• bal
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • lewa
  • prawa
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
  • p
BIP

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności

Aktualności

Sukcesy w konkursie „Moje spotkania z Puszczą”

W czwartek, 24 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Pionkach odbyło się podsumowanie XXXII edycji konkursu przyrodniczego „Moje spotkania z Puszczą”. Do konkursu można było zgłosić prace w dziedzinie plastyki, fotografii i literatury, a tegoroczny temat brzmiał „Niezwykły świat roślin – moje bliskie spotkania”. Jak co roku na konkurs organizowany przez Kozienicki Park Krajobrazowy wpłynęło mnóstwo prac uczniów z szkół położonych w obrębie Puszczy Kozienickiej, czyli z terenu nadleśnictw: Kozienice, Radom i Zwoleń.

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że wśród laureatów konkursu znaleźli się także nasi uczniowie. Nagrody otrzymali:

w dziedzinie fotografii:
za I miejsce Wiktoria Hołuj z kl. 8b
za II miejsce Michał Olejarz z kl. 8b

w dziedzinie literatury:
za wyróżnienie Agnieszka Waszkiewicz z kl. 6a

Podziękowania za przygotowanie uczniów do konkursu otrzymały p. Agata Styczyńska i p. Anna Rutka. Serdecznie gratulujemy laureatom sukcesów i pięknych nagród. Dziękujemy też wszystkim uczniom, którzy przygotowali konkursowe prace.
Anna Rutka

Wycieczka do Warszawy w ramach programu „Poznaj Polskę”

23 listopada 2022 r. odbyła się ostatnia z wycieczek zorganizowanych w naszej szkole w ramach programu „Poznaj Polskę”. Tym razem z wyjazdu skorzystali uczniowie klasy 6a, 6b oraz klas 8 pod opieką nauczycieli: p. Bernadety Basaj, p. Agnieszki Babańcy oraz p. Anny Rutki. Jednodniowa wycieczka do Warszawy była współfinansowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w łącznej kwocie 3.240 zł.

Celem naszej wycieczki było zapoznanie uczniów ze światowym dziedzictwem przyrodniczym, przybliżenie historii naszego kraju z okresu II wojny światowej oraz uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego poprzez umożliwienie młodym ludziom poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury, historii i osiągnięć polskiej nauki.

Pierwszym odwiedzonym przez nas miejscem było Muzeum Ziemi. W muzeum tym znajduje się obecnie około 190 tys. eksponatów. Możemy podziwiać niesamowitą kolekcję minerałów i skał. W Muzeum Ziemi nie zabrakło również skamieniałości roślinnych i zwierzęcych. Wśród zbiorów możemy odnaleźć prawie kompletny szkielet słonia leśnego – co ciekawe, szczątki te zostały wykopane podczas prac przy budowie warszawskiego metra. Niesamowite, jak ogromnym zwierzęciem był ten słoń, uczniowie stojący obok szkieletu nogi sięgali zaledwie do słoniowego kolana. Duże zainteresowanie wzbudziła kolekcja kamieni i minerałów, a szczególnie jeden eksponat tzw. „złoto głupców”, które zwiodło niejednego poszukiwacza przygód. W ostatniej z sal mogliśmy też podziwiać zbiory bursztynów, skarbów z Morza Bałtyckiego.

Kolejnym punktem programu było Muzeum Powstania Warszawskiego. To wyjątkowe miejsce, które pomaga zrozumieć współczesną Warszawę. Upamiętnia największą akcję zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej. Multimedialna ekspozycja oddaje powstańczą atmosferę Warszawy, pokazuje nie tylko militarne dzieje 63 dni walk, ale także opisuje powojenny terror komunistyczny. Pobyt w muzeum był ogromnym przeżyciem dla uczniów, którzy naocznie mogli się przekonać, jak trudną i ofiarna decyzję podjęli warszawiacy organizując powstanie. Zobaczyli, jak wyglądały walki na ulicach miasta i komunikacja między powstańcami, ale też życie codzienne w zrujnowanym mieście. Mogli przejść repliką warszawskich kanałów, którymi poruszali się powstańcy, obejrzeć materiały filmowe z tamtego okresu, zdjęcia, pamiątki, jak też posłuchać nagrań ze wspomnieniami walczących o wolność stolicy. W kinie 3D zaprezentowany był film „Miasto ruin” ukazujący Warszawę po upadku powstania, zaś w „Sali Małego Powstańca” mogliśmy zobaczyć, czym bawiły się dzieci w czasie wojny i w jakich żyły warunkach.

Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy był „Królewski Ogród Światła”, który jak co roku powstał na terenie Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Jest to wystawa plenerowa, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Wystawę tę ogląda się po zmroku, a prowadzi do niej 75-metrowy świetlisty tunel, w którym rozbrzmiewa muzyka klasyczna. Zobaczyliśmy bramę do ogrodu na dziedzińcu i muzyczno-świetlne atrakcje na tarasie dolnym barokowego ogrodu, zaś w ogrodzie południowym przy Oranżerii czekał na nas labirynt pełnym mitologicznych stworów i zagadek. Na tarasie górnym zobaczyliśmy obserwatorium pełne gwiazd, a następnie udaliśmy się do punktu widokowego,  skąd mogliśmy obserwować Muzyczny Ogród Marzeń wspaniałypokaz świetlny w rytm muzyki. Na koniec czekał na nas przepiękny Ogród Różany, w którym zaskoczyły nas świetliste róże i fontanna. Pamiątkami z pobytu w ogrodzie światła będą na pewno zdjęcia, których zrobiliśmy mnóstwo.

Po całym dniu wrażeń wróciliśmy do domu zmęczeni, ale bardzo zadowoleni. Plan wycieczki łączył w sobie zarówno treści edukacyjne, jak i kulturalne. Dzięki temu wyjazdowi uczniowie mogli się przekonać, że warto odwiedzić miejsca, które w inny, atrakcyjny sposób pokazują nam historię i przybliżają sztukę. Choć oczywiście zrobienie sobie selfie w pięknym ogrodzie świateł było dla wielu uczniów równie ważnym punktem wycieczki.

Anna Rutka

Jesień w obiektywie

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć zrobionych w trakcie zajęć rozwijających kompetencje fotograficzne #LaboratoriaPrzyszłości . Piękno przyrody, ulotne chwile spędzone razem, kreatywnie spędzony czas...

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Szlachetna Paczka 2022

Szkolny Klub Wolontariatu zaprasza uczniów, rodziców i nauczycieli do wzięcia udziału w ogólnopolskiej akcji SZLACHETNA PACZKA, organizowanej przez Stowarzyszenie Wiosna. Akcja polega na udzielaniu pomocy osobom potrzebującym i ich rodzinom na podstawie wcześniejszego rozpoznania ich potrzeb. Osoby potrzebujące otrzymują paczkę odpowiadającą ich indywidualnym potrzebom. W tym roku postanowiliśmy umilić Święta Bożego Narodzenia Pani Halinie.
Pani Halina (86 lat) to samotna osoba, która cierpi na demencję starczą oraz zauważalne są u niej początki Alzheimera. Kobieta ma zaniki pamięci i nie wychodzi z domu, bo jak sama mówi boi się wyjść nawet na ulice, bo wie, że może potem nie wrócić, bo nie będzie pamiętała drogi powrotnej. Do obecnej sytuacji przyczyniły się również choroby, takie jak zwyrodnienie kości, nadciśnienie i niewydolność serca. Najgorsza dla pani Haliny jest samotność, dlatego uwielbia jak odwiedza ją opiekunka z MOPSu. Kobieta utrzymuje się z emerytury i dodatku pielęgnacyjnego w łącznej wysokości 1660 zł. Po odjęciu kosztów utrzymania mieszkania i leczenia w wysokości 1380 zł, pani Halinie pozostaje na życie 280 zł.
Opis potrzeb Pani Haliny:
1. Odzież i obuwie
Pani Halina ma już stare i wysłużone ubrania. Nowy dres, czy piżama bardzo jej się przyda i będzie mogła zaoszczędzić pieniądze.
2. Żywność
Żywność trwała
Herbata, Kawa, Ryż, Kasza, Makaron ,Mąka Cukier Dżem, Olej, Konserwy mięsne
Ciasteczka, herbatniki, budynie, kisiele, płatki kukurydziane
Zakup żywności pozwoli odciążyć budżet domowy pani Haliny.
3.Środki czystości
Pampersy dla dorosłych rozmiar M, mydło / żel myjący , szampon ,pasta do zębów, płyn do płukania,
proszek do prania ,płyny czyszczące ,płyn do mycia naczyń ,papier toaletowy, chusteczki nawilżane
Odzież
Piżama- Rozmiar: M, Uwagi: Ciepła piżama z długim rękawem w ciemnych kolorach
Dres- Rozmiar: M, Uwagi: Dres spodnie + bluza zapinana na suwak w ciemnych kolorach
Kurtka (Przejściowe) -Rozmiar: M, Uwagi: Kamizelka do założenia w domu na zimne dni w ciemnych kolorach
Obuwie : Ciepłe kapcie (domowe) Rozmiar: 41
Brakujące sprzęty gospodarstwa domowego
Rozkładana suszarka do wieszania prania, mop
Szczególne upominki
Ciepły szal, który pani będzie mogła założyć w chłodne wieczory.


