Aktualności

27 marca 2025 roku w Miejskim Ośrodku Kultury w Pionkach odbył się XLII Mały Konkurs Recytatorski, w którym wzięli udział laureaci eliminacji szkolnych z regionu. Młodzi artyści zaprezentowali swoje umiejętności przed jury oraz publicznością, rywalizując o miejsce w finale.

Wśród uczestników nie zabrakło utalentowanych dzieci, które z pasją interpretowały wybrane utwory poetyckie i prozatorskie. Poziom prezentacji był niezwykle wysoki, więc wyłonienie najlepszych recytatorów okazało się dla jury niebywale trudnym zadaniem.

Z radością informujemy, że także nasi uczniowie spisali się na medal. Wojciech Piwowarski z oddziału przedszkolnego oraz Kalina Maroń, uczennica klasy 1a uzyskali kwalifikację do finałowego etapu konkursu. To ogromne wyróżnienie i szansa na zaprezentowanie swoich umiejętności na jeszcze szerszym forum.

Ale to nie koniec dobrych wieści... Julia Orłowska, uczennica klasy 6b, otrzymała wyróżnienie za swoją wyjątkową interpretację tekstu, co jest dowodem jej talentu i zaangażowania.

Serdecznie gratulujemy wszystkim reprezentantom naszej szkoły i czekamy na finałowy występ Wojtka i Kaliny, który odbędzie w Miejskim Ośrodku Kultury Amfiteatr w Radomiu już niebawem.

Karolina Matejszczak

Nasze przedszkolaki uczestniczyły w dniu 27.03.2025r. w zajęciach z psychologiem z programu profilaktycznego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „GADKI z psem”. Celem zajęć było rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji trudnych i niebezpiecznych oraz umiejętności prawidłowego reagowania na nie. W trakcie spotkania dzieci z pomocą sympatycznego pieska poznały 5 podstawowych zasad, których przestrzeganie może im zapewnić bezpieczeństwo w kontaktach z innymi ludźmi.

Wspomniane zasady to:

G - Gdy mówisz NIE, to znaczy NIE.
A – Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy.
D – Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją.
K – Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy tylko do Ciebie.
I – Intymne części ciała są szczególnie chronione.

Zachęcamy Rodziców nie tylko naszych przedszkolaków, ale i starszych uczniów do zapoznania się z materiałem wykorzystanym na zajęciach pod adresem strony internetowej: gadki.fdds.pl.

Niech tematy poruszone na spotkaniu i we wspomnianych źródłach wejdą na stałe do rozmów w naszych domach i stanowią przypomnienie zasad, które mogą uchronić nasze pociechy od doświadczeń związanych z przemocą czy wykorzystaniem seksualnym.

Katarzyna Sobkiewicz
Alicja Morawska

W oddziale przedszkolnym realizowany jest program MegaMisja dla przedszkoli, którego celem jest rozwijanie kompetencji społecznych dzieci oraz budowanie dobrych relacji w grupie. Zajęcia odbywają się cyklicznie, a każde spotkanie to odkrycie jednej ludzkiej supermocy. Do tej pory odbyło się pięć takich spotkań. Pierwsze z nich to „Dzień emocji” i poznanie bohaterów animacji – Psotnika, Julki i Kuby, którzy towarzyszą dzieciom na każdych zajęciach.  Przedszkolaki nauczyły się rozpoznawać emocje i nazywać je, zrozumiały, że wszystkie emocje są potrzebne i co ważne, potrafią nazwać własne emocje w sytuacjach codziennych. Istotne jest to, że podczas zajęć dzieci nie spędzają dużo czasu przed ekranem, ale odbywają się rozmowy i mnóstwo ciekawych zabaw (ruchowych, muzycznych, plastycznych).

