Koło przyrodnicze

W ramach realizacji projektu ekologicznego uczniowie koła przyrodniczego zorganizowali akcję pt.  „Wymień się książką”. To działanie miało  na celu popularyzację czytelnictwa poprzez dzielenie się książkami, ale także propagowanie wśród uczniów  idei zero waste tj. niewyrzucania i dzielenia się nadmiarem.

Opracowując projekt, który sprawi, że nasza szkoła będzie EkoSzkołą nie mogliśmy zapomniećo znaczeniu  wody i pszczół w przyrodzie.  W celu podkreślenia  znaczenia wody w przyrodzie  i konieczności jej oszczędzania, uczniowie koła przyrodniczego umieścili  w toaletach plakaty przypominające o zakręcaniu wody w kranie. Ostatnim działaniem uczniów koła przyrodniczego w ramach realizacji zadania konkursowego „Jestem Eko” było przygotowanie tablicy na temat znaczenia  pszczół w przyrodzie.

Realizacja  wszystkich zadań w ramach konkursu „Jestem Eko” sprawiła uczniom  dużo radości i uczyniła z nich ambasadorów działań i zachowań ekologicznych w ich najbliższym otoczeniu.

Anna Szczypińska

Nadszedł czas na realizację zadania konkursowego „Jestem Eko”.  Konkurs   polega  na opracowaniu  przez  Koło Przyrodnicze  projektu ekologicznego związanego z tematami  realizowanymi  w Projekcie „Jestem Eko”.  Uczniowie Koła Przyrodniczego opracowali   projekt, który sprawi,  że nasza szkoła będzie  Ekoszkołą.  Pierwszym działaniem  pro- natura  uczniów   było  posianie roślin miododajnych.

Rośliny miododajne  będą powodem do dumy i piękną ozdobą, ale przede wszystkim ogromnym wkładem w pomoc pszczołom, które są nam niezwykle potrzebne. Przez nieustanny rozwój infrastruktury pozostało już niewiele naturalnych miejsc, z których mogą one pozyskiwać nektar, dlatego warto pomagać im przynajmniej w taki sposób.

Kolejnym krokiem uczniów było  zamontowanie domków  dla owadów i karmników dla ptaków. Owady kojarzą nam się zwykle ze szkodnikami, które zwalczamy skąd więc pomysł, żeby budować dla nich domki i dbać o to, żeby nie zginęły? Trzeba pamiętać, że wśród owadów wiele jest tych pożytecznych, które zapylają rośliny np. pszczoły, murarki i trzmiele oraz tych, które zwalczają  szkodniki takich jak biedronka  czy złotook.  Dzięki nim rośliny mogą się rozmnażać i owocować oraz nie grozi im np. niszcząca je mszyca. Domki dla owadów wpisują się również w zgodny z naturą i ekologiczny styl życia, ponieważ przywracają naturalną równowagę w środowisku i chronią gatunki, którym bez takiej pomocy grozi wyginięcie.

Anna Szczypińska

W lutym odbyły się już czwarte zajęcia koła przyrodniczego w ramach konkursu „Jestem Eko”Celem zajęć było kształtowanie świadomości ekologicznej w życiu szkolnym ucznia, zaangażowanie  uczniów i nauczycieli w przeprowadzeniu zmian pro-natura w szkole. Ważnym elementem zajęć było także uświadomienie  uczniom, że nawet proste działania mają znaczenie i są widoczne w większej skali.

Na zajęciach  uczniowie wspólnie z nauczycielem określili metody  oraz proste i praktyczne działania, dzięki którym szkoła  stanie się jeszcze bardziej Eko. Pierwszym działaniem pro-natura przyczyniającym się do ochrony środowiska będzie zorganizowanie kiermaszu książki, na którym zostaną wymienione  już przeczytane książki. Kolejnym ważnym krokiem będzie  pomoc ptakom i owadom. W tym celu uczniowie zainstalują karmniki  dla ptaków oraz domki dla owadów.

W ramach konkursu  „Jestem EKO”  odbyły się kolejne zajęcia koła przyrodniczego, których  celem było  kształtowanie pozytywnych postaw pro-natura, wyrabianie nawyku wspomagania przyrody, kształtowanie  szacunku  do otaczającego środowiska naturalnego.

Głównym zadaniem uczniów było wykonanie karmników dla ptaków z materiałów recyklingowych, które umieściliśmy na drzewach wokół szkoły.  Poprzez dokarmianie ptaków  uczniowie aktywnie włączyli się we wspieranie środowiska naturalnego.

Anna Szczypińska

W dniu 30 listopada odbyły się drugie zajęcia o tematyce ekologicznej  w ramach konkursu „Jestem Eko” Temat zajęć: Jestem  Eko-Eko oszczędzanie. Jak oszczędzać energię i zasoby.
Celem zajęć było pokazanie prostych i praktycznych działań, których zadaniem jest wdrożenie oszczędności energii   i  zasobów w codziennym życiu. Uczniowie na zajęciach poznali, również skutki  niegospodarnego oszczędzania energią i zasobami.
Na zajęciach uczniowie pracowali w grupach. Wzięli udział w dyskusji „Jak sami mogą zmniejszyć ilość zużywanej energii i zasobów w codziennym życiu.
Na koniec zajęć uczniowie  zabawili się w ekspertów od oszczędzania energii, gazu i wody.

W dniu 26 października odbyły się pierwsze zajęcia o tematyce ekologicznej  w ramach konkursu  „Jestem Eko”.

Celem zajęć było:
-Pokazanie prostych i praktycznych działań pro-natura w codziennym życiu,
- wzbudzanie kreatywności i aktywności ucznia,
-wyrobienie nawyku wielokrotnego użytkowania przedmiotów,
-analiza potrzeb zakupowych ( czy kupno nowych rzeczy jest niezbędne).
Na zajęciach  uczniowie  zdobyli praktyczną wiedzę  i wskazówki jak na co dzień żyć i nie zaśmiecać  środowiska naturalnego, jak zminimalizować ogromna produkcję odpadów oraz zapoznali się z takimi pojęciami jak upcykling,  zero waste, zamiennik.
Na zajęciach wykorzystano prezentację multimedialną na temat właściwej segregacji odpadów,  zadania kreatywne, quiz  i  krzyżówkę.