Bardzo prosimy o aktywne włączenie się w zbiórkę do dnia 5 grudnia. Liczę na Państwa wsparcie.

Opiekun Szkolnego Klubu Wolontariatu
Anna Szczypińska

Konkurs „Dzień Krajobrazu”

21 listopada został rozstrzygnięty konkurs plastyczny, który był organizowany w ramach Dnia Krajobrazu.

Przedstawicielka Kozienickiego Parku Krajobrazowego, pani Aleksandra Kołacz wręczyła podziękowanie pani dyrektor Monice Bernacik za udział uczniów PSP w Garbatce-Letnisku i Filii w Bogucinie.

Wyróżnieni uczniowie otrzymali równorzędne nagrody-  książkę autorstwa Sławomira Wąsika „Ssaki Mazowieckiego Zespołu Parków Krajobrazowych”.

Nagrody otrzymali:
Lena Banaś
Nina Gwardys
Kacper Kaźmierzak
Bartłomiej Krawczyk
Julia Orłowska
Antoni Pachocki
Magdalena Pachocka
Szymon Szczepanek
Iga Zawodnik

Uczniom gratulujemy. Życzymy sobie, aby krajobraz wokół nas pozostał taki piękny, jak ten przedstawiony na pracach powyżej.

Danuta Matysiak

Rozwiązanie krzyżówki z nr 1 2022/2023

Hasło krzyżówki z numeru 1 2022/2023 gazetki szkolnej "Szkoleś" to: Październik
Nagrody za prawidłowe rozwiązanie krzyżówki otrzymują:
1. Blanka Kwaśnik, kl. 2b
2. Michał Olejarz, kl 8b
3. Oliwia Sobieszek, kl. 8a
Gratulujemy nagrodzonym uczniom, dziękujemy też za wszystkie przesłane odpowiedzi.
Nagrody przekazały nam Lasy Państwowe Nadleśnictwo Zwoleń. Dziękujemy!
Redakcja „Szkolesia”

Wycieczka klas pierwszych do Czarnolasu

 

Blisko nas, bardzo blisko jest takie miejsce... ważne z punktu widzenia polskiej kultury oraz piękne i urocze tak po prostu. To Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. I właśnie tam we wtorek, 22 listopada, pod opieką wychowawców udały się klasy pierwsze. Po dotarciu na miejsce i odebraniu biletów rozpoczęliśmy zwiedzanie. Dwór Jabłonowskich, który jest główną siedzibą muzeum posiada sześć sal, w których mogliśmy obejrzeć wiele wydań dzieł Jana Kochanowskiego, opracowania na temat jego życia i twórczości oraz jego osobiste przedmioty; dębowy fotel, żelazne drzwi. Po wyjściu z dworku wyruszyliśmy na krótki spacer eksplorując park krajobrazowy otaczający dwór. Nie zabrakło również pamiątkowego zdjęcia. Z dużą dawką nowej wiedzy powróciliśmy do szkoły. Pierwszoklasiści z niecierpliwością oczekują kolejnej wycieczki.

