Aktualności

Miło nam poinformować, że nasz oddział przedszkolny został zakwalifikowany do Programu Fundacji Orange - MegaMisja dla Przedszkoli.  Program cieszył się ogromnym zainteresowaniem, zgłosiło się ponad 1000 placówek z całej Polski, z których zostało zakwalifikowanych do udziału w programie tylko 100.

Nasze przedszkolaki rozpoczynają więc nową misję, podczas której będziemy rozwijać kompetencje społeczne, aby przygotować najmłodszych do życia w świecie pełnym ekranów. 

Jak mówią autorzy programu „Umiejętność współpracy, ćwiczenie empatii, uważności, poznawanie emocji swoich i innych, a także krytyczne myślenie to tylko część mocy, które rozwiną dzieci, biorące udział w MegaMisji dla Przedszkoli”.

Również nauczyciele otrzymają kompleksowe wsparcie ze strony fundacji. Należy zaznaczyć, że podczas zajęćdzieci nie korzystają z indywidualnych urządzeń ekranowych (smartfonów, tabletów itp.). Zachęcane są za to do współpracy, aktywności fizycznej, manualnej i poznawania świata.  Placówki otrzymują materiały dydaktyczne (gry, książki, materiały plastyczne), które ułatwią realizację programu.

Program objęty jest patronatem honorowym Ministra Edukacji, a partnerami programu są: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Bliżej Przedszkola – edukacja i wychowanie oraz Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej.

Alicja Morawska

Po raz drugi nasze przedszkolaki zaprezentowały przygotowane jasełka. Tym razem na widowni gościliśmy dzieci z grupy „Tęczowe Nutki” z Przedszkola Samorządowego w Garbatce-Letnisko oraz z klas I-III naszej szkoły z panią dyrektor Agnieszką Babańcą i wychowawcami. Przedszkolaki, mimo tremy przed tak dużą widownią, dały radę i zaprezentowały się przepięknie, za co zostały nagrodzone ogromnymi brawami. Dziękujemy!

Alicja Morawska

W grudniu warzywnym wyzwaniem dla przedszkolaków był por Przemek. Nie było to łatwe wyzwanie, ponieważ por jest mało popularnym warzywem wśród dzieci. Wszyscy mieliśmy w tym dniu ubrania w kolorze białym lub zielonym.

Przedszkolaki poznały różne odmiany pora oraz budowę warzywa, określały kolory. Wykorzystywały różne zmysły – wzroku, dotyku, węchu, smaku. Dzieci dowiedziały się, że por ma dużo cennych substancji mineralnych i witamin. Przypominały sobie też, w jakiej formie spożywały pora. Następnie porównywały długości porów i mierzyły. Jednak najciekawszym działaniem było przygotowanie posiłku w postaci surówki. Po zapoznaniu się z przepisem przystąpiły do krojenia, tarcia, mieszania i doprawiania. Mimo, że por nie jest zbyt lubianym warzywem wśród dzieci, to wszystkie starały się chociaż spróbować surówki, w której por w połączeniu z innymi składnikami smakował bardzo dobrze.

Odbyły się również zajęcia plastyczno – techniczne, na których przedszkolaki wykonały pory z bibuły.

Czwarte warzywne wyzwanie za nami, przedszkolaki systematycznie przygotowują ciekawe i bardzo zdrowe dania. Niektóre dzieci bardzo dzielnie próbują przekonać się do często nielubianych warzyw. I o to chodzi w naszej innowacji „Witaminki”, staramy się kształtować zdrowe nawyki żywieniowe.

Alicja Morawska

W dniu 19 grudnia odbyły się jasełka bożonarodzeniowe przygotowane przez naszych przedszkolaków. Dzieci zaprosiły na tę uroczystość swoich rodziców. W spotkaniu uczestniczyła również pani dyrektor Agnieszka Babańca.

Przedszkolaki w przedstawieniu słowno - muzycznym zaprezentowały historię narodzin Pana Jezusa w Betlejem, zaśpiewały kolędy i złożyły wszystkim obecnym życzenia świąteczne i noworoczne. Rodzice nagrodzili swoje pociechy gromkimi brawami, a pani dyrektor podziękowała im za piękny występ. Po przedstawieniu był czas na podzielenie się opłatkiem i złożenie życzeń. Dzieci wręczyły również rodzicom samodzielnie przygotowane upominki i zaprosiły do wigilijnego stołu.

