Biblioteka

Z dziećmi należy czytać od pierwszego roku ich życia – to prawda powszechnie znana. Ale czy wiemy, jak się za to zabrać? Akcja „Supermoc książek w domu” w prosty i czytelny sposób odpowiada na to pytanie. Zapraszamy do odwiedzenie strony internetowej http://www.pik.org.pl/komunikaty/921/uruchamiamy-supermoc-ksiazek-w-domu

3 grudnia 2021 roku obchodziliśmy (przeniesiony z 25 listopada) Dzień Pluszowego Misia. W tym dniu dzieci z klas I-III przyniosły swoje ukochane pluszowe maskotki. Wzięły również udział w wielu misiowych atrakcjach: oglądały bajki, których bohaterami był pluszowy miś, poznały życie „prawdziwych” misiów, „wyturlały” misia, kolorowały i układały misia XXL oraz 3D, rysowały portrety misiów i słuchały bajek, których autorami byli oni sami i ich rodzice.  

W tym dniu rozstrzygnięto również konkurs na „Bajkę – przytulajkę” skierowany do rodziców i dzieci klas I-III.  Do konkursu na „Bajkę – przytulajkę” prace zgłosili:

  • pani Katarzyna Sobkiewicz z córką Małgosią (uczennicą klasy IIb), które ułożyły bajkę pt. „Bajka o nocnej wyprawie Misia – Zdzisia”;
  • pan Marek Giza z synem Marcelem (uczeniem klasy IIb), którzy ułożyli bajkę pt. „Miś”;
  • pani Aleksandra Otarkowska z córką Malwiną (uczennicą klasy IIb), które ułożyły bajkę pt. „Misio Marzyciel”;
  • pani Aleksandra Sałek – Suchorowska z synem Franciszkiem (uczeniem klasy IIb), którzy ułożyli bajkę pt. „Misiowe opowieści”;
  • pani Marzena Tomala z córką Wiktorią (uczennicą klasy IIb), które ułożyły bajkę pt. „Różowa łapka”;
  • pan Piotr Wróbel z córką Polą (uczennicą klasy IIb), którzy ułożyli bajkę pt. „Miś Berni”;
  • pani Katarzyna Gogacz – Starzyk z synem Tymoteuszem (uczeniem klasy Ia), którzy ułożyli bajkę pt. „Bajka przytulajka”;
  • pani Izabela Szczepanek z synem Szymonem (uczeniem klasy IIIa), którzy ułożyli bajkę pt. „Szczęśliwy dzień”;
  • pani Anna Maciąg z córką Zuzanną (uczennicą klasy IIa), które ułożyły bajkę pt. „Marzenie Misia Miodka”

Jury w składzie: pani Monika Rodakowska oraz pani Agata Styczyńska uznało, że wszystkie bajki są wspaniałe i każda wygrywa. Do klasopracowni powędrowały książki zaopatrzone w pamiątkowy wpis, a dla autorów przygotowane zostały dyplomy. Bajki zostaną wydrukowane w formie książeczki i przekazane do klas. 

Moment rozdania nagród i dyplomów był pełen niezapomnianych chwil, pięknych emocji i refleksji. Pisanie bajki wraz z rodzicem to podarowane dziecku chwile, twórczo spędzony czas, pogłębienie relacji między dziećmi a rodzicami. To wartości bezcenne. Podczas rozdania nagród i dyplomów u dzieci widać było dumę i radość. Szczególnym momentem był ten, w którym jeden z nagrodzonych chłopców uśmiechnął się i czule przytulił dyplom (dyplom lub tatę, z którym tworzył bajkę i pozował do pamiątkowego, umieszczonego na dyplomie zdjęcia). Mamy nadzieję, że pamiątkowe spersonalizowane dyplomy będą przez długie lata przypominały te niezapomniane wydarzenia.

Dziękujemy pani Katarzynie Gogacz-Starzyk za przeczytanie bajki  podczas zajęć zdalnych oraz rodzicom dzieci uczących się online, za przesłanie zdjęć swoich pociech i ich pluszowych misiów. Wszystkim serdecznie gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych imprezach szkolnych i konkursach.

