Gdy porównamy zabawy współczesnych dzieci z zabawami charakterystycznymi dla dzieciństwa ich pradziadków, dziadków, a nawet rodziców, dostrzeżemy szereg istotnych różnic, z których najważniejsza jest chyba ta, iż obecnie dzieciństwo spędza się w czterech ścianach przed komputerem lub telewizorem. Zabawa jest dominującą formą aktywności dziecięcej. Najistotniejszą wartością zabawy jest jej twórczy charakter. Bywa ona znakomitą formą ujawnienia się w pełni osobowości dziecka. Każda zabawa dostarcza dziecku różnorodne możliwości dla samospełnienia dziecięcych marzeń i pragnień, a nadto umożliwia mu opanowanie w pewnym zakresie wielu sprawności. Dostrzegając te problemy nauczyciele spotkali się na warsztatach dotyczących zabaw integracyjnych. Aktywnie pracowali poznając gry i zabawy które wykorzystają w pracy z uczniami. Szczególna uwaga została zwrócona na możliwości integracji zespołów klasowych, angażowania uczniów nieśmiałych, wycofanych.