Drugie spotkanie to „Dzień empatii”. Przedszkolaki dowiedziały się, co to jest empatia, uczyły się rozpoznawać i nazywać rozmaite emocje u innych osób i zachowywać się adekwatnie. Uczestniczyły w zabawie „Przekazywanie min” oraz w ćwiczeniu „Co chcemy usłyszeć, kiedy nam trudno”. Po każdych zajęciach dzieci dostają zadanie na resztę dnia. Tym razem miały obserwować inne osoby i starać się odgadnąć, jak się czują, a w razie potrzeby zapytać, czy czegoś potrzebują.

Ciekawy okazał się też „Dzień uważności”. Na rozgrzewkę odbyła się zabawa w przekazywanie kształtów rysowanych na plecach kolegi. Trzeba było wykazać się dużą uważnością, aby zapamiętać rysowany kształt. Na tych zajęciach przedszkolaki, jak prawdziwi artyści, ćwiczyły rysowanie z natury. Szkicowały ołówkiem ustawione jabłko i starały się uwzględnić jak najwięcej szczegółów. Inne zabawy ćwiczyły również spostrzegawczość słuchową i wzrokową.

Niełatwym okazał się „Dzień współpracy”. Dzieci uczyły się nawiązywać współpracę z innymi w zabawie „Wszyscy na pokład” i przy wykonywaniu zadań – układanie liter z samych siebie. Musiały też wymyśleć zabawę, w której nie chodzi o rywalizację, ale o kooperację, gdzie wszyscy muszą współpracować, aby osiągnąć cel. Poprzez udział w zajęciach zrozumiały, że współpraca pozwala na łatwiejsze osiągnięcie wielu celów i daje radość ze wspólnego sukcesu. Po odkryciu czwartej supermocy przedszkolaki odblokowały nagrodę, którą były niezwykle ciekawe książki oraz zestaw materiałów plastycznych dla całej grupy!

Piąte spotkanie to „Dzień nowych rozwiązań”, którego celem było wzmacnianie w dzieciach kreatywności. Jednym z zadań w tym dniu było wymyślanie, w jaki sposób i do czego można zastosować zwykłą agrafkę i patyczek po lodach. Trzeba przyznać, że wykazały się niezwykłą fantazją. Następnie w trzyosobowych grupach wymyślały i rysowały projekt urządzenia, w którego skład wchodziły jednocześnie agrafka i patyczek. Natomiast podczas pobytu na świeżym powietrzu wymyślały nową wersję popularnej zabawy w berka.

Każde zajęcia kończą się przybiciem pieczątek na kartonikach za zrealizowane misje oraz „przybiciem sobie piątki” z hasłem: „ludzkie – moce – supermoce”. Do budowania kompetencji społecznych dzieci włączamy również rodziców.  Przed każdymi zajęciami rodzice otrzymują krótkie opisy przybliżające tematy poszczególnych zajęć oraz propozycje zabaw i aktywności, które mogą wykonać z dziećmi.

Przed nami jeszcze pięć misji, podczas których odkryjemy kolejne supermoce i jesteśmy pewni, że będzie to czas służący rozwojowi dzieci, sprawiający ogromną radość, ale też uczący wzajemnego szacunku i zrozumienia.

Alicja Morawska

We wtorek, 25 marca, dzieci z oddziału przedszkolnego wyjechały do Kozienic na spektakl „Detektyw Pozytywka”. Spektakl, przygotowany przez Narodowy Teatr Edukacji im. Adama Mickiewicza, to spotkanie z niezwykle pomysłowym detektywem, który przeniósł nasze maluchy w świat pełen zagadek i tajemnic. Wraz z właścicielem agencji „Różowe okulary” dzieci uczyły się logicznego myślenia, kojarzenia faktów oraz dowiedziały się, jak ważna jest spostrzegawczość i dobra pamięć. Bohaterowie spektaklu zachęcali dzieci do współpracy, angażowali w rozwiązywanie zagadek, co sprawiło, że publiczność świetnie się bawiła.

To trzecie już w tym roku szkolnym spotkanie naszych przedszkolaków z aktorami. Udział w spektaklach teatralnych rozwija u najmłodszych zainteresowania kulturą, wyzwala pozytywne emocje, a także stwarza możliwość radosnego spędzania czasu oraz sprzyja integracji grupy.

