Biblioteka

19 maja 2023 roku uczniowie klas Ia i Ib pod opieką pań: Dominiki Grygiel, Natalii Kęski oraz Moniki Rodakowskiej odwiedzili Gminną Bibliotekę Publiczną w Garbatce-Letnisko. Uczniami zaopiekowały się panie: Małgorzata Markowska – dyrektor biblioteki oraz Iwona Stępień, która na co dzień zajmuje się działem dla dzieci. Pani Dyrektor opowiedziała dzieciom o pracy w bibliotece publicznej oraz zasadach korzystania z księgozbioru. Dzieci poznały literaturę dziecięcą, o której opowiedziała im pani Iwona.  Młodzi czytelnicy mieli dużo ciekawych i niełatwych pytań. Dzieciom najbardziej spodobały się książki o dinozaurach oraz z serii „Zaopiekuj się mną…”.  Zadeklarowały chęć korzystania z Gminnej Biblioteki Publicznej i obiecały powtórne odwiedziny, tym razem z rodzicami.

Na pamiątkę uczniowie otrzymali zakładki do książek.
Spotkanie zostało zorganizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Monika Rodakowska

Miś Polinek Солідарнісmь serdecznie dziękuje dzieciom i rodzicom za nakarmienie tytułami ulubionych książek. W wynikukwietniowego  losowania słodkie nagrody dostały uczennice: Paula Kaczkowska (uczennica klasy IIb) oraz Nina Kotsiuk (uczennica klasy VIIIb). Już niedługo kolejne losowanie. Zapraszamy wszystkich chętnych do zabawy, a zwycięzcom gratulujemy.

Monika Rodakowska oraz  miś Polinek Солідарнісmь

Tuż przed majowym weekendem rozstrzygnięte został konkurs fotograficzny promujący czytelnictwo:
Jury nagrodziło następujące uczennice:
I miejsce – Wiktoria Hołuj (uczennica klasy VIIIb)
II miejsce – Wiktoria Węsierska (uczennica klasy VIa)
III miejsce – Anastasiia Kotsiuk (uczennica klasy VIa)
Wyróżnienie otrzymała Joanna Klimowicz (uczennica klasy VIIa)
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy rozwijania pasji fotograficznej oraz czytelniczej.
Konkurs przeprowadzony został w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Monika Rodakowska

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2023

Historia święta książki sięga 1930 r. – właśnie wtedy zaczęto je obchodzić w Hiszpanii. Z kolei w roku 1964 zwyczaj ten zawędrował do wszystkich krajów hiszpańskojęzycznych, stając się wydarzeniem międzynarodowym. Hiszpański akcent towarzyszy zresztą tej imprezie do dzisiaj, bowiem celebruje się ją co roku 23 kwietnia – a zatem w dniu śmierci Miguela de Cervantesa, twórcy postaci Don Kichota. Tego samego dnia odszedł jeszcze jeden wybitny twórca światowej literatury, William Shakespeare. Data stała się ostatecznie znakiem rozpoznawczym Światowego Dnia Książki. Zapraszam więc najmłodszych i tych starszych czytelników do obejrzenia filmu "Jak powstaje książka?"

Miło mi poinformować, że uczennica klasy VIIIb została laureatką konkursu na recenzję książki. Uczennica otrzymała nagrodę książkową, zakupioną w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Zapraszamy do przeczytania recenzji.

„Niekończąca się historia”, napisana przez Michaela Enda, to jedna
z najbardziej niezwykłych książek dla dzieci i młodzieży, jaką czytałam. Historia jest pełna magii, przygód i pozytywnych wartości, które każdy z nas może wnieść do swojego życia. Fabuła opowiada o chłopcu o imieniu Bastian, który ucieka przed prześladowcami do antykwariatu i tam natyka się na tajemniczą księgę zatytułowaną „Niekończąca się historia”. Po chwili wchodzi do świata fantazji, gdzie spotyka Atrydę, bohaterskiego chłopca, który próbuje uratować swoje królestwo przed Groźnym Niczem, siłą która pochłania wszystko, co napotyka na swojej drodze. Wraz z Atrydą, Bastian wyrusza
w niezapomnianą podróż przez Fantazjanę, poznając po drodze liczne postaci
i przeżywając wiele niezwykłych przygód. ,,Niekończąca się historia” to opowieść o miłości, przyjaźni, odwadze, poświęceniu i odkrywaniu własnej tożsamości. Książka przekonuje nas, że każdy jest w stanie zmienić świat,
a nasze marzenia i wyobraźnia mogą stać się rzeczywistością. Jednym
z najbardziej interesujących aspektów książki jest jej budowa. Ponadto, autor stosuje także różne rodzaje narracji, np. narrację trzecioosobową lub wewnętrzną, co nadaje opowieści większą głębię
i złożoność. ,,Niekończąca się historia to także doskonałe studium psychologiczne postaci, które pojawiają się na kartach książki. Każda z nich jest wyjątkowa, ma swoje własne marzenia, problemy i historię. Autor skupia się na ich cechach charakteru, pokazując, jak ważne są przyjaźń i zaufanie w życiu każdego człowieka. 