Monika Rodakowska
Agata Styczyńska

Temat: Bajka – Przytulajka
Rodzicu! Zdobądź książkę do klasowej biblioteczki swojego dziecka!
Zbliża się Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji biblioteka szkolna ogłasza konkurs dla rodziców uczniów klas 1-3 na „Bajkę – Przytulajkę”.
Celem konkursu jest budowanie więzi między dziećmi a ich rodzicami/opiekunami oraz popularyzacja czytelnictwa.
Konkurs polega na ułożeniu bajki, której głównym bohaterem będzie pluszowy miś.
Praca konkursowa powinna być napisana czcionką Times New Roman 12 i nie może przekraczać 1 strony formatu A4. Praca może być także napisana odręcznie.
Każda praca powinna zawierać dane autora: imię i nazwisko rodzica/opiekuna oraz imię, nazwisko i klasę dziecka, któremu bajka jest dedykowana.
Pracę należy przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 1 grudnia 2021 roku (lub przekazać dziecku).
Nagrodą będzie książka zawierająca odpowiednią adnotację (imię i nazwisko osoby nagrodzonej, datę, nazwę konkursu oraz dołączoną pracę konkursową) i przekazana do klasowej biblioteczki.
Monika Rodakowska – nauczyciel bibliotekarz

Listopad to miesiąc kolorowych liści, zmiennej pogody i … nostalgicznego nastroju. A jak przedstawiła ten miesiąc Ewa Szelburg-Zarembina?  

Dzieci z klas IIa i IIIb zilustrowały wiersz poetki i zamknęły jesienne dni w barwach czerwonych, brązowych, żółtych, zielonych… Prace można oglądać w szkolnej bibliotece.

16 listopada 2021 roku obchodziliśmy z niecierpliwością wyczekiwany Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Z tej okazji w klasach I-III gościliśmy: królów, piratów, wróżki, księżniczki, czarownice, Rybaka ze Złotą Rybką, Śnieżkę, Ciastko i wiele innych barwnych postaci, w które wcieliły się dzieci.

Na uczniów czekały zadania: przeprowadzić bajkowego bohatera przez labirynt, odnaleźć pasujący cień czy wykazać się bystrością w zliczaniu bajkowych postaci.

 

Ten dzień to także spotkanie z książką. Nie zabrakło takich tytułów jak „Kot w butach”, „Piękna i Bestia”, „Rybak i złota rybka” czy Śnieżka. Na dzieci czekał także konkurs, w którym mogły wykazać się talentem plastycznym. Portret postaci z bajki rysowały z wielkim zaangażowaniem. Spośród prac jury w składzie pani Monika Rodakowska, pani Renata Strzałkowska-Jędrasek oraz pani Agata Styczyńska nagrodziło prace:

Martyny Maj z klasy IIa - za zajęcie I miejsca
Filipa Basaja z kl. IIa - za zajęcie II miejsca
Niny  Gwardys z klasy IIIa - za zajęcie III miejsca

Wyróżnienia zdobyli: Barbara Sadownik, Szymon Miturski oraz Magdalena Pachocka.

Najpiękniej przebraną i prezentującą się klasą była Ia (wychowawczyni pani Klaudia Ambroszczyk. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji strojów uczniów nagrodzonej klasy:

Nagrody książkowe wręczyła pani dyrektor Agnieszka Babańca. Klasa Ia otrzymała książkę z pamiątkowym wpisem, która uatrakcyjni klasową biblioteczkę.

Dziękujemy również  rodzicom za pomoc w przygotowaniu strojów i gratulujemy inwencji twórczej.
Monika Rodakowska

Baśnie – kto ich nie lubi? Sądzę, że wszyscy, a zwłaszcza najmłodsi, uwielbiają te opowieści pełne fantazji i niesamowitych przygód. Już jako dzieci poznaliśmy ich wiele. Rodzice i dziadkowie czytali je nam przed snem. Zachwycały nas historie baśniowych bohaterów, z którymi często się identyfikowaliśmy. Ja sama choć przez chwilę chciałam być księżniczką w pięknej gorsetowej sukni z długim trenem. I stawałam się nią właśnie dzięki baśniom i wyobraźni. Ach, to były czasy… Bezcenne chwile.

Baśnie nie tylko pobudzają naszą fantazję, ale także są wspaniałym pomysłem na walkę z nudą, szczególnie w deszczowe dni, kiedy nie mamy pomysłu na zabawę.  Jeśli więc kogoś z Was ogarnie taki stan i nie będzie wiedział, jak spędzić wolny czas  lub towarzyszyć mu będzie gorszy humor, niech koniecznie  sięgnie po baśniowy utwór lub posłucha nagrań baśni, które z myślą o Was przygotowali uczniowie naszej szkoły – członkowie grup teatralnych: „Teatralne Kaczuszki” i „Zamaskowani”. Przez istniejącą  sytuację związaną z pandemią koronawirusa Wasi koledzy i koleżanki  nie mogli  przygotować inscenizacji teatralnej, jednak nie dali za wygraną i postanowili stworzyć dla Was prezentację baśni w nowej odsłonie. Mam nadzieję, że nowa forma przypadnie Wam do gustu i sprawi, że częściej będziecie sięgać po baśnie i nie tylko.  Pamiętajcie – świat fantazji macie na wyciągnięcie ręki. Wystarczy tylko tego chcieć.