Alicja Morawska

W oddziale przedszkolnym systematycznie realizujemy innowację „Witaminki”. W lutym naszą warzywną bohaterką była brukselka Blanka. Podczas zajęć przedszkolaki obejrzały różne rodzaje brukselki, którą, jak się okazało spożywają bardzo rzadko.

Dowiedziały się, że może różnić się wielkością i kolorem. Po przekrojeniu dzieci zauważyły, że warzywo to wygląda jak miniaturowa kapusta.  Ponieważ brukselka bogata jest w witaminy i warto ją spożywać, przystąpiliśmy do przygotowania posiłku. Przepis na brukselkę śmietankową, tak jak i inne potrawy przygotowywane w ramach innowacji, opracowała dietetyczka – pani Anna Patrzałek. Dzieci samodzielnie obierały zewnętrzne listki, co okazało się niełatwą pracą. Tak przygotowaną brukselkę ugotowaliśmy w śmietanie i zapiekliśmy z parmezanem. Nasza potrawa okazała się bardzo smaczna, niektóre dzieci prosiły nawet o dokładkę.

Cieszy to bardzo, bo celem innowacji jest zachęcenie przedszkolaków do spożywania warzyw. Dzieci miały również okazję do spróbowania brukselki tylko gotowanej i wzięły udział w zabawie w kole „Brukselkowa ruletka”. Recytując wyliczankę podawały sobie miskę z brukselką, a dziecko, na którym zakończyła się wyliczanka zjadało brukselkę. Oczywiście nikt nie był zmuszany do jedzenia. Jeśli któreś dziecko nie miało już ochoty na jedzenie, otrzymywało zadanie do wykonania. Odbyła się również zabawa kreatywna – „Modne brukselki”.

Dzieci otrzymały kolorowanki z brukselkami. Zadanie polegało na pokolorowaniu i ozdobieniu każdej główki tak, aby wyglądała inaczej niż pozostałe. Dla każdej brukselki przedszkolaki wymyśliły imię.
To już siódme warzywne wyzwanie za nami, a przed nami jeszcze wiele ciekawych, wesołych i smacznych zadań!

Alicja Morawska

Za nami drugi etap programu „Mali Wielcy Odkrywcy”, tym razem pod hasłem „Woda”. Przedszkolaki, podczas tygodnia eksperymentów codziennie poznawały wodę - trzy stany skupienia oraz wybrane właściwości. Pierwszy dzień to „Wodne sztuczki — stany skupienia wody”, a w nim doświadczenia związane z soplami, kostkami lodu, deszczem w misce, ale też obserwacje na spacerze. Przedszkolaki wyposażone w lupy obserwowały śnieg oraz szron.

Sprawdzały, co stanie się ze śniegiem, gdy wezmą do dłoni i co stanie się, gdy dotkną palcem szronu. Drugi dzień to „Wodne wędrówki”.  Dzieci przelewały wodę z jednego naczynia do drugiego wykorzystując różne narzędzia: pipety, strzykawki czy odciskając gąbkę. Przeprowadziły eksperymenty, takie jak ścieżka z nitki, wodne wyścigi, wędrujące kropelki. Kolejny dzień - „Co pływa, co tonie” i nowe ciekawe spostrzeżenia podczas eksperymentów: pływające jajko, tańczące rodzynki czy uciekający pieprz. 

Czwarty dzień to „Za – mieszanie z wodą”, gdzie dzieci doświadczały zmiany gęstości roztworu po dodaniu wody oraz poznawały zjawisko rozpuszczalności i mieszania substancji.  Były zachwycone „tęczowym deszczem” i „lampą lawą”. Ostatni dzień przygody z wodą przebiegał pod hasłem „Oczko wodne – złudzenia optyczne”. Znikająca kredka, odwrócona strzałka, mam oko na kropelki to doświadczenia, podczas których dzieci obserwowały, jak woda wpływa na widzenie różnych przedmiotów, doświadczały zjawiska załamania światła i działania napięcia powierzchniowego wody. Przez cały tydzień towarzyszyła nam piosenka z pokazywaniem – „Mali wielcy odkrywcy”, obejrzeliśmy też bajkę edukacyjną.