Natalia Kęska

WYCIECZKA PO ZIEMI ŚWIĘTOKRZYSKIEJ W RAMACH PROGRAMU "POZNAJ POLSKĘ"

W dniach 26-27 października 2022r. uczniowie klas II naszej szkoły oraz szkoły filialnej w Bogucinie pod opieką nauczycieli p. Moniki Dąbrowskiej, p. Klaudii Ambroszyk, p. Natalii Rokity oraz p. Beaty Pasierbiak   uczestniczyli w 2 - dniowej wycieczce współfinansowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach programu „Poznaj Polskę” w łącznej kwocie 10.000zł.

Celem wycieczki było zwiedzanie dziedzictwa kultury ziemi świętokrzyskiej, poznanie piękna przyrody, zabytków oraz historii tego niezwykłego zakątka naszej Ojczyzny. Pierwszego dnia po dotarciu pod Zamek Królewski w Chęcinach, zbudowany na skalistym wzgórzu, uczniowie wraz z opiekunami rozpoczęli prawdziwą lekcję historii.  Odkrycie ciekawych historii i legend, spacer pięknym traktem królewski oraz informacje dotyczące zamku jako  fortecy niezdobytej przez ponad 250 lat, bardzo zaciekawiły młodych podróżników . Ze wzgórza uczniowie podziwiali piękną panoramę  świętokrzyskiego regionu.

Następny przystanek, to Zagnańsk. Tu sędziwy Dąb Bartek, pomnik przyrody od 1952 roku, wyeksponował swoje imponujące rozmiary, co zdumiało i zachwyciło dzieci.

Kolejna atrakcja wycieczki, to Muzeum Przyrody i Techniki Ekomuzeum im. Jana Pazdura w Starachowicach. W tym miejscu uczniowie poznali największe osiągnięcia polskiej techniki a także wzięli udział w zajęciach z ceramiki.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w pięknej i malowniczej Iłży. Tutaj w Muzeum Regionalnym, uczniowie odbyli lekcję muzealną i wspólnie poszukali odpowiedzi na pytania dotyczące działalności człowieka na przestrzeni wieków. Zamek w Iłży już od podnóży zrobił na dzieciach ogromne wrażenie. Kiedy poznali historię powstania zamku iłżeckiego, siedziby biskupów krakowskich ich ciekawość wzrastała. Zapoznali się z fazami jego budowy i rozbudowy w renesansową rezydencję. Powstanie herbu Iłży i jego przemiany, a także ciekawostki związanej z powstaniem i historia kościołów iłżeckich.

Niezapomnianym przeżyciem był widok z wieży górującej nad średniowiecznym miasteczkiem. Piękna pogoda pozwoliła ujrzeć w oddali zarys Gór Świętokrzyskich.

Wiele ciekawych atrakcji oraz przepiękna pogoda sprawiły, że wycieczka należała do bardzo udanych. Uczniowie już w drodze powrotnej snuli plany o kolejnej, wspólnej wyprawie odkrywającej piękno naszej ojczyzny. Zatem do zobaczenia na polskich szlakach...

Monika Dąbrowska

WYCIECZKA PO ZIEMI ŚWIĘTOKRZYSKIEJ W RAMACH PROGRAMU "POZNAJ POLSKĘ"

W dniach 26-27 października 2022r. uczniowie klas II naszej szkoły oraz szkoły filialnej w Bogucinie pod opieką nauczycieli p. Moniki Dąbrowskiej, p. Klaudii Ambroszyk, p. Natalii Rokity oraz p. Beaty Pasierbiak   uczestniczyli w 2- dniowej wycieczce współfinansowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach programu „Poznaj Polskę” w łącznej kwocie 10.000zł.

Celem wycieczki było zwiedzanie dziedzictwa kultury ziemi świętokrzyskiej, poznanie piękna przyrody, zabytków oraz historii tego niezwykłego zakątka naszej Ojczyzny.

