Biblioteka

1. Górka Iwona „Mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”
2. Faber A., Mazlish E. „Wyzwoleni rodzice – wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwszej rodziny”
3. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały”
4. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
5. Portmann R. „Gry i zabawy przeciwko agresji”
6. ks. Andrzej Zwoliński „Sekty… Dlaczego”
7. Tomaszek Bożena „Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu”
8. Benin Karl „Jak prowadzić trudne rozmowy”
9. Encyklopedia. „Rodzice i dzieci. Co robić, aby nasze dzieci były szczęśliwe?”
10. „Wiedzieć, rozumieć, reagować. Sprawny umysł”

23 października 2019 roku uczniowie klasy VIII należący do szkolnego wolontariatu przygotowali w ramach spotkań „Przerwa z książką” bardzo ciekawe zajęcia. Zamiast gotowej lektury uczniowie sami stworzyli książkę! Księżniczki – agentki, tajemniczy zamek, cenny diament, złodziej oraz … niewidzialne auto. Wyobraźnia i kreatywność dzieci nie miały granic.  Całości dopełniły ilustracje dzieci, które oddały charakter i klimat bajki.

1. Górka Iwona „Mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”
2. Faber A., Mazlish E. „Wyzwoleni rodzice – wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwszej rodziny”
3. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały”
4. Faber A., Mazlish E. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
5. Portmann R. „Gry i zabawy przeciwko agresji”
6. ks. Andrzej Zwoliński „Sekty… Dlaczego?”
7. Tomaszek Bożena „Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu”
8. Benin Karl „Jak prowadzić trudne rozmowy”
9. Encyklopedia. „Rodzice i dzieci. Co robić, aby nasze dzieci były szczęśliwe?”
10. „Wiedzieć, rozumieć, reagować. Sprawny umysł”
11. „Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Gimnazjum. Zbiór ćwiczeń i kart do pracy”
12. Nowak Anna „Spotkania z rodzicami. Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę”

Polecamy także książeczki z serii „Oni są wśród nas” będące inspiracją, źródłem wiedzy oraz pomocą w sprawowaniu opieki nad chorym uczniem dla nauczycieli, wychowawców i opiekunów. Seria zawiera:

„Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu”
„Dziecko przewlekle chore”
„Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu”
„Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu”

Profilaktyka uzależnień:
1. ks. Marek Dziewiecki „Integralna polityka uzależnień w szkole”
2. Profilaktyka w środowisku lokalnym. Krajowe biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
3. Zapobieganie narkomani w gminie. Zasady tworzenia gminnych programów przeciwdziałania narkomanii

Jak przywitać jesień? Kreatywnie i z fantazją! Jesienne liście, kolorowe papiery, wiersze o jesieni i przysłowia… W takiej aurze dzieci klas I-III spędziły „Przerwę z książką". Wykorzystując dary jesieni stworzyły piękne jeże, które zdobią biblioteczną tablicę. Zajęcia przygotowali uczniowie należący do szkolnego wolontariatu.

Laura, Julia i Ewa przygotowały materiały do prac plastycznych. Szymon, Mateusz i Michał – przysłowia i wiersze. Zachęcamy rodziców do kreatywnego spędzania czasu ze swoimi pociechami i eksponowania prac dzieci.

23 września 2019 roku uczennice należące do szkolnego wolontariatu zorganizowały konkurs na „Najładniejszą ilustrację do książki”. Spotkanie odbyło się w ramach akcji „Przerwa z książką”, a wybraną pozycją książkową - „Bambi” (z serii wydawniczej „Moja pierwsza czytanka”). Historia jelonka urzekła słuchaczy, a ilustracje były odzwierciedleniem zachwytu dzieci.

fot. Laura Rutka

Wszystkie dzieci dostały zakładki do książek, a wykonawcy trzech najładniejszych prac nagrodzeni zostali słodkim upominkiem.

