23 listopada 2022 r. odbyła się ostatnia z wycieczek zorganizowanych w naszej szkole w ramach programu „Poznaj Polskę”. Tym razem z wyjazdu skorzystali uczniowie klasy 6a, 6b oraz klas 8 pod opieką nauczycieli: p. Bernadety Basaj, p. Agnieszki Babańcy oraz p. Anny Rutki. Jednodniowa wycieczka do Warszawy była współfinansowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w łącznej kwocie 3.240 zł.
Celem naszej wycieczki było zapoznanie uczniów ze światowym dziedzictwem przyrodniczym, przybliżenie historii naszego kraju z okresu II wojny światowej oraz uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego poprzez umożliwienie młodym ludziom poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury, historii i osiągnięć polskiej nauki.
Pierwszym odwiedzonym przez nas miejscem było Muzeum Ziemi. W muzeum tym znajduje się obecnie około 190 tys. eksponatów. Możemy podziwiać niesamowitą kolekcję minerałów i skał. W Muzeum Ziemi nie zabrakło również skamieniałości roślinnych i zwierzęcych. Wśród zbiorów możemy odnaleźć prawie kompletny szkielet słonia leśnego – co ciekawe, szczątki te zostały wykopane podczas prac przy budowie warszawskiego metra. Niesamowite, jak ogromnym zwierzęciem był ten słoń, uczniowie stojący obok szkieletu nogi sięgali zaledwie do słoniowego kolana. Duże zainteresowanie wzbudziła kolekcja kamieni i minerałów, a szczególnie jeden eksponat tzw. „złoto głupców”, które zwiodło niejednego poszukiwacza przygód. W ostatniej z sal mogliśmy też podziwiać zbiory bursztynów, skarbów z Morza Bałtyckiego.
Kolejnym punktem programu było Muzeum Powstania Warszawskiego. To wyjątkowe miejsce, które pomaga zrozumieć współczesną Warszawę. Upamiętnia największą akcję zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej. Multimedialna ekspozycja oddaje powstańczą atmosferę Warszawy, pokazuje nie tylko militarne dzieje 63 dni walk, ale także opisuje powojenny terror komunistyczny. Pobyt w muzeum był ogromnym przeżyciem dla uczniów, którzy naocznie mogli się przekonać, jak trudną i ofiarna decyzję podjęli warszawiacy organizując powstanie. Zobaczyli, jak wyglądały walki na ulicach miasta i komunikacja między powstańcami, ale też życie codzienne w zrujnowanym mieście. Mogli przejść repliką warszawskich kanałów, którymi poruszali się powstańcy, obejrzeć materiały filmowe z tamtego okresu, zdjęcia, pamiątki, jak też posłuchać nagrań ze wspomnieniami walczących o wolność stolicy. W kinie 3D zaprezentowany był film „Miasto ruin” ukazujący Warszawę po upadku powstania, zaś w „Sali Małego Powstańca” mogliśmy zobaczyć, czym bawiły się dzieci w czasie wojny i w jakich żyły warunkach.
Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy był „Królewski Ogród Światła”, który jak co roku powstał na terenie Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Jest to wystawa plenerowa, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Wystawę tę ogląda się po zmroku, a prowadzi do niej 75-metrowy świetlisty tunel, w którym rozbrzmiewa muzyka klasyczna. Zobaczyliśmy bramę do ogrodu na dziedzińcu i muzyczno-świetlne atrakcje na tarasie dolnym barokowego ogrodu, zaś w ogrodzie południowym przy Oranżerii czekał na nas labirynt pełnym mitologicznych stworów i zagadek. Na tarasie górnym zobaczyliśmy obserwatorium pełne gwiazd, a następnie udaliśmy się do punktu widokowego, skąd mogliśmy obserwować Muzyczny Ogród Marzeń – wspaniałypokaz świetlny w rytm muzyki. Na koniec czekał na nas przepiękny Ogród Różany, w którym zaskoczyły nas świetliste róże i fontanna. Pamiątkami z pobytu w ogrodzie światła będą na pewno zdjęcia, których zrobiliśmy mnóstwo.
Po całym dniu wrażeń wróciliśmy do domu zmęczeni, ale bardzo zadowoleni. Plan wycieczki łączył w sobie zarówno treści edukacyjne, jak i kulturalne. Dzięki temu wyjazdowi uczniowie mogli się przekonać, że warto odwiedzić miejsca, które w inny, atrakcyjny sposób pokazują nam historię i przybliżają sztukę. Choć oczywiście zrobienie sobie selfie w pięknym ogrodzie świateł było dla wielu uczniów równie ważnym punktem wycieczki.
Anna Rutka