Pierwszego dnia po dotarciu pod Zamek Królewski w Chęcinach, zbudowany na skalistym wzgórzu, uczniowie wraz z opiekunami rozpoczęli prawdziwą lekcję historii.  Odkrycie ciekawych historii i legend, spacer pięknym traktem królewski oraz informacje dotyczące zamku jako  fortecy niezdobytej przez ponad 250 lat, bardzo zaciekawiły młodych podróżników . Ze wzgórza uczniowie podziwiali piękną panoramę  świętokrzyskiego regionu.

Następny przystanek, to Zagnańsk. Tu sędziwy Dąb Bartek, pomnik przyrody od 1952 roku, wyeksponował swoje imponujące rozmiary, co zdumiało i zachwyciło dzieci.

 

Kolejna atrakcja wycieczki, to Muzeum Przyrody i Techniki Ekomuzeum im. Jana Pazdura w Starachowicach. W tym miejscu uczniowie poznali największe osiągnięcia polskiej techniki a także wzięli udział w zajęciach z ceramiki.

 

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w pięknej i malowniczej Iłży. Tutaj w Muzeum Regionalnym, uczniowie odbyli lekcję muzealną i wspólnie poszukali odpowiedzi na pytania dotyczące działalności człowieka na przestrzeni wieków. Zamek w Iłży już od podnóży zrobił na dzieciach ogromne wrażenie. Kiedy poznali historię powstania zamku iłżeckiego, siedziby biskupów krakowskich ich ciekawość wzrastała. Zapoznali się z fazami jego budowy i rozbudowy w renesansową rezydencję. Powstanie herbu Iłży i jego przemiany, a także ciekawostki związanej z powstaniem i historia kościołów iłżeckich.

Niezapomnianym przeżyciem był widok z wieży górującej nad średniowiecznym miasteczkiem. Piękna pogoda pozwoliła ujrzeć w oddali zarys Gór Świętokrzyskich.

Wiele ciekawych atrakcji oraz przepiękna pogoda sprawiły, że wycieczka należała do bardzo udanych. Uczniowie już w drodze powrotnej snuli plany o kolejnej, wspólnej wyprawie odkrywającej piękno naszej ojczyzny. Zatem do zobaczenia na polskich szlakach...

Monika Dąbrowska

Radosny Uśmiech – Radosna Przyszłość

16 i 17 listopada 2022 roku uczniowie klas I-III PSP w Garbatce oraz Szkoły Filialnej w Bogucinie wzięli udział w zajęciach profilaktycznych w ramach programu PCK „Radosny Uśmiech – Radosna Przyszłość”. Zajęcia przeprowadziły uczennice należące do Szkolnego Koła PCK: Agnieszka Waszkiewicz, Paulina Dusińska oraz Magdalena Sałek. O pomoc w realizacji zajęć w filii zostały poproszone wychowawczynie klas.

Na początku lekcji uczniowie zostali zaproszeni do obejrzenia filmu o drużynie doktora Ząbka walczącej z kamieniem nazębnym i próchnicą. Dowiedzieli się, jak ważne jest codzienne dbanie o higienę jamy ustnej. Następnie odpowiedzieli na kilka przygotowanych przez uczennice pytań – okazało się, że dzieciom udało się zapamiętać m.in. jak często należy myć zęby, kiedy pójść do stomatologa i po jakim czasie trzeba wymienić szczoteczkę na nową. W nagrodę otrzymali plakietki z logo programu.

Na koniec uczniowie zostali zaproszeni do udziału w wyzwaniu polegającym na codziennym myciu zębów rano i wieczorem. Wykonanie zadania będą zaznaczać w specjalnych kalendarzykach. Mamy nadzieję, że dzieci sprostają zadaniu i wszystkie kalendarzyki zostaną zapełnione.

Anna Rutka

Wycieczka klas ósmych – Zakopane - Kraków

W dniach 14-16 listopada 2022r. uczniowie klas ósmych pod opieką nauczycieli p. Moniki Bernacik, Agnieszki Rygiel, Waldemara Langi, Damiana Kęski uczestniczyli w 3- dniowej wycieczce  Zakopane- Kraków, współfinansowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach programu „Poznaj Polskę” w łącznej kwocie 15.000.