Julia Spytek

Konkurs skierowany jest do dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-VIII szkół podstawowych w całym kraju i ma na celu popularyzację regularnego czytania dzieciom w placówkach oświatowych, a także szerzenie wiedzy o literaturze dziecięcej i sztuce animacji oraz inspirowanie działalności plastycznej dzieci.
Warunki uczestnictwa
Konkurs jest skierowany do dzieci przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych z całej Polski.
Prace konkursowe będą oceniane w trzech kategoriach wiekowych:

  • przedszkola i oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych
  • klasy I-III szkoły podstawowej
  • klasy IV-VIII szkoły podstawowej

Przedmiotem Konkursu są prace plastyczne na arkuszach papieru w formacie A4 i grubości całkowitej nieprzekraczającej 0,5 cm, przedstawiające portrety oraz przygody literackich bohaterów popularnych kreskówek.
Jeden uczestnik może nadesłać tylko jedną pracę.
Termin składania prac: 20 marca 2019 r, prace prosimy składać do wychowawcy lub biblioteki szkolnej.

Zapraszamy do włączenia się i propagowania akcji „Pomaganie przez oglądanie”  fundacji "Budujmy Lepszy Świat w Ciągu Najbliższych Lat". Wystarczy oglądać materiały na kanale w serwisie You Tube https://www.youtube.com/channel/UCWzmeUYhkYKgwPGiNfdUHyA.

Treści zamieszczane przez fundację propagują czytanie dzieciom. Są to opowiadania, wiersze oraz piosenki. Akcja pomaga budować wrażliwość społeczną i empatię u dzieci i młodzieży. Zachęca również rodziców do  wspólnego spędzania czasu z dziećmi. Poniżej przedstawiamy jeden z filmów nagranych w ramach akcji (wiersz Marii Konopnickiej pt. „Stefek Burczymucha”)

Badania przeprowadzone przez Fundację "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" potwierdzają, że codzienne czytanie dzieciom w szkole wpływa znacząco na poprawę ich umiejętności językowych, intelektualnych i społecznych oraz podnosi poziom czytelnictwa wśród uczniów.

Język jest podstawowym narzędziem myślenia, komunikacji z ludźmi i zdobywania wiedzy. Brak umiejętności językowych powoduje problemy w każdej dziedzinie życia – utrudnia zrozumienie informacji, porozumiewanie się, poszerzanie horyzontów umysłowych, zamyka możliwość wykonywania wielu zawodów. Istotna poprawa kompetencji językowych jest możliwa dzięki czytaniu. Ponieważ większość dzieci w wieku szkolnym nie chce czytać, trzeba im czytać na głos, ale tak, by czytanie zawsze kojarzyło im się z przyjemnością, wybierając wspólnie ciekawe książki, czytając je z zaangażowaniem i nigdy nie traktując czytania uczniom na głos jako wstępu do odpytywania lub stawiania stopni. Czytanie dzieciom to skuteczny sposób na wychowanie czytelnika – człowieka, który stale poszerza swą wiedzę i buduje mądrość, ma bowiem do czynienia z dorobkiem największych umysłów z różnych dziedzin i epok. Ludzie, którzy czytają, podejmują lepsze decyzje, mają szansę na lepszą pracę, lepsze relacje z ludźmi, a nawet na dłuższe życie. Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi – czytajmy im. Warto zacząć od urodzenia, gdyż fundamentem umiejętności językowych jest dobre osłuchanie się z bogatym i poprawnym językiem, jaki niesie tekst literacki – i nie zaprzestawać, gdy dziecko potrafi już czytać samo, gdyż samotne zmaganie się z tekstem jest dla niego przez długi czas zajęciem trudnym i zniechęcającym, zwłaszcza wobec konkurencji mediów elektronicznych.

