku oraz poprawia samopoczucie. Należy jednak mieć na uwadze, że nawet regularna aktywność fizyczna w przypadku wystąpienia choroby, nie jest w stanie zastąpić tradycyjnego leczenia farmakologicznego lub psychoterapii, lecz stanowi czynnik prewencyjny oraz wspomagający leczenie wielu zaburzeń związanych z funkcjonowaniem mózgu. Powinniśmy odżywiać się zdrowo - dieta i nawyki żywieniowe odgrywają znaczące role w prawidłowym funkcjonowaniu naszego układu nerwowego. W jadłospisach warto uwzględnić dania bogate w: witaminy z grupy B, witaminę D3, cynk, kwasy tłuszczowe omega-3, magnez czy selen. Istotne jest ograniczenie przetworzonej i niezdrowej żywności, fast foodów i słodyczy. Powinniśmy również podtrzymywać swoje kontakty z przyjaciółmi i znajomymi. W budowaniu kondycji psychicznej pomocni są inni ludzie, stanowiący nasze wsparcie społeczne, przy czym bardziej efektywne są więzi oparte na kontaktach osobistych a nie przy pomocy mediów społecznościowych. Spędzajmy czas z tymi, których lubimy, zapewnijmy sobie dobre relacje z innymi, bądźmy na bieżąco w kontakcie z najbliższymi.

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Problemy ze zdrowiem psychicznym dotykają coraz większej liczby nastolatków i dzieci.

Jak rodzice i opiekunowie mogą uchronić dzieci przed zaburzeniami psychicznymi i depresją?:

Starajmy się słuchać dziecka i szanować jego zdanie, rozmawiajmy z dziećmi o problemach, o tym, co dzieje się w szkole oraz poza nią; obserwujmy i zwracajmy uwagę na wszelkie zmiany w aktywności dziecka; spędzajmy jak najwięcej czasu razem, pomagajmy organizować czas wolny, ograniczmy czas dziecka przed ekranem komputera, telefonu; pilnujmy prawidłowej higieny dnia - spania, aktywności fizycznej.

Gdzie szukać pomocy?
800 12 12 12 - dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mogą dzwonić również osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.
116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
800 12 00 02 - ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie Niebieska Linia
800 800 605 - infolinia Pomagamy Ministerstwa Edukacji i Nauki.


Katarzyna Sobkiewicz
psycholog szkolny

Drodzy Rodzice!

Gorąco polecam najnowszy numer czasopisma „WychowujMy” (Nr 3(12)/2023) poświęcony w całości tematowi odpowiedzialności. Numer ten dostępny jest w formie elektronicznej pod adresem:

https://wychowujmy.pl/e-wydania/

Chciałabym zwrócić uwagę szczególnie na jeden z artykułów, który bezpośrednio odnosi się do brania przez nasze dzieci odpowiedzialności za proces uczenia się (str.6-7). Zmiany w sposobie oceniania, zainicjowane w naszej szkole w tym roku szkolnym, mają właśnie taki cel, zgodnie zawartą w artykule myślą:

„Dopiero, kiedy dziecko świadomie weźmie odpowiedzialność za swój proces uczenia się, zacznie odnosić prawdziwe sukcesy i będzie z nich niesamowicie dumne, ponieważ będzie miało poczucie sprawczości. Te sukcesy będą - nawet jeśli obiektywnie niespektakularne-budowały jego poczucie własnej wartości, bo będą jego własne”.