Tydzień eksperymentów z wodą to niezwykle ciekawy dla dzieci czas. Poprzez eksperymentowanie, doświadczanie i obserwowanie zachęcamy ich do poznawania otaczającego świata oraz rozbudzamy zainteresowanie nauką. Udział w tym programie to dla naszych przedszkolaków nie tylko okazja do zdobywania wiedzy, ale również ogromna radość i satysfakcja z eksperymentowania.

Alicja Morawska

Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

Mając na uwadze, że coraz młodsze dzieci korzystają z Internetu poprzez telefony i tablety, podjęliśmy w naszym oddziale przedszkolnym inicjatywę pod nazwą „Mały Miś i Dzień Bezpiecznego Internetu”.

Inicjatywa ta została zgłoszona na stronie www.saferinternet.pl. Przeprowadzone zajęcia miały na celu zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu, rozwijanie umiejętności rozróżniania treści odpowiednich dla dzieci, wprowadzenie zasad korzystania z urządzeń z dostępem do Internetu.

Przedszkolaki ćwiczyły również umiejętność współpracy i komunikacji poprzez zabawę i dramę. Podczas zajęć dzieci zastanawiały się, czym jest Internet.

Słuchały również opowiadania Małego Misia oraz wzięły udział w opowieści ruchowej „W krainie bezpiecznego Internetu”. W grze zespołowej „Internetowy labirynt” rozwiązywały zagadki związane z zasadami bezpiecznego Internetu.

Był też czas na kolorowankę, a podsumowując zajęcia zaśpiewaliśmy „ Z Internetem, z Internetem, ostrożnie, ostrożnie! Tylko z dorosłymi, tylko z dorosłymi. Uważnie, uważnie!”

Za udział w Dniu Bezpiecznego Internetu z Małym Misiem otrzymaliśmy pamiątkowy dyplom.

Alicja Morawska

W styczniu warzywnym bohaterem przedszkolaków został kalafior Kostek. To już piąte wyzwanie realizowane w ramach innowacji „Witaminki”. Na zajęciach dzieci poznały różne odmiany kalafiora, ale największym zaskoczeniem był fakt, że kalafior może być nie tylko biały, ale również zielony, fioletowy lub pomarańczowy.  I w takich to kolorach ubrań przybyły przedszkolaki na zajęcia.

Dzieci poznały kalafiora różnymi zmysłami, dowiedziały się, że jest to jedno z cenniejszych warzyw ze względu na swój skład, ponieważ ma dużo witamin i minerałów. Rozmawialiśmy o tym, kto lubi kalafiora i w jakiej formie przedszkolaki go spożywają. Najciekawszym elementem warzywnego wyzwania było jednak wspólne gotowanie. Tym razem przedszkolaki przygotowały pieczonego kalafiora. Niełatwym zadaniem okazało się rozdzielanie na małe różyczki, ale sprawne rączki poradziły sobie doskonale. Upieczony kalafior smakował bardzo dobrze, zwłaszcza, że przygotowaliśmy również sos czosnkowy (czosnek Czarek jest już dobrze znany przedszkolakom).

Głównym celem naszym warzywnych wyzwań jest promowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Cieszy fakt, że choć nie wszystkim dzieciom kalafior przypadł do gustu, to jednak wszystkie starały się skosztować przygotowany posiłek. Przekonały się również, że może to być doskonała przekąska na drugie śniadanie. Tego dnia przedszkolaki wykonały również „zakręcone kalafiory”. Każde z nich wykazało się kreatywnością i stosując różne materiały plastyczne wykonało zabawne i niepowtarzalne postacie. Dużo radości sprawił też udział w łamańcach językowych, np. „Kalafior koloru pomarańczowego kupuje rolkę węża kilkumetrowego”.