W roku szkolnym 2018/2019 po raz kolejny przystąpiliśmy do programu "Wychowanie przez czytanie - z książką w świat wartości". Program „Wychowanie przez czytanie” skierowany jest do uczniów klas 5-7 szkół podstawowych. Celem programu jest wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. W realizację programu umożliwiły następujące pozycje:
- książka „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”
- poradniki „Z dzieckiem w świat wartości” i „Wychowanie przez czytanie” dla nauczycieli
- scenariusze zajęć na temat wszystkich wartości omówionych w książce „Gorzka czekolada” oraz inne pomoce dostępne na stronie internetowej fundacji "cała Polska czyta dzieciom". Programem objęta została klasa: 5c. W ramach programu zostały zrealizowane tematy: "Optymizm", "Szacunek" oraz "Przyjaźń". Uczniowie przygotowali także prezentację. Zapraszamy do obejrzenia:

A oto filmy z poprzedniej edycji programu:

zapraszamy do zapoznania się z prezentacją przedstawiającą założenia programu "Wychowanie przez czytanie - z książką w świat wartości"

Pobierz prezentację o programie "Wychowanie przez czytanie - z książką w świat wartości"

§ 1

  1. Regulamin określa szczegółowe warunki korzystania przez uczniów z bezpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych.
  2. Każdy rodzic ma obowiązek zapoznania się z treścią niniejszego regulaminu i stosowania jego postanowień w praktyce.
  3. Wypożyczenie podręcznika jest dokonywane przez Nauczyciela bibliotekarza.
  4. Zwrot Wypożyczonych podręczników Nauczyciel bibliotekarz potwierdza w bazie użytkowników.

Pobierz REGULAMIN ORGANIZACJI WYCIECZEK SZKOLNYCH W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W GARBATCE-LETNISKO

Prosimy o uiszczenie opłaty za zniszczony podręcznika na konto: BS Zwoleń oddział Garbatka 68 9157 0002 0040 0400 0257 0001 W treści przelewu tytułem należy wpisać: „Zwrot za podręcznik ucznia (imię i nazwisko), (tytuł podręcznika i klasa)”. Odbiorca: Gmina Garbatka-Letnisko.

Klasa I

  1. Szkolni przyjaciele cz.1 – 7,99 zł
  2. Szkolni przyjaciele. Matematyka  cz.1 – 9 zł
  3. Szkolni przyjaciele cz.2 – 8 zł
  4. Szkolni przyjaciele. Matematyka  cz.2 – 8,51 zł
  5. Szkolni przyjaciele cz.3 – 8 zł
  6. Szkolni przyjaciele cz.4 – 8 zł
  7. New English Adventure 1 – 24,75 zł

Klasa II
Każda część 4,21 zł
Klasa III
Każda część – 2,35 zł
Język angielski – 24,75 zł
Klasa IV

  1. Język polski „Między nami” GWO – 21,90 zł
  2. „Matematyka z kluczem” cz.1 – 10,95 zł
  3. „Matematyka z kluczem” cz.1 – 10,95 zł
  4. Historia „Wczoraj i dziś” – 21,20 zł
  5. „Tajemnice przyrody” – 21,20 zł
  6. Informatyka „Teraz bajty” – 8 zł
  7. Plastyka „Do dzieła” – 7 zł
  8. Technika „Jak to działa” – 9,40 zł
  9. Język angielski „English Class Poland” A1 – 21 zł
  10. Muzyka – 7 zł

Klasa V

  1. Język polski „Między nami” GWO – 21,90 zł
  2. „Matematyka z plusem”  – 21,90 zł
  3. Historia i społeczeństwo „Wehikuł czasu” – 21,20 zł
  4. „Tajemnice przyrody” – 21,20 zł
  5. „Lekcja muzyki” – 7 zł
  6. Zajęcia komputerowe „Lubię to”  – 8 zł
  7. Plastyka „Do dzieła” – 7 zł
  8. Technika „Jak to działa” – 9,40 zł
  9. Język angielski „Evolution plus” cz.2 – 21 zł

Klasa VI

  1. Język polski „Między nami” GWO – 21,90 zł
  2. „Matematyka z plusem”  – 21,90 zł
  3. Historia i społeczeństwo „Wehikuł czasu” – 21,20 zł
  4. „Tajemnice przyrody” – 21,20 zł
  5. „Lekcja muzyki” – 7 zł
  6. Zajęcia komputerowe „Lubię to”  – 8 zł
  7. Technika „Jak to działa” – 9,40 zł
  8. Język angielski „Evolution plus” cz.3 – 21 zł