Celem naszej wycieczki było uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego i umożliwienie młodym ludziom poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy  Zakopane: spacerowaliśmy po Krupówkach; byliśmy z  wizytą w  drewnianym kościółku pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej. Pierwsza część kościoła została wybudowana w 1847 roku przez Sebastiana Gąsienicę Sobczyka wspieranego przez okolicznych mieszkańców oraz Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzysku, gdzie pochowani są m.in. Kornel Makuszyński, Stanisław Witkiewicz czy też Jan Długosz. Obejrzeliśmy  zbiory zebrane  w Muzeum Tatrzańskim oraz wystawę multimedialną Tatrzańskiego Parku Narodowego w  Centrum Edukacji Przyrodniczej. Drugiego dnia po obfitym śniadaniu wyruszyliśmy na pieszą wycieczkę  do Doliny Kościeliskiej. W pięknym słońcu, otoczeni monumentalnymi górami przeszliśmy   dzielnie 15 km. Następnie wróciliśmy do centrum Zakopanego by odwiedzić Muzeum  Karola Szymanowskiego –  willa ATMA – to jedyna placówka muzealna gromadząca pamiątki po  wielkim kompozytorze.

W ostatnim dniu wcześnie rano wyjechaliśmy do Krakowa. Jest to miasto szczególnie nam bliskie  ze względu na naszą patronkę Św. Królową Jadwigę. Kraków- królewskie miasto – przez wieki polityczna, a dziś kulturalna – stolica Polski – położone nad „matką rzek polskich” – Wisłą. Wzgórze wawelskie – Wawel – to przede wszystkim Katedra ze słynnymi kaplicami, z których najbardziej okazałą i rozpoznawalną jest kaplica zygmuntowska. Katedra, to także miejsce pochówku królów polskich i najznamienitszych, najbardziej zasłużonych Ojczyźnie Polaków. Wieża katedry zamyka w swoim wnętrzu wielki dzwon Zygmunta, obwieszczający swoim biciem najważniejsze wydarzenia w kraju, czyli dzwoniący tak naprawdę tylko w ważnych dziejowych momentach życia naszej Ojczyzny. Zamek Królewski na Wawelu i Wzgórze Wawelskie, to najważniejsze historycznie i kulturowo miejsca w Polsce . Od wieków rezydencja królów Polski i symbol polskiej państwowości. Zamek jest obecnie jednym z czołowych muzeów sztuki w kraju. Po wielu dziejowych zawieruchach, uszczuplony znacznie ich zasób, powrócił na Wawel, gdzie my także mogliśmy je podziwiać. Zachwyciły nas także bardzo zbiory skarbca. Wawel pozostanie w naszej pamięci jako miejsce, gdzie u stóp wzgórza króluje smocza jama z ziejącym ogniem wawelskim smokiem. Ponadto wraz z panią przewodnik  zwiedzaliśmy: Dom Długosza, Rynek i Sukiennice. Szliśmy krakowskimi drogami Kardynała Stefana Wyszyńskiego: z ulicy Brackiej, przez Rynek Główny- trasa poszerzona o znany kompleks sakralny na Skałce – Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika.

Wycieczka należała do bardzo udanych, w Zakopanym dopisywała nam piękna pogoda , uśmiechy na twarzach uczniów gościły każdego dnia. Przyroda pożegnała nas jesienną szarugą –  wiatrem, deszczem. Wróciliśmy  bogatsi o niesamowite wrażenia z królewskiego grodu i  pięknych okolic Zakopanego.   

Monika Bernacik

Spotkanie z panią dietetyk w ramach kampanii edukacyjnej #ODWAŻ SIĘ!