Piąte warzywne wyzwanie za nami, a w lutym do wspólnych zabaw zaprosi dzieci brukselka Blanka.

Alicja Morawska

W czwartek, 30 stycznia, u naszych przedszkolaków było niezwykle barwnie. Dzieci uczestniczyły w balu karnawałowym, a każde z nich zaprezentowało przepiękny strój. Mogliśmy więc spotkać księżniczki, motylka, pirata, żołnierza, wróżkę i wiele innych ciekawych postaci. 

Pomysłowość nie miała granic! Po zaprezentowaniu swoich fantastycznych strojów przedszkolaki z ochotą ruszyły do tańca. Nikogo nie trzeba było namawiać do wspólnej zabawy. Zgodnie z tradycją nie zabrakło też tańca z kotylionami, a przedszkolaki pokazały, że potrafią świetnie tańczyć w parach. Same też organizowały zabawę w kółeczku, pociągi i oczywiście musiała odbyć się ulubiona zabawa „Tańcz i stop”. Z balu wychodziły zmęczone, ale roześmiane i szczęśliwe.

Dziękujemy również rodzicom za przygotowany poczęstunek oraz przepiękne stroje karnawałowe.

Alicja Morawska

W piątek, 24 stycznia, przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do Radomia. Głównym punktem wyjazdu był spektakl „Mała Syrenka”. Okazało się, że było to dla dzieci ogromne przeżycie, a podczas spektaklu towarzyszyły im przeróżne emocje – radość, zaskoczenie, zachwyt, a niekiedy też strach. „Mała Syrenka” to lalkowy spektakl muzyczny oparty na baśni Hansa Christiana Andersena. Aktorzy radomskiego teatru przenieśli dzieci do Królestwa Głębi, gdzie Mała Syrenka, najmłodsza z morskich księżniczek, marzy o poznaniu ludzi. Po wypłynięciu na Powierzchnię poznaje Księcia, któremu ratuje życie i nieszczęśliwie się zakochuje…

Warto dodać, że w rolę Księcia Edvarda i Siostry Wiatru wcielił się absolwent naszej szkoły – Jakub Niedzielski. Pan Jakub, wraz z pozostałymi aktorami, spotkał się z przedszkolakami po spektaklu. Była to okazja do rozmowy, a dzieci bardzo chętnie zadawały aktorom pytania (niekiedy trudne i zaskakujące). W podziękowaniu za przepiękny spektakl i spotkanie przedszkolaki wręczyły własnoręcznie przygotowane upominki. Pan Jakub obiecał również wizytę w naszej szkole i spotkanie z uczniami.

Po tylu wrażeniach przedszkolaki wybrały się na spacer, czemu sprzyjała też piękna pogoda. Dzieci miały okazję podziwiać świąteczne dekoracje, wśród których zauważyły ogromnego, kolorowego misia.

To był bardzo udany dzień. Przedszkolaki pokazały, że znają zasady kulturalnego  odbioru  sztuki  oraz  bezpiecznego  zachowania  podczas  spaceru i podróżowania.

Alicja Morawska

Miło nam poinformować, że nasz oddział przedszkolny został zakwalifikowany do Programu Fundacji Orange - MegaMisja dla Przedszkoli.  Program cieszył się ogromnym zainteresowaniem, zgłosiło się ponad 1000 placówek z całej Polski, z których zostało zakwalifikowanych do udziału w programie tylko 100.

Nasze przedszkolaki rozpoczynają więc nową misję, podczas której będziemy rozwijać kompetencje społeczne, aby przygotować najmłodszych do życia w świecie pełnym ekranów. 

Jak mówią autorzy programu „Umiejętność współpracy, ćwiczenie empatii, uważności, poznawanie emocji swoich i innych, a także krytyczne myślenie to tylko część mocy, które rozwiną dzieci, biorące udział w MegaMisji dla Przedszkoli”.