Życzę wszystkim słuchaczom miłych wrażeń i serdecznie zapraszam na spotkanie z baśnią, która jest dobra na wszystko.

Karolina Matejszczak- opiekunka grup teatralnych

Baśnie – kto ich nie lubi? Sądzę, że wszyscy, a zwłaszcza najmłodsi, uwielbiają te opowieści pełne fantazji i niesamowitych przygód. Już jako dzieci poznaliśmy ich wiele. Rodzice i dziadkowie czytali je nam przed snem. Zachwycały nas historie baśniowych bohaterów, z którymi często się identyfikowaliśmy. Ja sama choć przez chwilę chciałam być księżniczką w pięknej gorsetowej sukni z długim trenem. I stawałam się nią właśnie dzięki baśniom i wyobraźni. Ach, to były czasy… Bezcenne chwile.

Baśnie nie tylko pobudzają naszą fantazję, ale także są wspaniałym pomysłem na walkę z nudą, szczególnie w deszczowe dni, kiedy nie mamy pomysłu na zabawę.  Jeśli więc kogoś z Was ogarnie taki stan i nie będzie wiedział, jak spędzić wolny czas  lub towarzyszyć mu będzie gorszy humor, niech koniecznie  sięgnie po baśniowy utwór lub posłucha nagrań baśni, które z myślą o Was przygotowali uczniowie naszej szkoły – członkowie grup teatralnych: „Teatralne Kaczuszki” i „Zamaskowani”. Przez istniejącą  sytuację związaną z pandemią koronawirusa Wasi koledzy i koleżanki  nie mogli  przygotować inscenizacji teatralnej, jednak nie dali za wygraną i postanowili stworzyć dla Was prezentację baśni w nowej odsłonie. Mam nadzieję, że nowa forma przypadnie Wam do gustu i sprawi, że częściej będziecie sięgać po baśnie i nie tylko.  Pamiętajcie – świat fantazji macie na wyciągnięcie ręki. Wystarczy tylko tego chcieć.

Życzę wszystkim słuchaczom miłych wrażeń i serdecznie zapraszam na spotkanie z baśnią, która jest dobra na wszystko.

Karolina Matejszczak- opiekunka grup teatralnych

Organizatorem programu MegaMisja jest Fundacja Orange, która działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy – ciekawe scenariusze zajęć, filmy, gry i konkursy – najmłodsi uczniowie naszej szkoły mogą zdobywać wiedzę i umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów  sieci Internetowej.  Program podnosi kompetencje cyfrowe nie tylko dzieci, ale także nauczycieli. Podczas zajęć uczniowie uczą się kreatywnego rozwiązywania stawianych problemów, bezpiecznego surfowania w sieci oraz korzystania z zasobów internetowych i rozwijania pasji poprzez twórcze wykorzystanie najnowszych technologii. W świat nowoczesnych technologii wprowadza dzieci rodzeństwo: Julia i Kuba oraz Psotnik - stworzona w laboratorium sztuczna inteligencja. Nieustanne kłopoty z Psotnikiem uczą dzieci rozwiązywać ich własne problemy dotyczące cyfrowego świata. Ale to nie wszystko! MegaMisja także nagradza. Za poprawne wykonanie zadań uczniowie losują nagrody. Szkoła wzbogaciła się o tablet, materiały plastyczne, a ostatnio o książki i gry, które uatrakcyjnią księgozbiór biblioteki i ofertę świetlicy. Obecnie zajęcia MegaMisji prowadzą panie Monika Rodakowska oraz Agata Styczyńska. W ubiegłych latach zajęcia prowadziła także pani Danuta Rajn.

A oto kilka zdjęć z zajęć, które odbyły się w całym cyklu programu oraz wiersz, który świetnie określa cele i założenia programu.  Powstał on podczas zajęć MegaMisji, jako praca konkursowa.


Z MegaMisją w świat cyfrowy

1. Krok po kroku w świat cyfrowy
Piękny, duży, kolorowy
MegaMisja mnie wprowadzi
Wszelkim problemom zaradzi

2.Bezpieczeństwo jest jej celem
Już się nauczyłem wiele
Netykietę świetnie znam
W Kubie przyjaciela mam!