We wtorek 15 listopada w naszej szkole gościliśmy panią dietetyk Oliwię Nawrocką z radomskiego odziału Nature House. Spotkanie odbyło się w ramach trwającej kampanii edukacyjnej#ODWAŻ SIĘ!. W czasie prelekcji uczniowie dowiedzieli się jak wygląda piramida żywieniowa z uwzględnieniem produktów, które są szczególnie ważne dla ich prawidłowego rozwoju psychicznego i fizycznego. Pani dietetyk przypomniała, że każdemu posiłkowi w ciągu dnia powinny towarzyszyć warzywa i owoce. Przytoczyła także wiele przykładów produktów, których uczniowie powinni unikać. Należą do nich napoje energetyczne czy produkty fast food. Zwróciła uwagę na nadmierne spożywanie przez młodzież napojów energetycznych i jakie powoduje to skutki w ich organizmach. Po wysłuchaniu prelekcji uczniowie mogli wykazać się zdobytą wiedzą i zostali poproszeni o rozwiązanie na swoich telefonach quizu w aplikacji Kahoot. Pani dietetyk była bardzo zadowolona z wyników quizu, gdzyż świadczyły one o tym, że uczniowie słuchali jej bardzo uważnie. Na zakończenie spotkania pani Oliwia przekazała uczniom przepis na zupełnie naturalny napój energetyczny, który można pić bez obawy, że przyniesie jakieś skutki uboczne. Mamy nadzieję, że zasmakuje on naszym uczniom i już więcej nie kupią „energetyka” w sklepie.

Agata Styczyńska

Kto przeczytał, ten potrafi!

Projektowanie i budowanie? Tak, to świetny pomysł na podsumowanie pracy z lekturą. Zwłaszcza, jeśli lekturą jest lubiana przez dzieci „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy.

Po przeczytaniu książki i poznaniu przygód Adasia, Mateusza, pana Kleksa oraz chłopców ze sławnej szkoły, uczniowie wzięli udział w projekcie, którego celem było zaprojektowanie i zbudowanie makiety akademii z ulicy Czekoladowej. Oprócz trzypiętrowego budynku z kolorowych cegieł, czwartoklasiści stworzyli też park z boiskiem i stawem, ogrodzenie z furtkami do bajek, a w niektórych projektach znalazły się takie elementy, jak piłka-globus, szpak Mateusz, czy kolorowe motyle. Wszyscy pamiętali także o pięknej bramie wiodącej na teren akademii.

Myślę, że uczniowie z klasy 4a świetnie poradzili sobie z tym zadaniem, a efekty ich pracy można obejrzeć na wystawie w sali 112 oraz… na zdjęciach!

Anna Rutka <

#NaszaNiepodległa Wieczornica w Publicznej Szkole Podstawowej w Garbatce- Letnisko

Kiedy myślę Ojczyzna,
szukam drogi
biegnącej w każdym z nas..
Jan Paweł II

 

W dniu 10 listopada 2022 roku, po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, w Gminnej Hali Sportowej odbyła się „Wieczornica z Eneą” z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości. Na spotkanie licznie przybyli mieszkańcy gminy oraz goście: Wójt Gminy Teresa Fryszkiewicz, Przewodniczący Rady Gminy Włodzimierz Mazur, wiceprezes Enea Wytwarzanie ds. pracowniczych Sławomir Zielony i specjalistka od PR-u pani Aneta Wolszczak, radni powiatowi i gminni, dyrektorzy z zaprzyjaźnionych instytucji i placówek.

Uroczystość #NaszaNiepodległa, nad którą honorowy patronat objęła Wójt Gminy Teresa Fryszkiewicz oraz partner wydarzenia   Enea Wytwarzanie, to muzyczna podróż przez 123 lata niewoli do odzyskania upragnionej wolności w 1918 roku. W programie wystąpili: pani dyrektor Agnieszka Babańca i pani wicedyrektor Monika Bernacik, a gościnnie na naszej scenie pojawili się: pan Paweł Kibil oraz absolwentki naszej szkoły - Dominika Rodakowska i Zuzanna Kamińska. Patriotyczne wiersze zaprezentowali recytatorzy: Zuzanna Szewczyk, Piotr Brudzyński, Weronika Starzyk, Maja Pochylska, a doznań estetycznych i muzycznych dopełnili soliści: Małgorzata Kamińska,Weronika Zawodnik, Weronika Starzyk, Martyna Iwanowska, Maria Bachanek, Zofia Brudzyńska, Maja Pochylska, Marlena Maj, Krzysztof Jędrasek, Gabriel Kubiak, a ponadto: pani Agata Styczyńska, pani Monika Rodakowska, pani Martyna Pajączkowska, pani Dominika Rodakowska, pan Paweł Kibil oraz zespół instrumentalny w składzie : Małgorzata, Anna, Michał, Zuzanna Kamińscy, Ada Zawłocka, Maria Bachanek i Weronika Zawodnik. Całości dopełniali żołnierze: Sebastian Gugała, Kacper Śmietanka, Jan Gnyś, Kacper Kopczyński, Mikołaj Wrona, Jakub Zawłocki i towarzyszące im Zuzanna Kęska oraz Gabriela Wilk.