Jasełka przygotowane przez przedszkolaków miały na celu pielęgnowanie tradycyjnych zwyczajów świątecznych oraz wprowadzenie wszystkich w ten wyjątkowy i radosny czas Świąt Bożego Narodzenia.

Alicja Morawska

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku. Poprzedzają go liczne przygotowania. Nasze przedszkolaki przez cały grudzień uczestniczyły w akcji „Literacki adwent z Małym Misiem”.

Codziennie czekały na nich zadania przygotowane przez Misiową Mamę. Zadania związane były oczywiście z nadchodzącymi świętami. Rozpoczęliśmy od przywołania wspomnień związanych ze świętami. Dzieci zastanawiały się, z czym kojarzą im się Święta Bożego Narodzenia i czego oczekują.

Była to też okazja do rozmowy o tradycjach i zwyczajach pielęgnowanych w domach przedszkolaków. Kolejne zadania były bardzo różnorodne i dotyczyły ćwiczenia cierpliwości, dzieci słuchały opowiadania "Zielony gość" czytanego przez misiowego wujka Macieja Barańskiego oraz odbył się quiz literacki na temat wysłuchanego opowiadania. Dużo radości sprawiła zabawa „Worek Mikołaja”, podczas której należało wyciągnąć z zasłoniętymi oczami zabawkę, odgadnąć, co to jest i opisać wylosowany przedmiot. Zabawa ta miała również na celu wzbogacanie słownika dzieci. Przedszkolaki musiały też zaplanować sprzątanie sali i wymyślały hasła zachęcające do sprzątania. Nie zabrakło kolorowanek świątecznych, zagadek, ćwiczeń gimnastycznych z elfami oraz treningu uważności. Wyszliśmy też na spacer, aby sprawdzić, czy nasza miejscowość udekorowana jest świątecznie.

Wszystkie te działania przybliżyły naszym przedszkolakom tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe, ale też sprawiły dużo radości i wprowadziły w świąteczny nastrój.

Alicja Morawska

Po raz trzeci przedszkolaki podjęły warzywne wyzwanie w ramach innowacji pedagogicznej „Witaminki”. W tym dniu przyszliśmy do przedszkola ubrani na biało lub jasnoszaro z fioletowymi elementami. Tym razem zmierzyliśmy się z czosnkiem, który na początku wywołał mieszane uczucia u dzieci. Było dużo wątpliwości, ale jednak na zakończenie zajęć okazało się, że z Czosnkiem Czarkiem można się zaprzyjaźnić.

Aby przybliżyć to mało popularne wśród najmłodszych warzywo, najpierw poznaliśmy budowę czosnku. Każdy przedszkolak podzielił swoją główkę czosnku na pojedyncze ząbki. Okazało się, że nie była to prosta sprawa i trzeba było wykazać się dobrą sprawnością rąk. Była to też świetna okazja do ćwiczenia umiejętności liczenia i porównywania. Najstarsze przedszkolaki sprawdzały, która główka miała najwięcej ząbków. Dzieci dowiedziały się również, że czosnek to warzywo, które ma bardzo dużo cennych substancji i witamin i jest skuteczny w walce z przeziębieniami. Okazało się też, że niektóre przedszkolaki spożywały już czosnek w różnej postaci, m.in. w postaci syropu na infekcje. Aby zachęcić dzieci do spożywania czosnku wykonaliśmy wspólnie chlebek ziołowo- czosnkowy rwany. Do upieczenia chleba wykorzystaliśmy drożdże. Było to też dla dzieci ciekawe doświadczenie – obserwowały, jak rozczyn rośnie i zmienia się.

Rozwałkowane płaty ciasta przedszkolaki smarowały przygotowanym masełkiem czosnkowym, zwijały w ślimaka i układały w formie. Smakowity zapach upieczonego chlebka zachęcił dzieci do spożywania. Chlebek podawaliśmy ze świeżymi warzywami – papryką, ogórkiem i pomidorami.

Dużo radości wywołała u przedszkolaków zabawa ruchowa z elementami walki – „Waleczny Czarek”, która polegała na uchronieniu się i obronie przed grasującym po sali niewidzialnym wirusie.

Trzecie warzywne wyzwanie nasze przedszkolaki zaliczyły na medal, a zjadany z apetytem chlebek w towarzystwie warzyw pokazał, że zdrowe pożywienie też może być smaczne!

