Zmieniająca się wokół rzeczywistość szkolna skłoniła nas do refleksji nad powszechnością stosowania oceny bieżącej w formie oceny cyfrowej, która powoduje, że uwaga uczniów, rodziców i nauczycieli skupia się na ocenie, wyniku i egzaminie. Nie sprzyja to braniu odpowiedzialności uczniów za swoje uczenie się, a po powrocie do domu wiele godzin odrabiają prace domowe. Dzieci nie mają czasu na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań, skupiając się na zapamiętywaniu treści określonych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
W szkole uczeń funkcjonuje od sprawdzianu do sprawdzianu. Dlatego też dyrektor szkoły wraz z Radą Pedagogiczną PSP im. Królowej Jadwigi w Garbatce-Letnisko podjęli decyzję o wprowadzeniu od września 2023 r. zmian w zakresie oceniania. W klasach 1-3 zrezygnowaliśmy z ocen sumujących (1-6) na rzecz informacji zwrotnej (ocena opisowa), natomiast przy ocenianiu bieżącym w klasach 4-8 nauczyciele stosują zarówno oceny wystawiane cyfrą jak również opisowe (informacja zwrotna), podczas oceniania bieżącego nie stawiamy ocen niedostatecznych, uczeń otrzymuje informację „spróbuj jeszcze raz” i może zliczyć dane wymagania. Ponadto zrezygnowaliśmy z oceniania prac domowych i zmniejszyliśmy ich liczbę, co nie zwalnia ucznia z przygotowywania się do lekcji.
Zmieniliśmy także formułę śródokresowych spotkań z rodzicami tzw. „wywiadówek” na rzecz spotkań trójstronnych RUN (Rodzic, Uczeń, Nauczyciel). Odejście od tradycyjnego modelu oceniania wymaga odpowiedniego przygotowania i zmiany myślenia. Nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w szkoleniach z dr Zylińską (z „Budzącej się Szkoły”) oraz warsztatach z Jarosławem Durszewiczem (Prezesem Fundacji „Szkoła bez ocen”, ekspertem prawa oświatowego).
W szkole bez ocen każdy uczeń ma szansę na pełny rozwój swojego potencjału – uzyskuje wsparcie i cenne wskazówki do rozwoju. Kluczowe w tym procesie jest zapewnienie uczniom jasnych, konkretnych informacji zwrotnych, aby zapewnić im odpowiednie wsparcie w procesie uczenia się. Wierzymy, że szkoła powinna być miejscem, gdzie każdy uczeń ma możliwość samodzielnego dochodzenia do wiedzy, bez presji ocen cyfrowych. Chcemy, aby nauczanie było bardziej angażujące i dostosowane do potrzeb każdego ucznia. Aby nauka była nie tylko skuteczna, ale również interesująca i wymagała aktywnego udziału uczniów w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy.
Od kilku miesięcy wprowadzamy w naszej szkole zmiany, ale mamy świadomość, że jest to proces i musimy się tego nauczyć zarówno nauczyciele, uczniowie, jak i rodzice. Mamy nadzieję, że wprowadzone zmiany w naszej szkole są odpowiedzią na potrzeby współczesnego ucznia.
Dyrektor szkoły
Agnieszka Babańca
Monika Bernacik