W pięknie udekorowanej hali, przy nastrojowych świecach mogliśmy wysłuchać pieśni i piosenek patriotycznych w wykonaniu solistów, zespołu instrumentalnego i perfekcyjne przygotowanego chóru szkolnego pod kierunkiem Tomasza Kubiaka. Szczególne wzruszenie wywołał występ Niki Kotsiuk , która w spontanicznej wypowiedzi podziękowała za pomoc Polakom i wsparcie towarzyszące jej rodzinie od przyjazdu z Ukrainy do naszego kraju: „Chwała Ukrainie, niech żyje Polska!”. Uczennica złożyła również życzenia wszystkim Polakom z okazji 104 rocznicy odzyskania niepodległości. Łzy zabłysły w oczach wielu z nas.  Natomiast występ najmłodszych uczniów wywołał uśmiech na twarzy widzów. Dzieci, w hołdzie poległym za ojczyznę i z nadzieją na świat bez wojen, wygłosiły podziękowania dla Polski.

Dziś, gdy za naszą granicą toczy się wojna, takie spotkania nabierają jeszcze głębszego znaczenia. Słowa o tym, że wolność nie jest dana raz na zawsze, brzmią inaczej niż jeszcze dwa, trzy lata temu...

W przygotowanie Wieczornicy zaangażowali byli wszyscy nauczyciele, pracownicy szkoły, uczniowie i ich rodzice. Scenariuszem i reżyserią programu zajęły się panie: Monika Bernacik, Bernadeta Basaj i Agnieszka Rygiel, za aranżację hali i przygotowanie dekoracji odpowiedzialne były panie: Renata Strzałkowska-Jędrasek, Grażyna Kalembkiewicz i Agata Styczyńska, zaś nad występem najmłodszych uczniów czuwała pani Anna Karsznia. Dzięki programowi #Laboratoria Przyszłości wykorzystaliśmy zakupiony sprzęt nagłaśniający, audiowizualny ,dzięki któremu nasza uroczystość zyskała idealny obraz i dźwięk. Efekty naszej pracy zostały docenione gromkimi brawami , podziękowaniami i słowami uznania od zaproszonych gości oraz  uczestników wieczornicy. Jesteśmy niezwykle dumni z naszych wychowanków, którzy pod kierunkiem nauczycieli pięknie, patetycznie i wzruszająco uczcili Niepodległą. Po  wielu przeżyciach i wzruszeniach wszyscy przybyli na uroczystość goście  przy kawie i herbacie oraz pysznych ciastach, przygotowanych przez naszych rodziców, mogli porozmawiać i zanucić :„Rozkwitały pąki białych róż”, „Raduje się serce” czy „Przybyli ułani pod okienko”. Patriotyczna atmosfera wydarzenia zagościła w sercach nas wszystkich.

Dziękujemy serdecznie wszystkim obecnym na uroczystości za wspólne świętowanie niepodległości.  Szczególne wyrazy wdzięczności kierujemy pod adresem partnera wydarzenia, którym jest Enea Wytwarzanie reprezentowana  przez wiceprezesa Sławomira Zielonego oraz panią Anetę Wolszczak.

Serdeczne podziękowania kierujemy  do Wójt Gminy Teresy Fryszkiewicz, Andrzeja Wałęki, Jacka Komsty, Przewodniczącej Rady Rodziców Adriany Roszak, wszystkich  rodziców,  nauczycieli  oraz pracowników Publicznej Szkoły Podstawowej w Garbatce – Letnisko zaangażowanych w przygotowanie  Wieczornicy.

Agnieszka Rygiel

Wykonanie: Dan-net