Alicja Morawska

„Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.”

20 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Również i nasze przedszkolaki uczestniczyły w środę w zajęciach, które miały na celu zapoznanie z ich podstawowymi prawami. Rozpoczęliśmy wspólne czytanie książki „Nic o nas bez nas”, w której w prosty i zrozumiały dla najmłodszych sposób opisano prawa, przysługujące każdemu dziecku na mocy Konwencji z 1989 roku oraz obejrzeliśmy krótki film edukacyjny „Karolek i jego prawa”. Po zapoznaniu się z podstawowymi prawami, utrwalaliśmy ich znajomość podczas zajęć plastycznych. Wszystkim działaniom towarzyszyła „Piosenka o prawach dziecka”.

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka to ważne święto, które przypomina nam, że każde dziecko ma prawo do szczęśliwego, bezpiecznego i godnego życia.

Alicja Morawska

We wtorek, 12 listopada, przedszkolaki miały okazję uczestniczyć w niezwykle barwnym przedstawieniu „Baśnie Dalekiego Wschodu” w wykonaniu aktorów Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu. 

Wraz z bohaterami dzieci wyruszyły w egzotyczną podróż, która przybliżyła im kulturę orientu i panujące tam zwyczaje. Wraz z Sindbadem przeżyły nie tylko wspaniałe przygody, ale również poszerzyły wiedzę z zakresu ekologii, uczyły się troski o naszą planetę oraz zwierzęta. Przedszkolaki z zaciekawieniem oglądały widowisko, a ich uwagę przyciągała piękna scenografia, barwne kostiumy, efekty świetlne i charakterystyczna dla Dalekiego Wschodu muzyka. I co ważne, baśniowe sceny potwierdziły, że w życiu warto postawić na prawdę, uczciwość i dobro.

Alicja Morawska

We wtorek, 29 października, przedszkolaki gościły Panią Karolinę Drab, która jest dietetykiem klinicznym. Spotkanie odbyło się w ramach realizowanej w oddziale przedszkolnym innowacji „Witaminki – promowanie zdrowych nawyków żywieniowych”.

Pani Karolina zwróciła uwagę dzieci na to, jak ważne jest prawidłowe odżywianie dla funkcjonowania naszego organizmu. Omówiła zasady komponowania talerza zdrowego żywienia, a następnie przedszkolaki pracując w grupach same je stworzyły. Pani dietetyk wyjaśniła też dzieciom, jak ważne jest ograniczenie spożywania słodyczy i słodkich napojów na rzecz warzyw i owoców. 

W tym dniu odbyło się również spotkanie dla rodziców przedszkolaków, którzy mieli okazję poznać zasady kształtowania nawyków zdrowego żywienia. Rodzice dowiedzieli się, jak komponować posiłki, aby były dostosowane do potrzeb ich dzieci. Na zakończenie Pani Karolina i rodzice wysłuchali piosenki „Kapusta Kama”, która towarzyszyła przedszkolakom podczas drugiego warzywnego wyzwania.

Dziękujemy Pani Karolinie za bardzo wartościowe spotkanie. Wiedza przekazana w sposób ciekawy i atrakcyjny z pewnością zaprocentuje, a przedszkolaki i ich rodzice wykorzystają ją planując codzienne posiłki.

Alicja Morawska

#czytamymuminki

Przez cały rok szkolny nasze przedszkolaki uczestniczą w akcji „Czytamy Muminki”. Regulamin akcji zakłada nie tylko czytanie książek, ale też przygotowanie działań kreatywnych zainspirowanych przeczytanym tekstem.

Przedszkolaki zaciekawione postacią Włóczykija, który był przyjacielem przyrody i lubił samotne wędrówki, postanowiły wybrać się na spacer do lasu i tam przygotować szałas dla swojego ulubionego bohatera. Efekty pracy dzieci były fantastyczne. Powstał nie tylko szałas, ale też przygotowane zostało miejsce na ognisko, bo wszystkim wiadomo, że Włóczykij czasami rozmyślał siedząc przy ognisku. 

Przedszkolaki podczas budowania szałasu pamiętały oczywiście o tym, aby nie niszczyć przyrody.  Kolejny spacer do lasu przyniósł dzieciom dwie niespodzianki. Przy wejściu do szałasu znalazły nie tylko tropy sarenek, ale też list od Włóczykija i prezent w postaci piórka!  Teraz z jeszcze większym zainteresowaniem śledzić będą z pewnością losy bohaterów książek o Muminkach.