Również nauczyciele otrzymają kompleksowe wsparcie ze strony fundacji. Należy zaznaczyć, że podczas zajęćdzieci nie korzystają z indywidualnych urządzeń ekranowych (smartfonów, tabletów itp.). Zachęcane są za to do współpracy, aktywności fizycznej, manualnej i poznawania świata.  Placówki otrzymują materiały dydaktyczne (gry, książki, materiały plastyczne), które ułatwią realizację programu.

Program objęty jest patronatem honorowym Ministra Edukacji, a partnerami programu są: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Bliżej Przedszkola – edukacja i wychowanie oraz Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej.

Alicja Morawska

Po raz drugi nasze przedszkolaki zaprezentowały przygotowane jasełka. Tym razem na widowni gościliśmy dzieci z grupy „Tęczowe Nutki” z Przedszkola Samorządowego w Garbatce-Letnisko oraz z klas I-III naszej szkoły z panią dyrektor Agnieszką Babańcą i wychowawcami. Przedszkolaki, mimo tremy przed tak dużą widownią, dały radę i zaprezentowały się przepięknie, za co zostały nagrodzone ogromnymi brawami. Dziękujemy!

Alicja Morawska

W grudniu warzywnym wyzwaniem dla przedszkolaków był por Przemek. Nie było to łatwe wyzwanie, ponieważ por jest mało popularnym warzywem wśród dzieci. Wszyscy mieliśmy w tym dniu ubrania w kolorze białym lub zielonym.

Przedszkolaki poznały różne odmiany pora oraz budowę warzywa, określały kolory. Wykorzystywały różne zmysły – wzroku, dotyku, węchu, smaku. Dzieci dowiedziały się, że por ma dużo cennych substancji mineralnych i witamin. Przypominały sobie też, w jakiej formie spożywały pora. Następnie porównywały długości porów i mierzyły. Jednak najciekawszym działaniem było przygotowanie posiłku w postaci surówki. Po zapoznaniu się z przepisem przystąpiły do krojenia, tarcia, mieszania i doprawiania. Mimo, że por nie jest zbyt lubianym warzywem wśród dzieci, to wszystkie starały się chociaż spróbować surówki, w której por w połączeniu z innymi składnikami smakował bardzo dobrze.

Odbyły się również zajęcia plastyczno – techniczne, na których przedszkolaki wykonały pory z bibuły.

Czwarte warzywne wyzwanie za nami, przedszkolaki systematycznie przygotowują ciekawe i bardzo zdrowe dania. Niektóre dzieci bardzo dzielnie próbują przekonać się do często nielubianych warzyw. I o to chodzi w naszej innowacji „Witaminki”, staramy się kształtować zdrowe nawyki żywieniowe.

Alicja Morawska

W dniu 19 grudnia odbyły się jasełka bożonarodzeniowe przygotowane przez naszych przedszkolaków. Dzieci zaprosiły na tę uroczystość swoich rodziców. W spotkaniu uczestniczyła również pani dyrektor Agnieszka Babańca.

Przedszkolaki w przedstawieniu słowno - muzycznym zaprezentowały historię narodzin Pana Jezusa w Betlejem, zaśpiewały kolędy i złożyły wszystkim obecnym życzenia świąteczne i noworoczne. Rodzice nagrodzili swoje pociechy gromkimi brawami, a pani dyrektor podziękowała im za piękny występ. Po przedstawieniu był czas na podzielenie się opłatkiem i złożenie życzeń. Dzieci wręczyły również rodzicom samodzielnie przygotowane upominki i zaprosiły do wigilijnego stołu.

Jasełka przygotowane przez przedszkolaków miały na celu pielęgnowanie tradycyjnych zwyczajów świątecznych oraz wprowadzenie wszystkich w ten wyjątkowy i radosny czas Świąt Bożego Narodzenia.

Alicja Morawska

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku. Poprzedzają go liczne przygotowania. Nasze przedszkolaki przez cały grudzień uczestniczyły w akcji „Literacki adwent z Małym Misiem”.