Podsumowują, „Niekończąca się historia” to książka, która może być czytana i interpretowana na wiele sposobów. Jest to dzieło, które z pewnością zainspiruje młodych czytelników do wyobrażania sobie światów równoległych pełnych przygód i magii, a jednocześnie pobudzi refleksję nad wartościami, jakimi powinniśmy kierować się w naszym życiu, takimi jak empatia, bohaterstwo oraz szacunek dla drugiego człowieka.
Wiktoria Hołuj, uczennica klasy 8b

  1. Znajdziesz interesującą książkę -  nowości zakupione w ramach Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0
  2. Zagrasz w jedną z gier znajdujących się w „Kąciku gier” (warcaby, bierki, Chińczyk, Piotruś, statki…)
  3. W „Kąciku czytelniczym” odpoczniesz czytając jedną z wybranych książek z pudełka „Książki na dobry humor” lub z przygotowanych półek z literaturą dostosowaną do twojego wieku.
  4. Przejrzysz znaczki w kąciku filatelistycznym i poszerzysz swoją wiedzę z historii Polski i świata.
  5. Nakarmisz  Misia tytułami ulubionych książek i dasz sobie szansę na wygranie słodkiej niespodzianki.
  6. Wykonasz ciekawe prace plastyczne i rozwiniesz swoją kreatywność.
  7. Obejrzysz prace uczennic wykonane podczas zajęć rozwijających umiejętności fotograficzne.
  8. Porozmawiasz z bibliotekarką na różne tematy, nie zawsze związane z literaturą.
  9. Odrobisz pracę domową korzystając z literatury fachowej lub pomocy nauczyciela.
  10. Zamkniesz oczy i pomarzysz  lub spojrzysz w okno i zachwycisz się oznakami wiosny.

Biblioteka otwarta na człowieka :)

4 kwietnia 2023 ogłoszono wyniki konkursów plastycznych promujących czytelnictwo. Jury w składzie:
Monika Rodakowska oraz pani Małgorzata Markowska – dyrektor Gminnej Biblioteki nagrodziło następujące osoby:
I miejsce – Kornelia Kucińska (uczennica klasy Ib)
II miejsce – Izabela Klimowicz (klasa Ia)
III miejsce Małgorzata Bachanek oraz Kacper Gnyś - uczniowie klasy IIIB
Uczniowie wykonali ilustracje do książek zakupionych w ramach Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Nagrodę dostał również Marcel Giza (uczeń klasy IIIb) za wyjątkowe prace przedstawiające serię „Nazywam się…”
Uczniowie wykonali ilustracje do książek zakupionych w ramach Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. W ramach tego programu zakupione zostały również nagrody.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, a zwycięzcom gratulujemy.

Monika Rodakowska

Miś Polinek Солідарнісmь serdecznie dziękuje dzieciom i rodzicom za nakarmienie tytułami ulubionych książek. W wyniku losowania słodkie nagrody dostały uczennice: Zuzanna Szumilas (uczennica klasy IIIb) oraz Lena Cieślak (uczennica klasy IIb). Za miesiąc kolejne losowanie. Zapraszamy wszystkich chętnych do zabawy, a zwycięzcom gratulujemy.
Miś   Polinek Солідарнісmь oraz Monika Rodakowska

Serdecznie zapraszam do zapoznania się z nową gazetką ścienną. Tym razem: Patroni roku 2023, „Noc z książką” – minigaleria oraz prace plastyczne uczniów klas I-III przedstawiające jedną z książek zakupionych w ramach programu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Zapraszam do akcji czytelniczej „Nakarm Misia Polinka Солідарнісmь”. Przygotuj kartkę zawierającą tytuł i autora ulubionej książki oraz swoje imię, nazwisko i klasę. Karteczkę wrzuć do misiowego słoiczka. Ostatniego dnia każdego miesiąca odbędzie się losowanie jednej z kartek. Zwycięzca otrzyma słodki upominek, a jego ulubiona książka zostanie zaprezentowana na stronie internetowej szkoły. Do zabawy zapraszamy rodziców (karteczkę mogą przekazać dzieci) oraz nauczycieli!

Miło mi poinformować, że nasz kącik filatelistyczny zyskał aprobatę Wiceprezesa Zarządu Poczty Polskiej – pana Wiesława Włodka. Otrzymaliśmy list, w którym czytamy m.in. o znaczeniu wydawnictw filatelistycznych oraz trochę zapomnianym komunikacyjnym znaczeniu pocztówek i znaczków.  Warto zaznaczyć, że koperta opatrzona została w piękne znaczki, które zasilą nasz klaser.