A już wkrótce przed przedszkolakami kolejne  zadanie…
Alicja Morawska 

Przedszkolaki zrealizowały drugie warzywne wyzwanie w ramach innowacji „Witaminki – promowanie zdrowych nawyków żywieniowych”. Tym razem bohaterką była kapusta Kama. Warto dodać, że przedszkolaki przed zajęciami udały się do sklepu spożywczego i każdy z nich, wyposażony w listę otrzymaną od rodziców, zrobił samodzielnie zakupy owocowo – warzywne.

Dzieci uczestniczyły w zajęciach ubrane na zielono i podejmowały różne aktywności podczas kapuścianego wyzwania. Przede wszystkim poznały różne odmiany kapusty i jej budowę. Były też rozmowy o potrawach przygotowywanych z tego warzywa w domach przedszkolaków. Jedną z potraw wymienianych najczęściej przez dzieci była surówka, którą to wspólnie wykonaliśmy na zajęciach. Podczas pracy mogły również prowadzić ciekawe obserwacje, ponieważ kapusta zmieniała kolor, najpierw podczas zalania wrzącą wodą, a potem po dodaniu soku z cytryny. Znalazły się też odważne przedszkolaki, które pokroiły cebulę. Wszystkie natomiast chętnie kroiły, tarły i doprawiały. Przygotowaną surówkę dzieci spożyły podczas obiadu.

Kapuścianemu wyzwaniu towarzyszyły też inne aktywności – „kiszenie” kapusty przy akompaniamencie piosenki „Kapusta Kama”; „Kapusta do beczki” – zabawa z gestem połączona z degustacją kiszonej kapusty; „Kapuścianka” – opowieść słowno – ruchowa.

Udział w zajęciach opartych na samodzielnym działaniu, doświadczaniu, obserwowaniu i degustowaniu to atrakcyjny sposób na systematyczne przekazywanie dzieciom wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Wspólne przygotowanie potrawy sprawiło, że mimo niechęci niektórych dzieci do jedzenia warzyw, każde starało się skosztować pysznej i zdrowej surówki z czerwonej kapusty. A to nie koniec warzywnych wyzwań, zobaczymy, co będzie w listopadzie …

Alicja Morawska

Przedszkolaki biorą udział w programie edukacyjnym @Mali Wielcy Odkrywcy, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Ośrodka Rozwoju Edukacji. Program ma na celu zainteresować dzieci nauką i wzbudzić w nich chęci do poznawania otaczającego je świata poprzez prowadzenie eksperymentów, doświadczeń i praktycznych obserwacji.

W październiku zrealizowaliśmy pierwszy etap programu, który dotyczył drzew. Dzieci poznawały m.in. proces fotosyntezy, rodzaje drzew i ich owoce. Odbyło się kilka spacerów badawczych, podczas których zbierały „skarby” pochodzące z drzewa, wyposażone w ramkę do analizy kory drzew porównały korę wybranych drzew z próbkami na ramce, wykonały w lesie pracę plastyczną „Korowe wzory”. Wykorzystując „lornetkofon” poznawały przyrodę za pomocą różnych zmysłów: wzroku, słuchu, węchu i dotyku. Na świeżym powietrzu odbyły się zabawy ruchowe, takie jak „Berek drzewo”. Dzieci uczestniczyły również w zabawach sensorycznych, ćwiczyły motorykę małą i spostrzegawczość. Duże zainteresowanie wzbudziła zabawa „Drzewa cień”, podczas której odrysowały cienie drzewnych zawieszek na papierze rozłożonym na podłodze, a następnie obserwowały przesuwający się cień wraz z ruchem słońca.

Etap I programu Wielcy Mali Odkrywcy realizowaliśmy przez 5 dni, dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, ponieważ robiły to, co lubią najbardziej - mogły doświadczać, badać i eksperymentować. Wszystkim działaniom towarzyszyła piosenka, do której też wykonywały układ ruchowy. Teraz z  niecierpliwością czekamy na II etap programu, w którym będziemy się zajmować wodą.

Alicja Morawska

W oddziale przedszkolnym realizowana jest innowacja pedagogiczna „Witaminki – promowanie zdrowych nawyków żywieniowych”. Dzieci poprzez udział w różnych aktywnościach oswajać się będą z wyglądem, zapachem i smakiem warzyw, poznają bliżej walory smakowe zdrowych produktów żywnościowych, nauczą się zasad racjonalnego odżywiania. Pierwszym warzywnym bohaterem, który towarzyszy przedszkolakom we wrześniu jest dynia Dana.