Codziennie czekały na nich zadania przygotowane przez Misiową Mamę. Zadania związane były oczywiście z nadchodzącymi świętami. Rozpoczęliśmy od przywołania wspomnień związanych ze świętami. Dzieci zastanawiały się, z czym kojarzą im się Święta Bożego Narodzenia i czego oczekują.

Była to też okazja do rozmowy o tradycjach i zwyczajach pielęgnowanych w domach przedszkolaków. Kolejne zadania były bardzo różnorodne i dotyczyły ćwiczenia cierpliwości, dzieci słuchały opowiadania "Zielony gość" czytanego przez misiowego wujka Macieja Barańskiego oraz odbył się quiz literacki na temat wysłuchanego opowiadania. Dużo radości sprawiła zabawa „Worek Mikołaja”, podczas której należało wyciągnąć z zasłoniętymi oczami zabawkę, odgadnąć, co to jest i opisać wylosowany przedmiot. Zabawa ta miała również na celu wzbogacanie słownika dzieci. Przedszkolaki musiały też zaplanować sprzątanie sali i wymyślały hasła zachęcające do sprzątania. Nie zabrakło kolorowanek świątecznych, zagadek, ćwiczeń gimnastycznych z elfami oraz treningu uważności. Wyszliśmy też na spacer, aby sprawdzić, czy nasza miejscowość udekorowana jest świątecznie.

Wszystkie te działania przybliżyły naszym przedszkolakom tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe, ale też sprawiły dużo radości i wprowadziły w świąteczny nastrój.

Alicja Morawska

Po raz trzeci przedszkolaki podjęły warzywne wyzwanie w ramach innowacji pedagogicznej „Witaminki”. W tym dniu przyszliśmy do przedszkola ubrani na biało lub jasnoszaro z fioletowymi elementami. Tym razem zmierzyliśmy się z czosnkiem, który na początku wywołał mieszane uczucia u dzieci. Było dużo wątpliwości, ale jednak na zakończenie zajęć okazało się, że z Czosnkiem Czarkiem można się zaprzyjaźnić.

Aby przybliżyć to mało popularne wśród najmłodszych warzywo, najpierw poznaliśmy budowę czosnku. Każdy przedszkolak podzielił swoją główkę czosnku na pojedyncze ząbki. Okazało się, że nie była to prosta sprawa i trzeba było wykazać się dobrą sprawnością rąk. Była to też świetna okazja do ćwiczenia umiejętności liczenia i porównywania. Najstarsze przedszkolaki sprawdzały, która główka miała najwięcej ząbków. Dzieci dowiedziały się również, że czosnek to warzywo, które ma bardzo dużo cennych substancji i witamin i jest skuteczny w walce z przeziębieniami. Okazało się też, że niektóre przedszkolaki spożywały już czosnek w różnej postaci, m.in. w postaci syropu na infekcje. Aby zachęcić dzieci do spożywania czosnku wykonaliśmy wspólnie chlebek ziołowo- czosnkowy rwany. Do upieczenia chleba wykorzystaliśmy drożdże. Było to też dla dzieci ciekawe doświadczenie – obserwowały, jak rozczyn rośnie i zmienia się.

Rozwałkowane płaty ciasta przedszkolaki smarowały przygotowanym masełkiem czosnkowym, zwijały w ślimaka i układały w formie. Smakowity zapach upieczonego chlebka zachęcił dzieci do spożywania. Chlebek podawaliśmy ze świeżymi warzywami – papryką, ogórkiem i pomidorami.

Dużo radości wywołała u przedszkolaków zabawa ruchowa z elementami walki – „Waleczny Czarek”, która polegała na uchronieniu się i obronie przed grasującym po sali niewidzialnym wirusie.

Trzecie warzywne wyzwanie nasze przedszkolaki zaliczyły na medal, a zjadany z apetytem chlebek w towarzystwie warzyw pokazał, że zdrowe pożywienie też może być smaczne!

Alicja Morawska