Dużą niespodzianką okazała się przesyłka zawierająca kolejne cenne nabytki filatelistyczne. Kącik wzbogacił się o wartościowe egzemplarze znaczków, do obejrzenia których serdecznie zapraszamy.

Panu Wiesławowi Włodkowi serdecznie dziękujemy i liczymy na dalszą współpracę.

W bibliotece szkolnej powstał kącik dla miłośników filatelistyki. W miłej atmosferze można obejrzeć „Księgę znaczków pocztowych 2020” i „Księgę znaczków pocztowych 2021”. Zawierają one znaczki wydane przez Pocztę Polską w latach 2020-2021.  Są one również kroniką wydarzeń – ważnych rocznic, jubileuszy czy obchodów, a bogate opisy (napisane w języku polskim jak i angielskim) ubogacają wiedzę historyczną i kulturową. Warto obejrzeć bogato zilustrowane wydania zaprojektowane z okazji: 160. rocznicy powstania styczniowego, 160. rocznicy  bitwy pod Węgrowem, 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika  czy projekt kartki pocztowej upamiętniający 90. rocznicę złamania szyfrów „Enigmy”.

„Polska w kosmosie” to pierwsza emisja zapowiadająca kryptoznaczki, o których więcej wiadomości można znaleźć na stronie nft.poczta-polska.pl. Jest to portal jednoczący pasjonatów filatelistyki i dający możliwość wymiany doświadczeń, założenia kryptoklasera, śledzenia nowości wydawniczych…

Oczywiście posiadamy również tradycyjny klaser, do którego znaczki przekazała Poczta Polska (dzięki zaangażowaniu pani Izabeli Soleckiej).

Serdeczne podziękowania należą się ks. Maciejowi Będzińskiemu, który przekazał do biblioteki księgi znaczków oraz pięknie wydane nowości filatelistyczne.

Zachęcamy wszystkich do zaangażowania się w ubogacenie naszego klasera w kolejne egzemplarze znaczków.

13 lutego 2023 roku odbyła się ważna akcja czytelnicza – „Noc z książką”. Akcję zorganizowali nauczyciele: pani Monika Rodakowska (bibliotekarka) oraz pan Damian Kęska (nauczyciel języka angielskiego). W imprezie uczestniczyli uczniowie klas szóstych i ósmych. To była noc pełna atrakcji: pizza, która dzielona z przyjaciółmi nigdy nie smakowała lepiej, czytanie ulubionych książek i dzielenie się wrażeniami, gra w zbijaka i koszykówkę…

Uczniowie odwiedzili także bibliotekę i wybrali dla siebie książki, które zakupione zostały w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.

Szkoła nocą wygląda zupełnie inaczej, może więc zabawa w chowanego? Pomysłów i kryjówek było co niemiara, ale szukający uczniów nauczyciele sprostali wyzwaniu.

Zmęczonych, ale pełnych wrażeń uczniów odebrali rodzice.

Zapraszam na stronę poświęconą e-bookom i książkom w języku ukraińskim. Lustro Biblioteki w porozumieniu z ukraińskimi wydawcami Видавництво Маmіno i БараБука BaraBooka udostępnia bezpłatne ebooki dla dzieci w języku ukraińskim.

Wystarczy pobrać książkę lub kod QR i czytać. Uwaga! Nie zezwala się na kopiowanie pojedynczych linków do plików PDF ani użycie okładek.

Zapraszamy do korzystania ze strony lustrobiblioteki.pl/

Miłej lektury
Monika Rodakowska

Drogi Czytelniku:
Zbliża się okres ferii zimowych, czyli czas wolny od zajęć szkolnych. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 do naszej biblioteki przybyło wiele nowych książek.
Włącz się do akcji i spraw, by wolny czas upłynął w towarzystwie dobrej książki.
Jak to zrobić i zdobyć nagrodę?

  1. Wypożycz książkę.
  2. Przeczytaj!
  3. Napisz recenzję (po feriach oddaj ją nauczycielowi języka polskiego)
  4. Zrób zdjęcie zachęcające do wypożyczenia książki (a po feriach przynieś je w postaci cyfrowej do szkolnej biblioteki na pendrive)

Najlepsze zdjęcia i recenzje zostaną nagrodzone!

Życzę udanych – książkowych – ferii zimowych.
Monika Rodakowska – nauczyciel bibliotekarz

 

Niecodzienna lekcja w klasie 8b miała na celu przybliżyć uczniom nowy księgozbiór zakupiony w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Uczniowie mogli wybrać książkę, która ich zainteresowała. Wstępem do lektury była prelekcja o wartości czytania w każdym wieku: wzrost zasobu słownictwa, rozwój wyobraźni, kształcenie ortografii i wypowiedzi ustnej oraz pisemnej, mile spędzony czas… Następnie każdy czytał wybraną przez siebie książkę, by za chwilę móc ją zaprezentować. A na końcu? Uczniowie mogli wypożyczyć książkę, która ich zaciekawiła. (29.11.2022)