Kolejny rok szkolny się zaczął. To czas wielkich wyzwań nie tylko dla naszych dzieci, ale i dla nas rodziców. Chcemy jako rodzice możliwie jak najlepiej wywiązywać się z naszej wyjątkowej roli. Zaspokajać najważniejsze potrzeby naszych pociech, towarzyszyć im w ich codziennych radościach i smutkach, wspierać w trudnych momentach. A wiemy, że tych ostatnich, podobnie jak i w naszym dorosłym życiu, nie zabraknie. Oby tych trosk było jak najmniej, ale gdy już się pojawią, pamiętajcie o tym, że we wspieraniu Waszych dzieci nie jesteście osamotnieni. Jako jedna z wielu osób pracujących w naszej szkole pragnę służyć Państwu pomocą, przede wszystkim jako psycholog szkolny, ale i rodzic, dla którego różne sprawy młodszych i starszych dzieci nie są obce. Zdaję sobie sprawę z tego, że są przeszkody, które blokują rodziców przed spotkaniem z psychologiem. To na przykład obawa, że taka rozmowa będzie przyznaniem się do swoich niedoskonałości czy też po prostu błędów w postępowaniu z dzieckiem. Ale czy istnieje ktoś taki, jak doskonały rodzic, kto żadnych błędów nie popełnia? Otóż nie ma (dotyczy to również rodzica-psychologa:)). Ale jest ktoś taki jak wystarczająco dobry rodzic, który ma na względzie dobro dziecka i nim się przede wszystkim kieruje, choć nie zawsze pozwala mu to uniknąć nietrafionych decyzji co do swoich podopiecznych. Inna przeszkoda w tym, by umówić się na konsultacje z psychologiem, to przekonanie, że to nic nie pomoże. Czasem do naszych trudności wychowawczych, czy problemów, które obserwujemy u dziecka, wdziera się poczucie bezsilności, bezradności. Szczególnie wtedy, gdy z takimi troskami pozostajemy długo sami. Łatwo wtedy o myślenie, że taka rozmowa pewnie niewiele wniesie. I tu odpowiem, iż owszem, zdarzają się sytuacje, że psycholog nie zadziała od razu i nie usunie problemu w sposób natychmiastowy. Może jednak nakierować na inne tory, wraz z rodzicem, który przecież najlepiej zna swoje dziecko, znaleźć inne, nowe rozwiązanie zaistniałego problemu. Niekiedy, potrzebuje skierować na dodatkowe badania, np. w poradni psychologiczno-pedagogicznej czy też wskaże potrzebę konsultacji z innym lekarzem specjalistą. Zawsze jednak po to, by dotrzeć do sedna problemu i tym samym nieść możliwie najskuteczniejszą pomoc. Mam świadomość jeszcze jednej bariery, która czasem nie pozwala nam się spotkać w sprawie Państwa dzieci. To ten sam powód, dla którego i niektórzy uczniowie, nie docierają do gabinetu psychologa, choć czują potrzebę takiej pomocy i mają ją pod ręką w szkole. To po prostu przekonanie, że nie zachowam dyskrecji i ujawnię treść rozmów innym członkom społeczności szkolnej. Rozwiewając te obawy, odpowiem tak. Moja praca byłaby całkowicie bez sensu, gdybym nie zachowywała w tajemnicy powierzanych mi problemów, historii. Zobowiązuje mnie do tego etyka zawodowa, ale i szacunek do drugiego człowieka i spraw, które mi powierza.

Drodzy Rodzice, pamiętajcie zatem o możliwości skorzystania z mojej pomocy. Może zdarzy się tak, że nie Wy, a ktoś ze znajomych rodziców będzie potrzebował wsparcia i wtedy Wasza wiedza o pomocy psychologicznej w szkole będzie już dla niego pierwszym ratunkiem.

W tym roku szkolnym jestem dostępna w szkole według wspomnianego wcześniej harmonogramu:
Poniedziałek g. 11.50 - 14.25
Wtorek g. 11.45  - 15.15
Środa g. 11.50 - 14.25
Czwartek g. 9.35 - 10.35
12.40 - 13.40 - dodatkowa godzina konsultacji
13.40 - 15.15

Ważne jednak jest to (o czym wiedzą rodzice, z którymi miałam przyjemność współpracować w poprzednich latach), że mimo tych stałych godzin jestem elastyczna i zawsze staram się tak dostosować swój czas, by do spotkania doszło. Zachęcam serdecznie do kontaktu bezpośredniego w szkole lub poprzez dziennik Librus i życzę spokojnego i pełnego dobrych doświadczeń roku szkolnego zarówno dla Państwa jak i Państwa dzieci.

Z wyrazami szacunku
Katarzyna Sobkiewicz
psycholog szkolny

„Pewności siebie można się nauczyć, ćwiczyć ją i opanować do mistrzostwa – tak jak każdą inną umiejętność.”  
Barrie Davenport

W okresie 28.02.2023r. – 06.06.2023r. 10 uczniów naszej szkoły z klas 4-6 wzięło udział w zajęciach Treningu Pewności Siebie prowadzonych przez pedagoga specjalnego i psychologa szkolnego. Sama metoda treningu opracowana została przez psycholog Joannę Węgrzynowską ze Stowarzyszenia Bliżej Dziecka. Celem zajęć była pomoc uczniom w budowaniu adekwatnej samooceny, podniesienie poczucia własnej wartości i skuteczności, kształtowanie i wzmacnianie poczucia pewności siebie w różnych sytuacjach społecznych, rozwijanie umiejętności lepszego radzenia sobie w sytuacji presji rówieśniczej. Wszystkich uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział i zaangażowanie w trakcie zajęć. Wierzymy, że przebyty trening stanie się dla Was początkiem nowej drogi, dającej Wam dużo satysfakcji zarówno takiej wewnętrznej, jak i tej w kontaktach z innymi ludźmi. Wszystkich zaś uczniów zainteresowanych odbyciem wspomnianych zajęć gorąco zapraszamy w nowym roku szkolnym 2023/2024

Monika Suwalska
Katarzyna Sobkiewicz