Aby poszerzyć wiedzę na temat uprawy dyń przedszkolaki uczestniczyły w wycieczce do Farmy Dyń w Powsinie. Pobyt na farmie dzieci rozpoczęły od spotkania ze zwierzętami. Bliski kontakt ze zwierzętami, możliwość pogłaskania i nakarmienia ich sprawił dzieciom ogromną radość, ale również sprzyjał rozwojowi empatii i odpowiedzialności.

 

Na farmie dzieci miały też czas na zabawę i zajęcia ruchowe. Próbowały swoich sił podczas przeciągania liny, ćwiczyły umiejętność poruszania się w labiryncie ze słomy, jeździły gokartami.

Głównym punktem wycieczki było wyjście na pole, aby każde dziecko zobaczyło, jak wygląda uprawa dyń. Przedszkolaki mogły wybrać sobie najpiękniejsze okazy, załadować na wózek, a następnie zabrać zebrane warzywa do domu. Był również film edukacyjny dotyczący uprawy dyń.

Po ciężkiej pracy przyszedł czas na wspólny posiłek, a na zakończenie pobytu na farmie jeszcze zabawy na trampolinach i placu zabaw.

Zaopatrzeni w piękne okazy dyń mogliśmy wracać do domów, a w poniedziałek czeka na przedszkolaków kolejne warzywne wyzwanie, przygotujemy wspólnie potrawę z dyń.

Alicja Morawska

Przedszkolaki zrealizowały pierwsze warzywne wyzwanie, w ramach innowacji „Witaminki”, którego bohaterką była Dynia Dana. Z przywiezionych z farmy w Powsinie pięknych okazów dyń przygotowały pyszne leniwe kluseczki dyniowe. Wszystkie przedszkolaki aktywnie brały udział w zajęciach kulinarnych – przygotowały puree, zagniotły ciasto, pokroiły kluseczki. Samodzielnie przygotowane danie smakowało wyśmienicie! Doskonale smakowało też ciasto dyniowe wykonane dla przedszkolaków przez panią Basię Bieńko – babcię Hani, Darii i Igora. Dziękujemy!

W ramach warzywnego wyzwania odbyły się też dyniowe doświadczenia – zabawy badawcze, podczas których dzieci za pomocą różnych zmysłów określały cechy dyni, podawały różnice i podobieństwa między poszczególnymi odmianami, układały dynie od najmniejszej do największej, segregowały ze względu na kolor i kształt. Z ogromnym zainteresowaniem sprawdziły budowę dyni i wydrążyły pestki, które wykorzystały na zajęciach plastycznych. Pestkowa wyklejanka to zabawa manualna, podczas której zadaniem przedszkolaków było wyklejenie pestkami konturów dyń, a następnie pomalowanie.

Pierwsze warzywne wyzwanie nasze przedszkolaki zaliczyły na szóstkę. Posiłki przygotowane i spożywane wspólnie z całą grupą wywołują większą otwartość dzieci na poznawanie nowych smaków. Mamy nadzieję, że systematycznie zachęcane do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa, nabędą zdrowe nawyki żywieniowe.

Alicja Morawska

Dzieci z oddziału przedszkolnego włączyły się do Ogólnopolskiej Akcji „Czytamy Muminki”. Jest to inicjatywa czytelnicza zorganizowana w ramach 110 rocznicy urodzin Tove Jansson oraz 60 rocznicy pierwszego wydania książki „W Dolinie Muminków” w Polsce. Celem akcji jest promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, a przede wszystkim promocja książek autorstwa Tove Jansson, ze szczególnym uwzględnieniem książek poświęconych Muminkom.

Mały Człowieku o wielkim sercu
i jeszcze większych marzeniach!
Niech świat dorosłych zawsze Cię docenia,
niech dmucha w Twoje żagle,
skrzydeł dodaje,
bo właśnie dlatego
przedszkolakiem się zostaje!
W tym specjalnym dniu
dla starszaka, średniaka, maluszka -
najlepsze życzenia płyną z serduszka!
Dla maluszka, średniaczka i starszaka
życzenia NAJPIĘKNIEJSZEGO Dnia Przedszkolaka!