3. Psotnik psoci co nie miara
Nie skuteczna żadna kara!
Kubie, Julce wnet pomogę
Tworzymy Mega załogę!

4.W MegaMisji wszystko Mega
- tak powiedział mój kolega
Mega tablet, filmy Mega
każdy chętnie tu przybiega!

5.MegaMisja to świat marzeń
Wiele tajemniczych zdarzeń
Jedno zdanie dziś powiemy:
MegaMisji dziękujemy!

 

Monika Rodakowska, Agata Styczyńska

Portale społecznościowe pełne są różnorodnych akcji. Jedna z nich przykuła moją szczególną uwagę. „Dla osób, które mają ochotę uszczęśliwić dziecko książką…” – tak zaczyna się opis posta promującego czytelnictwo. W akcję, w której dziecko może otrzymać aż 36 książek włączyli się nauczyciele, rodzice, znajomi… Pomysł dotyczy dzieci w wieku od 0 do 16 lat. Dostarczane pocztą książki (przesyłka zaadresowana na dziecko), dopasowane wiekowo mogą zachęcić do czytania nawet najbardziej opornego czytelnika. „Dzieci, którym czytamy 15 minut dziennie wzbogacają̨ swoje słownictwo o około 1000 słów rocznie”. Wspólne czytanie to szansa na tworzenie więzi międzyludzkich. Jak wybrać odpowiednią książkę? Fundacja "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" przygotowała złotą listę:
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM

12 marca 2021 roku odbyły się zajęcia w ramach akcji "Cała Polska czyta dzieciom”. Uczniowie klas 1 wysłuchali wierszy Jana Brzechwy i wykonali do nich prace plastyczne. Wykazali się zdolnościami manualnymi, inwencją twórczą i umiejętnością współpracy. Prace zdobią szkolną bibliotekę.


Jan Brzechwa
ZOO
Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: "O-o!"
"Jaka brzydka papuga!"
"Żyrafa jest za długa!"
"Słoń za wysoki!"
"A po co komu te foki?"
"Zebra ma farbowane żebra!"
"Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!"
"Na, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw - tuś, bratku, tuś!"
"A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek -
Struś!"
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
"Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!"

NIEDŹWIEDŹ
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.
SŁOŃ
Ten słoń nazywa się Bombi.
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.
Dlaczego? Nie bądź ciekawy -
To jego prywatne sprawy.

Psotnik cyfrowym detektywem. 2 marca 2021 r. odbyło się ostatnie obowiązkowe spotkanie z Psotnikiem. Anonimowość w sieci jest jednym z najważniejszych tematów. Kiedy należy być anonimowym? Czy każdą tajemnicę należy dochować? Do kogo zwrócić się z problemem? Kiedy nie możemy być anonimowi? Czym jest anonimowość? Dzieci nie miały problemów z odpowiedzią na powyższe pytania. Przypomnieliśmy sobie także zasady Netykiety, która obowiązuje także wtedy gdy jesteśmy anonimowi - podobnie jak w realnym życiu. Z Psotnikiem i bliźniakami nie żegnamy się. Postanowiliśmy kontynuować spotkania.

Zapraszamy na wirtualny spacer po Filharmonii Narodowej http://filharmonia.pl/o-nas/filharmonia

Po dłuższej przerwie powróciliśmy do spotkań MegaMisji. Dzisiejsze spotkanie (23.02.2021 r) było pełne niespodzianek. Pomagaliśmy Julce i Kubie budować Psotnikowi domek w chmurach. Psotnik uwielbia bujać w obłokach - „Bujać w obłokach” czyli mieszkać w internetowej chmurze. Na dzisiejszych zajęcia dowiedzieliśmy się czym jest chmura internetowa, jak wygląda chmura internetowa poczty gmail, co można wrzucać do takiej chmury i jak udostępniać innym.

Jak zwykle było to maga spotkanie. Okazało się, że wykonane przez nas zadanie było ostatnim z obowiązkowych. Szkoła i nasi opiekunowie dostali dyplomy, a za osiągnięcia w MegaMisji wylosowaliśmy nagrodę. Wkrótce do naszej szkoły dotrze przesyłka z materiałami kreatywnymi, z których chętnie będziemy korzystać w naszej świetlicy. Trochę szkoda, że nasza przygoda z MegaMisją dobiega końca… Przed nami ostatni etap – dla chętnych nauka programowania!