Klasa VII

  1. Świat fizyki – 22,77 zł
  2. Informatyka – 9,9 zł
  3. Muzyka – 8,90 zł
  4. Język polski „Między nami” – 25 zł
  5. „Matematyka z kluczem” – 25,20 zł
  6. Biologia „Puls życia” – 25 zł
  7. Chemia Nowej Ery – 25 zł
  8. Geografia „Planeta Nowa” – 25 zł
  9. Historia „Podróże w czasie” – 24,50 zł
  10. Język angielski „English Class Poland” B1 – 23,40 zł
  11. Język niemiecki „Kompas team” cz.1 – 23,40 zł

W ostatnich dniach maja w świetlicy szkolnej odbyła się nietypowa lekcja dla uczniów klas I-III. Dotyczyła ona promocji zdrowia. Najmłodszych odwiedziły panie rehabilitantki - Agata Ślipska i Katarzyna Wilk. Opowiedziały na czym polega ich codzienna praca. Zwróciły uczniom uwagę na konieczność zachowania prawidłowej postawy podczas wykonywania różnych czynności oraz przedstawiły znaczenie aktywności fizycznej w życiu człowieka. Pani Kasia zademonstrowała jak należy nosić plecak, aby zachować prawidłową postawę. Pokazała jak zapinać szelki plecaka oraz jak podnosić go z podłogi. Uczniowie dostali rysunki, na podstawie których przećwiczą i sprawdzą w klasach czy mają odpowiednio zapięte tornistry. Pani Agata przeczytała wierszyk o prawidłowym siedzeniu przy stole i odrabianiu lekcji. Dzieci chętnie wzięły udział w ćwiczeniach zaproponowanych przez naszych gości – poprzez zabawę nauczyły się i zapamiętały ważne informacje oraz porady przydatne na co dzień. Spotkanie uwieczniono na wspólnej fotografii, a panie rehabilitantki otrzymały od dzieci miły upominek.

Wiersz nagrodzony w szkolnym konkursie na wiersz o Małej Ojczyźnie:

"Mała Ojczyzna"

Na mapie Polski jest maleńki ślad
To moja Garbatka od najmłodszych lat
Kilka domów, dwie ulice wioskę kocham tę nad życie
Wszyscy się tu znają i w razie potrzeby zawsze pomagają
Możesz tu rozpocząć swoje życie i poczuć się znakomicie
Latem wieś nasza zakwita
Swoim zapachem i kolorami wita
A w każdą niedzielę dzwon wesoło woła:
Chodźcie wszyscy do kościoła!
Serce się raduje, że tak dobrze się tu czuję.
Może są piękniejsze zakątki na świecie i pewnie szczęśliwych ludzi tam znajdziecie
Ale ja tu żyję i pragnę wam wyznać
To jest moje miejsce na ziemi
To moja „Mała Ojczyzna”.


Oliwia Sobieszek klasa III

„Noc z książką” jest to akcja mająca na celu propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Jest to także propozycja spędzenia czasu wolnego od zajęć dydaktycznych. W tym roku tematem przewodnim były prawa autorskie – czym są, jak ich przestrzegać, jak świadomie korzystać z materiałów udostępnianych w Internecie (w tym oprogramowania, filmów i muzyki). Podczas imprezy kształtowane były umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami i budowanie poczucia własnej wartości poprzez wspólną zabawę, czytanie odpowiednio dobranej literatury, pogawędkę, przygotowanie wspólnych posiłków. Akcję przeprowadzono w nocy - 16/17 stycznia 2018 roku i była propozycją na bezpieczne i efektywne spędzanie ferii.

Zamówienie pizzy, nocna wędrówka do biblioteki, wspólne czytanie wierszyków łamiących języki, tańce na szkolnym korytarzu oraz gra w tenisa stołowego – to główne atrakcje spotkania. Zmęczonych, ale szczęśliwych uczniów rano odebrali rodzice.